کد خبر: 40178
A

تاسیس «بازار ایرانی» در منطقه ولگا روسیه

کارشناسان معتقدند منطقه ولگا (پاوُلژه) راه ورود ایران به اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا را هموار می سازد،‌ از این رو "گریگوری ترافیمچوک" مدیر نشست کارشناسی و رئیس شورای کارشناسی بنیاد «کارگاه ایده‌های اوراسیایی» اعلام کرد که خانه تجارت ایران و پاوُلژه «بازار ایرانی» با حمایت و مدیریت "احمد وخشیته" توانایی جمع‌آوری منابع فکری و سیاسی -اجتماعی به حد کفایت برای برقراری ارتباط اقتصادی و تجاری بین ایران و پاوُلژه را خواهد داشت.

تاسیس «بازار ایرانی» در منطقه ولگا روسیه

 دیده بان ایران: دراتاق بازرگانی و صنایع ایالت ساراتوف نشست کارشناسی با موضوع «مشارکت بین منطقه‌ای در اتحادیه اقتصادی اوراسیا: تعامل با ایران» برگزار شد. نمایندگانِ بنیادهای اجتماعی-سیاسی، سازمان‌های دولتی و جامعۀ تجاری روسیه، ایران، قزاقستان و آذربایجان چگونگی طراحی الگوهای همکاری بین منطقه‌ای ایران و ولگا را مورد بحث قرار دادند. همچنین شرکت‌کنندگان این نشست از ابتکارعملِ اجتماعیِ تاسیس خانه تجارت ایران و پاوُلژه تحت عنوان «بازار ایرانی» اعلان حمایت و پشتیبانی کردند.

به گزارش دیدبان روسیه  به نقل از sartpp این نشست به همت اتاق بازرگانی ایالت ساراتوف، مرکز تحقیقاتی-تحلیلی "اوراسیا- پاوُلژه" و همچنین بنیاد حمایت از تحقیقات علمی "کارگاه ایده های اوراسیایی" برگزار شد.

 

موضوعاتی نظیر: بررسی مسائل مرتبط با ریاست روسیه بر اتحادیه اقتصادی اوراسیا، چشم‌انداز‌های تهیه طرح قانونی و حقوقی در مورد ایجاد منطقه آزاد تجاری با ایران، بررسی و تحلیل حوزه‌های احتمالی همکاری با اتحادیه اوراسیایی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و همچنین گسترش انواع حمل و نقل لجستیکی و نیز سازماندهی پتانسیل‌های ایالت ساراتوف در گفت‌وگوی‌های ما بین ایران و پاوُلژه در دستور کار این نشست قرار داشت.

 

در آغاز این جلسه "ناتالیا کارنینکا" مدیر مرکز صادرات اتاق بازرگانی و صنایع ایالت ساراتوف، به ضرورت اهمیت برنامۀ بازرگانی طرف ایرانی برای پیشبرد اقتصاد منطقه‌ای بر پایه صادرات اشاره کرد و با تکیه بر گزارش نهایی نتایجِ ماموریت سال 2017 میلادی اتاق بازرگانی و صنایع ایالت ساراتوف در ایران در شرایطی که توافقنامه‌های مقدماتی مربوط به صادرات محصولات تولید کنندگان استان ساراتوف و نیز مکانیزم‌های پیش‌بینی شده برای تصفیه حساب‌های متقابل و ایجاد شرکت‌های مشترک و اپراتورهای بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مطرح شده بودند، به توضیح پیشرفت‌های بدست آمده و اهمیت گسترش روابط تجاری با ایران پرداخت.

طبق ارزیابی "مارینا لاپنکو" مدیر مرکز تحقیقاتی و تحلیلی اوراسیا- ولگا، ماموریت اصلی و ضروری در چارچوب برقراری همکاری مشترک ایالت ساراتوف و ایران، ایجاد بستر مناسب برای گفت‌وگوی نمایندگان دولت‌ها، جامعه و بازرگانی می‌باشد. به عقیده لاپنکو نقش این  بستر را می‌تواند طرح محرک اجتماعی خانه تجارت ایران و پاوُلژه یعنی «بازار ایرانی» ایفا نماید.

 

احمد وخشیته استاد دانشگاه دوستی ملل روسیه و سردبیر سایت تحلیلی-خبری دیدبان روسیه در جریان این برنامه به اهمیت و ارزش زیاد گسترش روابط با اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا اشاره کرد. وی در این رابطه تاکید کرد که گفت‌وگوهای سیاسی ایران و روسیه در سطح بالایی نسبت به گذشته قرار دارد و همکاری های سیاسی به نسبت قابل توجهی از همکاری های متقابل اقتصادی پیشی گرفته است.به اعتقاد این روزنامه‌نگار ایرانی، از جمله دلایل اصلی تجارت میان روسیه، محدودیت زبانی، شرایط تحریم اقتصادی حاکم و به دنبال آن مشکلات مرتبط در رابطه با انتقال ارز و عدم استفاده از فرآیند مستقیم روبل-تومان دانست. وخشیته در این میان خلاء اطلاعاتی در مورد پتانسیل‌های اقتصادی، کالاها و خدمات طرفین در هر منطقه از روسیه و یا ایران را بسیار جدی دانست.

"سرگی کلوچارف" معاون مدیر اقتصاد خارجی شرکت سهامی خاص «ترال زا» حمایت خود را از ایده تاسیس خانه تجارت ایران و پاوُلژه یعنی «بازار ایرانی» اعلام و همچنین خاطر نشان کرد: "ورود به بازار ایران به راحتی میسر نمی شود و برای این امر به شرکای مورد اعتماد  و مطمئن در داخل ایران نیاز است. تاسیس خانه تجارت ایران و پاوُلژه به عنوان ساختار حمایتی از صادرات روسیه در ساراتوف، ضرورت مبرم دارد".

سپس "آنتون گرابلین" مدیر پروژه NGO Balkan Creative Group بلگرادِ صربستان با تکیه بر تجربیات تجاری شخصی خود خاطر نشان کرد که  بدون حمایت‌های اجتماعی و لابی‌گری‌های سیاسی در بازارهای برون مرزی، یقینا به تجارت خسارت وارد می شود. نمونۀ بارز و آشکار آن عدم پیش‌بینی‌های بلند مدت و در نظر نگرفتن وضعیت روز سیاسی-اجتماعی در تشکیلات تجاری در بالکان و اوکراین که منجر به وارد شدن خسارت‌های اقتصادی زیادی به بخش تجارت گردید.

در این رابطه "گریگوری ترافیمچوک" مدیر نشست کارشناسی و رئیس شورای کارشناسی بنیاد «کارگاه ایده‌های اوراسیایی» توجه اذهان را به این نکته که خانه تجارت ایران و پاوُلژه «بازار ایرانی» با حمایت و مدیریت احمد وخشیته، توانایی جمع‌آوری منابع فکری و سیاسی -اجتماعی به حد کفایت برای برقراری ارتباط اقتصادی و تجاری بین ایران و پاوُلژه را خواهد داشت، جلب نمود.

با آنالیز و تجزیه موانع اقتصادی و زیر بنایی در راستای گسترش دیالوگ ایران و روسیه، "لاریسا کاچلایف" رئیس کمیتۀ فعالیت‌های اقتصادی برون‌مرزی و سازمان خود تنظیم «اوراسیای تجاری» خاطر نشان کرد: "لجستیک در روابط ایران - اتحادیۀ اقتصادی اوراسیا نیازمند به تکامل است، علی الخصوص در خود ساراتوف که نیاز است ظرفیت‌های بنادر برای ارتقا پتانسیل‌های صادراتی را عملا از صفر احیا نماید. در این میان  بسیاری از مناطق پاوُلژه که در راستای این حوزه فعالیت می کنند، در خلال سال‌های 2018-2019  شهرهای اولیانوفسک و ایژفسک برای شروع بهره‌برداری از کشتی‌های گروه رودخانه -دریا برنامه‌ریزی کردند.

 

در ادامه "ایوان بابوشکین" رئیس ایالت ساراتوف بر اساس چشم‌اندازهای ارتقاء پتانسیل‌های صادراتی اقتصادی منطقه،  به اهمیت گسترش همکاری‌ها ما بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران اشاره کرد. وی تاکید کرد: "بر اساس ارزیابی مسئولان رده بالا، رایزنی‌های اقتصادی باید با همکاری‌های دو جانبه و گسترش پتانسیل توریستی همگام شود. گام ساده اما به موقع در این راستا موجب رشد و تحقق برنامه‌ها و با تحقق روابط خواهرخواندگی شهرها برداشته خواهد شد؛ ساراتوف روسیه با رشت ایران."

ایوان بابوشکین برای نفوذ هرچه بیشتر با استفاده از «قدرت نرم ساراتوف» پیشنهاد داد که با حمایت مدیریت دولتی و تجار ایالت ساراتوف، جلسه‌ای برای شورای روسای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ساراتوف با همکارانشان در تهران یا رشت برگزار شود. طبق ارزیابی مسئولان رده بالا، با اجرای برنامه‌های سنجیده در حوزه همکاری‌های سیاسی دو جانبه، چشم اندازهای جهانی منطقه مانند تاسیس یک مرکز عظیم  سیلوی غلات روسی که هدف آن ورود به خاورمیانه آسیای میانه باشد، میسر خواهد شد. به مرور زمان مسائل و مشکلات حمل و نقل لجستیکی با افزایش ظرفیت‌های بنادر در ساراتوف و نیز افزایش ظرفیت‌های بنادر برای شرکت‌های منطقه در بندرانزلی حل خواهند شد.

 در ادامه این نشست، نمایندگان جامعۀ مهاجران قزاقستان و آذربایجان در ایالت ساراتوف نیز خواهان گسترش و پیشرفت در گفت‌وگوهای اقتصادی ایران-پاوُلژه شدند. بر همین اساس "روسلان بیسنگالف" نمایندۀ قزاقستان در ساراتوف، به ضرورت به رسمیت شناختن مجوزها و گواهی‌های محصولات تولید شده در کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سوی طرف ایرانی اشاره کرد. آذربایجان نیز از سوی دیگر آماده است تا سهم خود را در پیشبرد و گسترش رایزنی‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا ادا نماید. از دیدگاه "ولادیمیر مرادف"  رئیس جمهور تشکیلات خودگردان فرهنگی «وَطن» همکاری مشترک اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تهران می‌تواند با همکاری فعال و گستردۀ باکو صورت پذیرد.

 

در جمع‌بندی این نشست "الکسی آنتونوف" رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایالت ساراتوف متذکر شد که ایران یک شریک مهم و نیز یک بازار پر اهمیت برای شراکت بین منطقه‌ای در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا است.

 نتیجۀ مشخص نشست کارشناسان، حمایت همه جانبه از ایده تاسیس خانه تجارت ایران-پاوُلژه «بازار ایرانی» در ساراتوف به عنوان ابزار فعال‌سازی و کنترل صادرات و واردات بود و همچنین شرکت‌کنندگان نشست از اقدامات پیشنهاد شده در ارتباط با گسترش گفت‌وگوی های دوجانبه، طرح و اجرای پروژه‌های حمل و نقل جدید، بهره‌گیری از فرصت پیش آمده که نتیجه اقدامات هیات ساراتوف در ایران است، حمایت نمودند. همچنین از سوی دیگر بر چشم اندازهای جلب و مشارکت مناطق غربی قزاقستان و کشور آذربایجان در رایزنی‌های ایران- پاوُلژه  تاکید کردند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر