کد خبر: 39042
A

از ظرفیت‌های قانونی برای بیان مخالفت به خوبی استفاده نشده است

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: در رابطه با اظهار مخالفت سازوکار و ظرفیت‌های قانونی خوبی وجود دارد اما این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

از ظرفیت‌های قانونی برای بیان مخالفت به خوبی استفاده نشده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام هادی صادقی شامگاه چهارشنبه در برنامه تلویزیونی «زاویه» که از شبکه چهار سیما پخش می‌شود در تحلیل رویدادهای اخیر در برخی شهرها با بیان اینکه امروز ۱۳ دی ماه را باید به عنوان روز دیگری از ایام الهی به شمار بیاوریم، اظهار کرد: جمعیت فراوانی از مردم مومن، معتقد و انقلابی در خیابان‌ها به راهپیمایی پرداختند در دفاع از نظام و در محکوم‌سازی اغتشاشات اخیر که این هم درست است که نزدیک به یوم‌الله ۹ دی بود اما به همین نزدیکی باز هم مردم که احساس نیاز کردند به میدان آمدند و نشان دادند این جمعیت‌های کثیر کجا هستند، به چه سمت و سویی می‌روند و رای‌شان را به نوعی بدین گونه اعلام کردند.

وی افزود: امروز شاهد دو جریان هستیم؛  یک جریان کوچک، ضعیف و بسیار حقیر اما سازماندهی شده که اغتشاشات چند روز گذشته را ایجاد کرد و یک جریان وسیع و اقیانوس گونه مردمی که امروز مشاهده کردیم.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در این جریانات که اتفاق افتاد و از مشهد به خاطر نه به گرانی آغاز شد و سپس تبدیل به چیز دیگری شد سه گونه مختلف اعتراض به شکل نقد، اعتراض ظاهر در شهر به شکل تظاهرات و اغتشاشات مشاهده شد.

صادقی در ادامه اظهار کرد: نقد معمولا در عرصه فضاهای علمی و رسانه‌ای  اتفاق می‌افتد و باید وجود داشته باشد. هر چند در دوره‌ای که به سر می‌بریم نقد به صورت قوی کمتر مشاهده می‌شود.

وی افزود: تجمعات مختلفی گاه به گاه داشته‌ایم مثلا گاهی به یک تصمیم قضایی اعتراض شده، گروهی جمع می‌شدند و اعلام نظر می‌کردند و بعد هم با صحبت‌های مسئولان قضایی پراکنده می‌شدند و وعده‌هایی داده و پیگیری شده است.

صادقی با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی عنوان کرد: این اصل اجازه به ایجاد تجمعات و تظاهرات است که دو قید مهم دارد که تجمع حتما مسلحانه و مخل نباشد و در مبانی اسلامی و کیان اسلام و نظام اخلال ایجاد نکند.

وی در رابطه با مرجع تشخیص این دو شرط بیان کرد: قانون مربوط به احزاب مرجع تشخیص این دو شرط را کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تعیین کرده است که بعد از آن دستورالعمل‌هایی که از سوی دولت به وزارت کشور داده شده بخشی از آن را به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و شورای تامین استان واگذار کرده است و وقتی تبدیل به تظاهرات بزرگ شود حتما باید کمیسیون در این زمینه نظر بدهد.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: گاهی نیاز به اظهار مخالفتی وجود دارد که در این رابطه سازوکار قانونی را داریم، ظرفیت‌های قانونی خوبی هم از قانون اساسی و قوانین عادی و حتی آیین‌نامه هم در این رابطه داریم، اما بسیار ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که هنوز از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

صادقی ادامه داد: این مسائل معقول است و وقتی کسی می‌خواهد برای یک راهپیمایی یا تجمع مجوز بگیرد باید کسی این مساله را مسئولیت پذیری کرده و معلوم باشد چه کسی این را مطالبه می‌کند، چه تعهدی دارد و زمینه سازی برای دشمن، اخلال و تضییع حقوق عمومی نکند. اولین شرط یک تجمع درست این است که کسی مسئولیت آن را بپذیرد که آن می تواند فرد یا گروهی مثل انجمن یا حزب باشد.

وی در رابطه با مسئولیت اجرایی تجمعات تصریح کرد: مسئولیت اجرا عمدتا بر عهده وزارت کشور و کمیسیون‌هایی که در آنجا تشکیل می‌شود و یا شوراهای تامین استان است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا سیستم‌های لازم برای انتقال مطالبات بحق مردم وجود دارد؟ اظهار کرد: در این رابطه زیرساخت قانونی وجود دارد.

صادقی در رابطه با سازوکارهای قانونی موجود در نظام برای بیان اعتراضات مردم گفت: سازوکارهایی که برای بیان اعتراض‌های مردمی در نظام وجود دارد یک بخش آن بر دوش حاکمیت و دولت است و باید سازوکارهایی را در این رابطه ایجاد کند که در نهادهای موجود اندکی فراهم شده است. 

وی یادآور شد: بندی از آیین‌نامه موجود در این رابطه استانداری‌ها را موظف کرده برای تجمعات میادین و پارک‌هایی را مشخص کنند که کسی که اعتراض دارد به آنجا برود، البته با داشتن مجوز که این کار تاکنون خیلی روشن صورت نگرفته یا اعلام نشده است.

وی در ادامه گفت: بخش دیگر مسئولیت بر دوش رسانه‌ها است که باید اطلاع‌رسانی کنند که رسانه‌ها در این رابطه خیلی اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

صادقی در رابطه با نقش احزاب و گروه‌ها اظهار کرد: مهمترین وظیفه‌ احزاب این است که باید صدای مردم باشند و نیازها و مطالبات مردم را نمایندگی کنند که این بخش در جامعه بسیار ضعیف است و بیشتر به مطالبات افراد بدنه خود حزب توجه دارند و  سرگرم مباحثات سیاسی می‌شوند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه خاطرنشان کرد: احزاب‌ اگر به دنبال قدرت هستند باید طرح و تئوری برای اداره جامعه داشته و برای آگاه‌سازی مردم کار کنند. هنگام انتخابات گاهی بحث‌های ضعیفی از کاندیداها شنیده می‌شود ولی اقدام عمیقی نمی‌بینیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جمعیت اعتراض‌گر و اغتشاش‌گر باید از هم تفکیک شوند یا خیر؟، اظهار کرد: ممکن است خیلی‌ها به بعضی از اوضاع کشور مثل گرانی، بیکاری، رکود و... اعتراض داشته باشند که در راس معترضین مقام معظم رهبری است. حتی ممکن است در خود بدنه دولت هم معترضانی باشند. 

وی در ادامه گفت: بحث بر سر این نیست که اعتراض وجود دارد یا نه، مساله این است که اغتشاش‌گران گروهی اندک هستند. در ابتدا گروهی اندک اعتراض کردند ولی بعد به دست اغتشاش‌گران افتاد و در تهران، اصفهان و... تجمع صورت گرفت.

معاون فرهنگی قوه قضائیه در رابطه با مقوله اعتماد اظهار کرد: اعتماد فقط از طریق پرسشگری به وجود نمی‌آید و باید از طرق مختلف به اعتماد رسید. اعتماد مردم به نهادها را بیشتر از عملکردشان می‌فهمیم نه از نظرهایشان در رابطه با نهادها.

صادقی با اشاره به نقش رسانه‌ها در رابطه با نظرسازی در جامعه بیان کرد: در سایر کشورها ابتدا نظرسازی صورت می‌گیرد و انواع روش‌ها برای برجسته‌سازی وجود دارد. کاری که رسانه‌ها می‌کنند این است که واقعیت را می‌سازند.

وی افزود: وقتی صحبت از فساد می‌شود  بارها خبر آن در رسانه‌ها اعلام می‌شود و رسانه‌ها روی آن مانور می‌دهند اما وقتی با آن مبارزه می‌شود رسانه‌ها خیلی به آن نمی‌پردازند.

معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: آگاهی و سواد حقوقی در سطح جامعه و مردم ما کم است که این مساله باعث ایجاد مشکلات بسیاری در جامعه می‌شود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر