کد خبر: 39068
A

تهیه نقشه پهنه های پرخطر شهرها در دستور کار شورای عالی شهرسازی است

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تهیه نقشه پهنه‌های پرخطر البرز، اصفهان، شیراز و تبریز در دستور کار شورایعالی شهرسازی قرار گرفته است.

تهیه نقشه پهنه های پرخطر شهرها در دستور کار شورای عالی شهرسازی است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد سعید ایزدی روز پنجشنبه در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران افزود:نظام شهری درایران نیازمند برنامه ریزی و تجدید نظر ساختار اجتماعی است تا با ایجاد محیطی امن و ایمن کیفیت زندگی در شهرها ارتقا پیدا کند.
دبیر شورای عالی و معماری کشور اظهارداشت: در طول 4 سال گذشته بحث بازآفرینی شهری مورد توجه جدی دولت قرار گرفته زیرا حوادث تلخ به خصوص خطر زلزله و سیل در شهرها سبب شده مسایل شهری و مدیریت آن در کشور بار دیگر مورد تجدید نظر قرار گیرد.
وی گفت: در این راستا برنامه ملی بازآفرینی شهری و الزامات آن با محله محوری در دستور کار ما قرار گرفته زیرا در 3 دهه گذشته در نظام برنامه ریزی شهری مسایل شهروندان و جمعیت شهری از یاد رفته است.
ایزدی با بیان این که هم اکنون آسیب‌ شناسی‌های جدی در حوزه شهر، توسعه شهری و شهرسازی در حال انجام است، افزود: در حال حاضر در وضعیتی به سر می‌بریم که چاره‌ای جز تجدید نظر در محتوا، ساختار و برنامه‌های شهری نداریم و به نظر می‌رسد مدت‌های زیادی است که تلقی خود را از مفهوم شهر فراموش کرده‌ ایم و هم اکنون شاهد مشکلات و چالش های جدی در نظام مدیریت شهرها هستیم.
به گفته معاون وزیر راه وشهرسازی ، در شهرها مفهوم واحد همسایگی و محله‌ محوری که اساس آن روابط اجتماعی مردم در محله ها بود فراموش شده و همسایه ها یکدیگر را نمی شناسند و این نتیجه سیاست های نامناسب توسعه شهری در کشور بوده است.
دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان این که 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و 2 هزار و 700 محله ناکارآمد درکشور وجود دارد،گفت:همه این بافت های دارای مشکلات عدیده ای هستند که باید با تجدید ساختارهای مدیریت شهری به سرعت بهسازی شوند.
وی افزود: اکثر شهرهای ما در مرکز خود دارای رودخانه‌هایی بودند اما با تخریب این رودخانه ها امروزه تبدیل به کانال فاضلاب شده یا بر روی آن‌ها فاضلاب، پاساژ و غیره ایجاد شده و وقتی سیل جاری می شود خسارت زیادی را متحمل می شویم.
ایزدی افزود: براساس مطالعات انجام شده در مراکز دانشگاهی بیش از 85 درصد صدمات ناشی از سیل به خاطر ماهیت سیل نیست، بلکه به دلیل موانع ایجاد شده در مسیر آن است و این سبب تحمیل خسارت زیادی به شهروندان می شود.
معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: خوشبختانه در 3 ماه گذشته با همکاری جامعه مهندسان مشاور و انجمن صنفی مهندسان معمار و شهرساز هم‌اندیشی و تجدیدنظر در نظام برنامه‌ ریزی شهری مورد توجه قرار گرفته و انتظار داریم این همکاری به توسعه محله محوری در شهرها منجر شود.
به گزارش ایرنا، پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی مهندسی عمران و معماری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن ساختمان استان تهران روزهای 13 و 14 دی ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر