کد خبر: 38795
A

یک مسوول: بودجه محدود 1397 فقر مطلق را از بین نمی برد

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید سه میلیون خانوار زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار گیرند اما با منابع محدود پیش بینی شده، فقط کمی از نرخ 32 درصدی فقر که تحویل دولت یازدهم شد، بهبود می یابد.

یک مسوول: بودجه محدود 1397 فقر مطلق را از بین نمی برد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «احمد میدری» عصر دوشنبه در نشستی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: : اکنون 2میلیون و 200 هزار خانوار زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند و 800هزار خانوار دیگر با درآمد کمتر از 700هزار تومان باید پوشش داده شوند. بنابراین در مجموع سه میلیون خانوار باید پوشش کمیته امداد و بهزیستی بروند.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد بر پایه استانداردهای دنیا چهار درصد و بر اساس برآوردهای داخلی 2 درصد از
ایرانیان به فقر شدید مبتلایند.
وی افزود: اگر کشوری زیر پنج درصد فقر شدید داشته باشد جزو کشورهای سبز است و اگر بخواهیم میزان 2درصد معیار بین المللی را هدف قرار دهیم باید فقر را با یک تا 10 دلار روزانه هدف قرار داد.
«امروز نرخ برابری دلار 1500 تومان است اگر پنج دلار را هدف قرار دهیم روزانه 7500 تومان می شود و اگر دولت منابع را در اختیار قرار دهد یک خانوار پنج نفره در ماه نباید کمتر از 700 هزار تومان درآمد داشته باشد».
به گفته وی، از 24میلیون و 196هزار خانوار کشور، 6میلیون خانوار در روستا و بقیه در مناطق شهری زندگی می کنند.
وی تاکید کرد فقر در ایران از بین نمی رود اما دولت موظف است هر 6ماه یک بار گزارش فقر را منتشر کند.

** مشکل صندوق های بازنشستگی
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: در بودجه 1397 از 3600 هزار میلیارد ریال بودجه عمومی، حدود 780 هزار میلیارد ریال به بخش رفاه اجتماعی و صندوق های بازنشستگی کشور تخصیص می یابد.
وی گفت: بازنشستگی پیش از موعد در دولت های نهم و دهم یکی از عوامل بروز معضلات کنونی صندوق های بازنشستگی است که باعث افسردگی افراد شد و در خزانه داری کشور بحران آفرید.
میدری تاکید کرد باید به صندوق بازنشستگی کشوری 300هزار میلیارد ریال کمک شود و ادامه داد: میزان کمک به صندوق های کشوری و لشگری برای 2میلیون خانوار نزدیک به 520 هزار میلیارد ریال است که این مقدار در مقایسه با پارسال 150 هزار میلیارد ریال بیشتر شده است؛ در حالی که عایدی بازنشستگان به هیچوجه کفاف زندگی آنها را در شهرهای بزرگ نمی دهد. این بحران ها فقط مربوط به یک دولت نیست.
میدری گفت: اگر قیمت حامل های انرژی بنزین را پنج هزار ریال و گازوییل را یک هزار ریال گران کنیم این پول می تواند فقط بخش اندکی از زیان 2 صندوق را تامین کند.

** جزییات بودجه
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بخش رفاه اجتماعی، بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر 2 هزار و 270 میلیارد ریال است که اگر بر 1.5 میلیون فرد معتاد تقسیم کنیم متوجه می شویم که چه میزان سرانه این بودجه ناچیز است. چگونه می شود با این بودجه در برابر اعتیاد ایستادگی کرد؟
میدری افزود: 100هزار میلیارد ریال بودجه برای سازمان بیمه سلامت است؛ غیر از درآمدهایی که دریافت می کند. بودجه کمیته امداد 47 هزار میلیارد ریال، سازمان هلال احمر 12 هزار میلیارد ریال و سازمان بهزیستی 24 هزار میلیارد ریال است که باید با این میزان بودجه، مشکل معلولان، زنان سرپرست خانوار و افراد بی بضاعت را حل کنند و طلاق را در جامعه کاهش دهند.
وی بودجه سازمان تامین اجتماعی را 420 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: دولت باید 190هزار میلیارد ریال سهم کارفرما و سایر تعهدات خود را بدهد که قرار است 20 هزار میلیارد ریال تامین شود.
به گفته میدری، دولت درصدد بود به مقررات مربوط به صندوق توسعه ملی وفادار بماند و در سال آتی 400هزار میلیارد ریال پس انداز کند که پیشنهاد کردیم این مبلغ برای پرداخت به سازمان هایی مانند تامین اجتماعی اختصاص یابد که باید 170 هزار میلیارد ریال داشته باشد تا تعهداتش به داروخانه ها و پزشکان را بپردازد و به کارگاه های تولیدی فشار نیاورد.
«دولت می خواهد به جای استقراض و مشکل سازی برای نظام بانکی، با انتشار 120 هزار میلیارد ریال اوراق قرضه بودجه جاری را تامین کند».
وی یادآوری کرد: بودجه وزارت تعاون 16 هزار میلیارد ریال است که 14 هزار میلیارد ریال به بیمه های خاص مربوط می شود. بنابراین وزارتخانه نمی تواند در کاهش فقر نقش چندانی داشته باشد.
نشست «فقر و بودجه 97» عصر دوشنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور میدری و همچنین «فرشاد مومنی» عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر