کد خبر: 40070
A
دیده بان ایران حضور فرزندان و بستگان مقامات سیاسی در دولت ها را بررسی می کند؛

ژن خوب فامیل بَد

با این وجود شواهد و قرائن موجود حاکی از این است که استخدام افراد قوم و خویش تنها در وزارت نیرو نبوده و اینگونه که به نظر می رسد سایر وزارت خانه ها هم دست بکار شده اند تا در دور دوم ریاست جمهوری روحانی از قافله عقب نمانند. تا جاییکه هفته گذشته مهدی قدیمی روزنامه نگار شرق در واکنش به انتصاب خواهر زاده آخوندی وزیر راه و شهرسازی در توییترش به طعنه نوشت: این "وزیر راه" نماد بارز عدالت و مبارزه با تبعیض است. چند هفته پیش به یکی از خواهر زاده هایش پُست داده و امروز به دیگری. . .

ژن خوب فامیل بَد
 

دیده بان ایران - گزارش سیاسی:  1520 بی‌سواد،10 هزار با مدرک راهنمایی،14هزار مدرک زیردیپلم و دیپلم و در مجموع  استخدام بی‌ضابطه ۴۵۰هزارنفر افراد وابسته و فامیل در دولت محمود احمدی نژاد و بکارگیری آنها در دستگاه های دولتی از جمله میراث به جا مانده از دولتی بود که همواره رییسش از آن به عنوان پاکدست ترین دولت تاریخ انقلاب یاد می کند. 

استخدام های بی رویه و بدون حساب و کتاب دولت دهم جدا از زیر پا گذاشتن شعار عدالت محوری آثار و تبعات دیگری هم به دنبال داشت.
حذف نیروهای کیفی و کارآمد، نارضایتی عمومی بواسطه عدم خدمات دهی مناسب از سوی افراد ناکاربلد، ایجاد انشقاق و فاصله میان حاکمیت و مردم، سقوط شاخصه های مختلف در حوزه های متکثر، تقلیل و تضعیف نظام کارشناسی که پایه آنان بر کنش نخبگان استوار است، از جمله میراثی که است که قرار بود احمدی نژاد روی دست دولت یازدهم بگذارد و گذاشت.
 
همچنین با استخدام نیروهای خودی، توسط دولت دهم، شایسته سالاری جای خود را به رابطه سالاری داد. این همان میراثی است که محمود احمدی نژاد برای دولت حسن روحانی به جا گذاشت و اعضای دولت یازدهم هم تا مدت ها با انتشار این آمار در صدد این موضوع بودند که به هر نحوی که شده جلوی تکرار اینگونه استخدام ها و فامیل گرایی را بگیرند. اما پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم و شروع چهار سال دوم کابینه حسن روحانی به نظر می رسد که درب وزارت خانه های دولت دوازدهم به سوی اقوام و فامیلِ کابینه جدید؛ باز شده است.

 

به طور مثال خبرگزاری مهر، تیر ماه گذشته به نقل از یک منبع آگاه در وزارت نیرو نوشت: وزیر نیرو طی بخشنامه ای درباره جذب فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های برتر اعلام می کند که ۲۰ درصد از نیاز شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو را می توان از این طریق تامین کرد. که نکته قابل توجه در این بین به کارگیری افرادی با تخصص های غیر مرتبط در پست های متفاوت است؛ مثلا" در شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو، فوق دیپلم مامایی به عنوان مسوول امور اداری و فوق دیپلم دامپزشکی نیز در بخش خدمات مشترکین معرفی شده است. این درحالی است که در این تعداد معرفی شده، نسبت های نَسَبی و سَبَبی زیادی با مدیران ارشد آبفای تهران، معاونت  برنامه ریزی نیرو انسانی آبفای کشور و ... به چشم می خورد که اسناد آن نیز موجود است.
 
افرادی که اصطلاحا" از آنها به عنوان ژن خوب یاد می شود و از موضوع آقازادگی، نسبت فامیلی و نیز خارج از چهارچوب بودن فرایند جذب این نیروها که بگذریم، بسیاری از این نیروها تخصص های مرتبط با حوزه ای که در آن بکار گرفته می شوند را نداشته و در برخی موارد این افراد، نه تنها تحصیلات عالی ندارند، بلکه در رشته هایی تحصیل کرده اند که اصلاً تناسبی با وظایف و رسالت های خطیر این شرکت ندارد.
همان معضل و مشکلی که کشور در 8 سال دوران محمود احمدی نژاد با آن دست به گریبان بود نتیجه آن همین شد که باید..!!
 
با این وجود شواهد و قرائن موجود حاکی از این است که استخدام افراد قوم و خویش تنها در وزارت نیرو نبوده و اینگونه که به نظر می رسد سایر وزارت خانه ها هم دست بکار شده اند تا در دور دوم ریاست جمهوری روحانی از قافله عقب نمانند. تا جاییکه هفته گذشته مهدی قدیمی روزنامه نگار شرق در واکنش به انتصاب خواهر زاده آخوندی وزیر راه و شهرسازی در توییترش به طعنه نوشت: این "وزیر راه" نماد بارز عدالت و مبارزه با تبعیض است. چند هفته پیش به یکی از خواهر زاده هایش پُست داده و امروز به دیگری. . .

 

اما با این حال برخی وزرای کابینه هم علی رغم انتقادهای فراوانی که درباره استخدام های نجومی و فامیلی به آنها میشد بخشنامه هایی را برای وزارت خانه خود صادر کردند. به طور مثال علی ربیعی وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی پس از شائبه های فراوان درباره استخدام فامیلی در این وزارت خانه دستور داد ملاک استخدام باید شایسته سالاری باشد و بکارگیری منسوبین سیاسی ممنوع است. ربیعی همچنین در بخشنامه اش آورده؛ بدون هیچ گونه ملاحظه ای و برای آخرین بار ابلاغ می نمایم چنانچه مدیری به جای کار حرفه ای به دنبال ارتباطات با ذینفعان من غیر حق و یا انتصابات سیاسی باشد بی درنگ عزل خواهد شد.

 

سهیلاجلودارزاده، نماینده مجلس دهم روز سه شنبه درباره همین موضوع گفت: « برای رسیدگی به موضوع استخدام منسوبین سیاسی در وزارت خانه ها با درنظر گرفتن شایسته‌سالاری باید به سرعت کمیته‌ای تشکیل شود تا افراد این چنینی در وزارتخانه را مورد بررسی قرار دهد.»
جلودارزاده همچنین با ذکر این نکته که مردم از اینگونه رفتارهای فامیلی به ستوه آمده اند گفت: پیشنهاد می‌دهم همه وزارتخانه‌ها کمیته‌ای برای شناسایی افراد منتسب به چهره‌های سیاسی تشکیل دهند که شایستگی این افراد را هم مشخص کنند تا در نهایت محیط فعالیت‌شان حرفه‌ای و مطلوب شود.»
بکارگیری افرادی با ژن خوب مشکل دیروز و امروز دولت های راس کار نیست. بلکه نگاهی به آمار و اسامی در سال های گذشته نشان می دهد که مسئولان سعی داشته اند به جای شایسته سالاری از اقوام و بستگان خودشان استفاده کنند تا ضمن اشراف داشتن به سازمان تحت مدیریت خود، سهمی از این سفره را به نزدیکانشان بدهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر