کد خبر: 39869
A

پاسخی به حواشی اخذ آرای مردمی جشنواره فجر و اعتراض کارگردان «مصادره»

گفت وگوی حامد عنقا با مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران فرصتی برای پاسخگویی به حرف و حدیث‌ها پیرامون معرفی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران فراهم کرد.

پاسخی به حواشی اخذ آرای مردمی جشنواره فجر و اعتراض کارگردان «مصادره»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به نقل از خبرآنلاین، حامد عنقا سردبیر و مجری برنامه «سینما دو» شامگاه دوشنبه در آغاز برنامه با بیان اینکه تنور جشنواره گرم شده است، گفت: فیلم هایی که منتقدین و اهالی رسانه منتظر آن بودند، به نمایش در آمده است و حرف و حدیث های زیادی به وجود آمده است.

این فیلمنامه نویس اضافه کرد: موضوع دیگری این چند روز درباره آن حرف زده شده است، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه مردم است. هر سال آرای مردمی در نمایش هایی که در سالن های مردمی وجود دارد، جمع آوری می شود و در مراسم اختتامیه به فیلمی که بیشترین رای را بیاورد جایزه می دهند. این اتفاق خارج از دبیرخانه صورت می گیرد. انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم دارای کمیته ای است که ساز و کاری را پیشنهاد می دهد و به اجرا می رساند.

حرف و حدیث ها درباره سیستم انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران

مجری برنامه «سینما دو» از تغییر روند رای گیری بهترین فیلم از نگاه مردم در جشنواره امسال گفت و بیان کرد: امسال رای گیری از طریق اپلیکیشن موبایل و به صورت اینترنتی رخ می دهد. از شب گذشته نیز حرف و حدیث ها در این باره زیاد شده است. به همین دلیل فکر کردیم با علی آشتیانی پور که مدیریت این موضوع را بر عهده دارند، صحبت کنیم.

عنقا خطاب به آشتیانی پور گفت: روزهای نخست جشنواره اعلام کردید، بعد از دو الی سه روز از جشنواره، رای های مردمی را اعلام می کنیم. از دیروز که تقریبا آرای مردمی برای 10 فیلم اول اعلام شد، حرف و حدیث ها آغاز شد. خیلی کوتاه درباره فرآیند این کار توضیح دهید.

وقتی رای گیری سنتی بود به ما گله می کردند چرا دامنه کار محدود است

مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران در این خصوص گفت: در دو سال گذشته که مسئولیت این بخش بر عهده بنده بود، رای گیری را به صورت سنتی انجام می دادیم و اوراق توسط عوامل پخش می شد و هنگام خروج نیز از مردم دریافت می شد. مردم هم شرایط کار را می دانستند و اشتیاق به رای دادن هم بسیار زیاد بود. البته گله هایی به ما بود که چرا دامنه این کار محدود است.

او ادامه داد: برای سال جاری تصمیم گرفته شده از نرم افزار استفاده کنیم. در سال گذشته هم چنین تصمیمی وجود داشت اما قبل از شروع نمایش ها این کار به دلیل اشکالاتی که به وجود آمد متوقف شد. دبیر جشنواره فجر امسال، خیلی مصر بودند از طریق نرم افزار کار رای گیری انجام شود.

عنقا نیز گفت: امروز اعلام کردید دکتر داروغه زاده گفتند برای اینکه تب و تاب جشنواره بالا برود، دو روز صبر کنیم تا به تعداد کمتری برسیم. آیا این موضوع صحت دارد؟

10 فیلم در ابتدا معرفی شدند و هر شب 1 فیلم کم می شود

آشتیانی پور ضمن تائید این موضوع بیان کرد: سال گذشته نیز همین گونه عمل کردیم؛ 10 فیلم در ابتدا انتخاب شد و هر شب یک فیلم را کم می کردیم.

عنقا بلافاصله خاطرنشان کرد: همین عملکرد در سال گذشته نیز باعث حرف و حدیث های زیادی شد.

مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران این موضوع را رد و اظهار کرد: روند کار اینگونه است که 10 فیلم برتر جشنواره را انتخاب می کنیم و هنگامی که به اختتامیه می رسیم، تعداد فیلم ها کاهش پیدا می کند. چون جدول مدام در حال تغییر است.

ماجرای اعتراض کارگردان «مصادره» چه بود؟

عنقا با انتقاد از شیوه موجود رای گیری برای بهترین فیلم از نگاه مردم، بیان کرد: سوالی که مطرح می شود این است که چه منطقی پشت این سیستم رای گیری وجود دارد؟ کارگردان فیلم «مصادره» اعتراض داشت، با وجود آنکه فیلم او به سانس ویژه رسیده است، اما چرا در بین 10 فیلم نیست. ضمن اینکه گویا اساسا فیلم هایی که در سانس ویژه قرار می گیرند، امکان رای گیری ندارند.

ما فقط بستری امن برای رای دادن مردم ایجاد می کنیم

آشتیانی پور بیان کرد: از بین 24 فیلم در انتها یک فیلم انتخاب خواهد شد. تصور کارگردانان این فیلم ها این است که فیلم هایشان مهم است و به همین دلیل شاید از اینکه انتخاب نشوند ناراحت هستند. این انتخاب را مردم می کنند و قرار نیست باب سلیقه تهیه کننده باشد. ما فقط باید بستری امنی را برای رای دادن مردم ایجاد کنیم و اینکه چه رای صادر می شود واقعا به مردم و نظر آنها بر می گردد و تنها باید این فضا را امن و پاک نگه داریم.

او اضافه کرد: جشنواره مورد استقبال قرار گرفته است و مردم و مخاطبین مراجعه می کنند. امسال صندوق و کارتی هم امسال وجود ندارد که بعضی ها اعتراض کنند کارت ها صادر شدند. بارکد نیز در اختیار مردم است و به تعداد صندلی ها و مخاطبین ساخته شده است و جای دیگر کارکردی ندارد و عملی نمی توان روی آن انجام داد.

عنقا به شبهه دیگری که در جشنواره امسال مطرح است اشاره کرد: دو موضوع از ابتدای جشنواره توسط کارگردان و تهیه کننده فیلم «جاده قدیم» مطرح و گفته شد خیلی از بلیط هایی که برای سینمای مردمی است از قبل توسط بعضی از موسسات و گروه های سرمایه گذاری فیلم ها خریداری شده است و به این شکل حقوق تضییع می شود.

اگر رتبه بقیه فیلم‌ها به جز پنج اثر نخست اعلام شود، آن فیلم‌ها به شدت ضرر می کنند

آشتیانی پور مدیر ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران عنوان کرد: هر فیلمساز و تهیه کننده ای که علاقه مند است جایگاه و رتبه خودش را در میان 25 فیلم بداند، شخصا اگر به صورت مکتوب تقاضا کند، به صورت رسانه ای اعلام می کنیم. اگر به جز پنج فیلم نخست، رتبه بقیه فیلم ها اعلام شود، به شدت به این فیلم ها ضرر خواهد رسید.

او اعلام کرد: هر سال اطلاعات مربوط به جایگاه فیلم ها را به تهیه کنندگان می دهیم اما نه در شرایطی که در رقابت قرار دارند بلکه در انتهای جشنواره این کار انجام می شود. هر کسی که از تهیه کنندگان که خواست می تواند بعد از جشنواره جایگاه خودش را تقاضا کند. تلاش مان این بوده که گرمای رای دادن مردم را علنی کنیم، به همین دلیل از دیشب 10 فیلم برتر را بدون اعلام جایگاه، منتشر کردیم. از امشب یک فیلم از این جدول خارج می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر