کد خبر: 39043
A

تزلزل جایگاه آمریکا در سازمان ملل

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد با رد درخواست نماینده آمریکا برای برگزاری نشست فوری درباره اتفاقات ایران مانع از پیگیری سیاست خصمانه دولت ترامپ علیه ایران شد.

تزلزل جایگاه آمریکا در سازمان ملل
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ناآرامی های اخیر در برخی از شهرهای کشور ظاهرا زمینه مناسبی برای پیگیری و تشدید سیاست ها و اظهار نظرهای خصمانه مقامات آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است و در این بین پرگویی های رئیس جمهور آمریکا در توئیتر تناقضات رفتاری ،گفتاری و شخصیتی رئیس جمهور آمریکا را بیش از پیش برملا کرده و از سوی دیگر بی تجربگی نیکی هیلی زمینه ساز شکست های دیپلماتیک آمریکا در سازمان ملل متحد را به همراه داشته است.
توئیت های اخیر ترامپ و همدلی مزورانه وی با «معترضان صلح جوی ایرانی» با عنایت به رفتارها و اقدامات یک ساله اخیر وی هیچ محملی برای پذیرش در افکارعمومی ایرانیان ندارد.
ممنوعیت های مهاجرتی برای ایرانیان، محدودیت های بانکی، اعمال تحریم های متعدد برعلیه ملت ایران و کارشکنی های متعدد در توافق بین المللی برجام هدفی جز تحت فشار قرار دادن ملت ایران نداشته است.تردیدی نیست که ملت ایران بخشی از مشکلات امروز را ناشی از خصومت های بی حد و مرز دولتمردان آمریکایی نسبت به خود می بینند که در راه ورود دوباره ایران به اقتصاد جهانی و بهره مندی از فرصت ها و مزایای برجام و رفع موانع بانکی سنگ اندازی کرده است.
رئیس جمهور آمریکا که پیشتر و قبل از اعلام راهبرد امنیتی خود ایرانیان را 'ملتی تروریست مانند بعضی دیگر' خطاب کرده بود این روزها از گرسنگی ایرانیان ناراحت است و می گوید« ایرانیان گرسنه غذا هستند وغذایی اندک برای خوردن دارند.»
ترامپ بدون توجه به سوابق خود در استفاده ابزاری دولت متبوع خود از تروریسم ایران به عنوان کشور شماره یک در حمایت از تروریسم دولتی با سوابق متعدد نقض حقوق بشر که در هر ساعت عنوان کرده که« این دولت حالا اینترنت را تعطیل کرده تا معترضان صلح جو قادر به برقراری ارتباط نباشند.»
ترامپ با شخصیت هیجانی که دارد احتمالا این روزها هم به نصیحت های مشاوران خود گوش نمی دهد؛ حتما مشاوران کهنه کاری که در اطراف وی حضور دارند خوب می دانند که ایرانیان نسبت به هر گونه اظهار نظر و اقدام مداخله جویانه در امور داخلی خود به شدت حساس هستند و اتفاقا علت اصلی خصومت و دشمنی ملت ایران ناشی از همین رویکرد مداخله جویانه است.
حتی در روزهای اخیر برخی از رسانه ها نسبت به اظهارنظرهای ناپخته در قبال تحولات ایران به ترامپ هشدار داده و به وی توصیه کرده اند سکوت کند.
جان برنان ریس سابق سیا ضمن هشدار به رئیس جمهوری آمریکا گفته است که« رجز خوانی راهبرد و مکانیسم برای به کار انداختن قدرت و نفوذ آمریکا نیست ».
گذشته از لفاظی های توئیتری، رئیس جمهور آمریکا تصور می کند فرصت خوبی برای رهایی از شر برجام پیدا کرده است.آن طور که سی. ان. ان. خبر داده «ترامپ به دنبال استفاده از اعتراضات ضد دولتی در ایران برای لغو برجام است.»
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم که مسئول پیگیری سیاستهای خصمانه و ضد ایرانی ترامپ در سازمان ملل متحد است تقریبا هیچ فرصتی را از دست نمی دهد حدود بیست روز قبل بود که نیکی هیلی با نمایش موشکهای شلیک شده یمنی به عربستان و اعلام ایرانی بودن این موشکها خواستار مقابله با اقدامات منطقه ای ایران شد. ادعایی که سازمان ملل مردود اعلام کرد. با این حال وی دیروز وی خواستانر برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل درخصوص اتفاقات ایران شد که این درخواست هم با رد رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل راه به جایی نبرد.
غیرت عمروف' نماینده دائمی قزاقستان در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت روز گذشته درخواست نماینده آمریکا برای برگزاری نشست فوری در مورد ایران را رد کرد و با بیان اینکه « ضرورتی برای این کار وجود ندارد»، شکست دیگری در کارنامه نیکی هیلی ثبت کرد.
شکست روز گذشته نیکی هیلی را می توان به شکست اخیر وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره فلسطین اضافه کرد.
استدلال نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران به قدری ضعیف بوده است که زمینه ساز به سخره گرفتن سیاستهای آمریکا از سوی ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه را فراهم کرده است.
زاخاروا در واکنش به اظهارات نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است؛«نیکی هیلی می تواند تجربه آمریکا درباره پراکنده کردن راهپیمایی مسالمت آمیز مردم این کشور جزئیات بازداشت های دسته جمعی سرکوب خشن وال استریت و پاکسازی وحشیانه فرگوسن از معترضان را به اطلاع جهانیان برساند.»
بی تجربگی رئیس جمهور آمریکا و نیکی هیلی نماینده این کشور در سازمان ملل زمینه ساز شکست های متعدد دیپلماتیک این کشور در مجامع بین المللی شده است.در این شرایط به نظر می رسد آمریکا تا زمانی که نیکی هیلی در شورای امنیت حضور دارد نه تنها نخواهد توانست همچون گذشته از ظرفیت های این سازمان به نفع آمریکا و- برعلیه ایران یا هر کشور دیگر - بهره برداری کند بلکه روز به روز شاهد افول موقعیت آمریکا در این نهاد بین المللی خواهد بود.
در هر صورت جمهوری اسلامی ایران - به عنوان کلید ثبات منطقه - از این گردنه هم عبور خواهد کرد؛مسئولین کشورهم وجود مشکلات را می پذیرند و هم برای معترضان حق انتقاد و اعتراض قائل هستند و هم به دنبال تامین مطالبات به حق مردم هستند.
از سوی دیگر ارکان مختلف قدرت نسبت به حساسیت شرایط موجود کشور در عرصه های داخلی، منطقه ای و بین المللی و نیز ضرورت تامین مطالبات به حق مردم اجماع دارند.
نکته دیگر بلوغ سیاسی جامعه ایران است که مستحضر به تحصیلات عالیه قشرعمدتا جوان، نتایج و پیامدهای افراطی گری در برخی از کشورهای منطقه و صد البته تجربه 100 ساله حکومت قانون و حاکمیت ملت در ایران است.
در این شرایط رهبران جمهوری اسلامی با درک عمیق از شرایط بین المللی مانع از تحقق نیات و آمال دشمنان ملت ایران خواهند شد و تلاش های دولت آمریکا در خصومت ورزی علیه ایران عملا راه به جایی نخواهد برد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر