کد خبر: 39098
A

ساماندهی عرصه های اقتصادی و اجتماعی در گرو تربیت مدیران انقلابی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت فقه اجتماعی برای ارتقای کارآمدی نظام گفت: برای ساماندهی عرصه های اقتصادی و اجتماعی نیازمند تربیت مدیرانی در طراز انقلاب اسلامی هستیم.

ساماندهی عرصه های اقتصادی و اجتماعی در گرو تربیت مدیران انقلابی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن رضایی در مراسم نکوداشت آیت الله شهید سید محمدباقر صدر، از سلسله نشست‌‌ های تعامل حوزه و نظام اسلامی که در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد، با تشکر از زحمات پژوهشگران، خواستار تعامل بیش از پیش میان حوزه و دانشگاه برای کمک به کارآمدی نظام در اداره کشور شد.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره روی آوری یکصد ساله جوامع اسلامی به اسلام و توجه جوامع غیراسلامی به نهضت های اسلامی در موضوع اداره بهتر جامعه گفت: شکست الگوهای غربی در اداره جوامع اسلامی و سیاست های ظالمانه استعمارگران موحب گرایش بیشتر جوامع به ظرفیت های دین مبین اسلام شده است و آن ها به دنبال پاسخ به این سوال بودند که اسلام در بٌعد حکومتی و اداره جامعه چه توانمندی های بیشتری نسبت به سایر مکاتب می تواند ارایه دهد.
رضایی به تلاش های علمای پیشرو از نهضت تنباکو و مشروطه تا بزرگانی چون شهید صدر و در رأس همه حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی پاسخی به این انتظارات بود و در این راه زحمات زیادی کشیده شده که می توان به نهضت مشروطیت، ملّی شدن صنعت نفت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان در شرایط کنونی اشاره کرد.
وی با اشاره به تلاش های دشمنان اسلام و نظام اسلامی برای خارج کردن دین از صحنه اداره جامعه در 40 سال گذشته تصریح کرد: امروز نظام جمهوری اسلامی به یک قدرت استراتژیک بلامنازع در منطقه تبدیل شده است و مشکل امثال ترامپ با ما موشک و بمب هسته ای نیست بلکه مشکل اصلی آنها در حوزه تمدنی و هراس از تبدیل شدن نظام اسلامی به الگوی موفق جوامع و قدرتی منطقه ای و بین المللی است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این پرسش که آیا با وجود قدرت سیاسی و بین المللی نظام جمهوری اسلامی انتظارات از نظام اسلامی در بعد اجتماعی برآورده شده است یا خیر، گفت: امروز جمهوری اسلامی یک نظام بسیار قدرتمند است اما دولتمردان کشور در سه قوه در زمینه اداره جامعه و گره گشایی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی نیازمند تعریف و ارایه الگوهای متناسب با ظرفیت نظام اسلامی هستند.
رضایی تاکید کرد: ما باید به صورت جدی مساله کارآمدی مدیران و قوای کشور را مورد بررسی قرار دهیم تا دشمنان نتوانند با سوء استفاده از ضعف های اقتصادی، ناکارآمدی ها را به اصل نظام نسبت دهند.
وی بعد سیاسی را تنها یکی از ظرفیت های نظام اسلامی دانست و با تاکید بر اینکه اسلام در ابعاد دیگری همچون اجتماع برنامه های اساسی برای سعادتمندی و پیشرفت بشر دارد، اظهار کرد: تداوم انقلاب اسلامی و تحقق دولت و جامعه اسلامی در گرو بهره گیری از این ظرفیت عظیم در سایر عرصه هاست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اسلام دین کاملی در همه ابعاد است؛ تاکنون به بعد فردی و سیاسی اسلام پرداخته شده، ولی به بعد اجتماعی آن کمتر توجه شده است در حالیکه بر اساس آیات و روایات فراوان بعد اجتماعی اسلام بسیار حائز اهمیت است.
رضایی با تاکید بر این که حضرت امام(ره) با مشعل فروزان ولایت فقیه و نظریه مترقی مردم سالاری دینی تکلیف ما را در بعد سیاسی حکومت داری روشن کرده است، افزود: ولی مسایل مهم دیگری از قبیل تنظیم رابطه متقابل دولتمردان و مردم، سیاست گذاری در حوزه اجتماعی و نیز رفع معضلات و گره های اقتصادی، نظام پولی و بانکی و مساله رفاه و عدالت اجتماعی زمینه هایی است که ورود پژوهشگران اسلامی و اندیشمندان حوزه فقه نظام را می طلبد.
وی از پژوهشگران حوزه خواست به دو سوال اساسی پاسخ دهند که راهکارهای تحقق کارآمدی قوای سه گانه و شیوه های تربیت مدیران و کادرسازی در طراز انقلاب اسلامی و شیوه های واکاوی مبانی اجتماعی فقه اسلام چیست؟
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به لزوم ارتباط پژوهشی گسترده میان حوزه و مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد و گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بنا دارد در یک ارتباط وثیق با حوزه های علمیه موضوعات اساسی مورد پژوهش را مشخص و در اختیار پژوهشگران قرار دهد و بدون اینکه خود وارد حوزه های پژوهشی شود از ظرفیت بالای پژوهشگران حوزه برای پاسخ به موضوعات مبتلابه جامعه و نظریه پردازی در این حوزه ها کمک بگیرد.
رضایی با انتقاد از انفعال برخی مسوولان در بهره گیری از نتیجه مجاهدت نیروهای دفاعی کشور و امنیت ایجاد شده برای در اختیار گرفتن بازارهای منطقه، گفت: امروز فرزندان این ملت امنیت منطقه را تا کرانه های مدیترانه تامین کرده اند ولی عده ای به جای بهره برداری از این فرصت دستور عقب نشینی تا تهران را مشابه آغامحمدخان قاجار می دهند.
دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم از نرم افزار مجموعه آثار شهید آیت الله صدر رونمایی کرد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر