کد خبر: 39587
A

تاکید ژاپن بر تغییر قانون اساسی و بهبود روابط با چین

'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن از احزاب مخالف و موافق خواسته است برای اصلاح بندهایی از قانون اساسی که به این کشور امکان اعزام نیروی نظامی به ماموریت های فرامرزی پس از جنگ جهانی دوم می دهد، موافقت کنند.

تاکید ژاپن بر تغییر قانون اساسی و بهبود روابط با چین

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ این درخواست در شرایطی مطرح می شود که نخست وزیر بار دیگر خواستار آن شده است که روابط پر تنش کشورش با چین بهبود یابد.

پیشتر نیز او گفته بود برای سال 2018 میلادی تلاش خواهد شد تا روابط با چین بهبود یابد اما پکن از حضور ژاپن در اطراف جزایر مورد منازعه در دریای شرقی بسیار نگران است و آن را با خواست توکیو برای توسعه روابط سازگار نمی داند.

وی در نشستی در باره مسایل اجتماعی و سیاسی که تارنمای چاینا ارگ چین امروز به آن اشاره کرده است گفت اصلاح قانون اساسی راه آینده کشور را هموارتر می کند.

اگر این اتفاق بیفتد این اولین بار خواهد بود که قانون اساسی ژاپن از سال 1947 میلادی اصلاح می شود و نخست وزیر آن را برای 50 تا 100 سال آینده کشور مهم توصیف کرده است.

آبه در سخنانی تاکید کرد کلیه احزاب لازم است برای این منظور، همکاری کرده و برنامه های ساختاری خود را مرتبط با اصلاحات قانون اساسی ارایه کنند.

وی در این نشست تصریح کرد روابط ژاپن و چین به دلیل اهمیت آن برای دو کشور خیلی مهم است و باید با همکاری جامعه بین المللی راه هایی برای بهبود مناسبات پیدا کرد.

این دو کشور از سال 2012 درگیر منازعاتی در دریای شرقی بر سر مالکیت بر جزایر منطقه ای هستند و از آن زمان بارها تلاش هایشان برای بهبود روابط بی نتیجه مانده است.

دریای شرقی بخشی از آب‌های غربی اقیانوس آرام است که در حدود یک میلیون و 243 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و در بین کشورهای چین در غرب، تایوان در جنوب و جزایر ریوکو و کیوشو در شرق واقع شده است.

دریای چین شرقی از نظر ذخایر ماهیگیری بسیار غنی است، همچنین در نیمه شرقی آن منابع نفت و گاز یافت می‌شود که همین موضوع سبب بروز مناقشه بر سر کنترل منطقه‌ای نیمه شرقی دریای چین شرقی بین چین و ژاپن شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر