کد خبر: 40542
A

قوه قضاییه حکم به برخورد با رئیس جمهور سابق خواهد داد؟

چندی پیش بود که نامه‌ای خطاب به رهبری انقلاب از سوی محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم منتشر شد که در آن نسبت به برخی مشکلات در کشور ابراز نگرانی و البته راه‌حلی نیز برای حل مشکلات ارایه کرده بود.

قوه قضاییه حکم به برخورد با رئیس جمهور سابق خواهد داد؟
نامه محمود احمدی‌نژاد خطاب به رهبری بعد از چند روز همچنان واکنش‌هایی به دنبال دارد. علی مطهری، ‌نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی دیروز با انتشار یادداشتی به بررسی این نامه پرداخت.
 
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نایب‌ رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا اظهارات احمدی‌نژاد به معنی تهدید قوه قضاییه برای افشای حقایق است؟خطاب به وی گفت: «بسیاری از پیشنهادات شما درست است اما بهتر آن بود که اینها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌های خودتان می‌گفتید.»
 
او در بخش دیگری از این یادداشت که در اختیار ایسنا قرار داده‌بود، نوشت: «درخواست برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس بدون مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی، مفهوم مخالف آن این است که در انتخابات‌های اخیر، خصوصا در سال‌های ۸۴ و ۸۸ که آقای احمدی‌نژاد در متن قضایا بوده است، مهندسی شورای نگهبان و دخالت نهادهای نظامی و امنیتی وجود داشته است. »
 
علی مطهری همچنین با اشاره به خواسته احمدی‌نژاد برای آزادی زندانیان سیاسی تاکید کرد: «درخواست آزادی زندانیان سیاسی و سخت نگرفتن به منتقدان نیز چیزی است که بسیاری از مصلحان جامعه بارها اعلام کرده‌اند و البته آقای احمدی‌نژاد هم حق دارد آن را اعلام کند اما باید بداند که بسیاری از زندانیان سیاسی به خاطر حوادث سال ۸۸ و پس از آن زندانی شده‌اند؛ حوادثی که آقای احمدی‌نژاد سلسله‌جنبان آن بود. در مجموع به آقای احمدی‌نژاد باید گفت بسیاری از پیشنهادات شما درست است اما بهتر آن بود که اینها را در زمان صدارت خود و لااقل قبل از بازداشت دوستان‌تان و مطرح شدن پرونده‌های خودتان می‌گفتید تا شائبه «کلمه حق یراد بها الباطل» در اذهان تداعی نشود و خلاصه به قول شاعر: آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟»
 
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز شامگاه شنبه در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین ضمن اشاره به تحرکات سیاسی رییس‌جمهور سابق در ماه‌های اخیر گفت: «حرکات احمدی‌نژاد دارد یک مقدار تند می‌شود. این حرکات ابتدا به بهانه عملکرد برخی قوا بود اما الان به سمت ایرادگرفتن از کلیت نظام می‌رود. »
 
باهنر پیرامون این سوال افکار عمومی که چرا با حرکات احمدی‌نژاد برخورد نمی‌شود، گفت: «مقامات قضایی گفته‌اند که برای برخورد آمادگی وجود دارد و به اندازه کافی هم جرم مرتکب شده است ولی شرایط برخورد باید فراهم شود. »
 
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد:« فقط می‌توانیم بگوییم که در آخر مسیر پرت نشویم و ان‌شاءالله عاقبت همه ما ختم به خیر شود. » سه نفر از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو با «اعتماد» از نوع مواجهه با این نامه گفتند. عبدالله ناصری معتقد است که نیت آقای احمدی‌نژاد از انتشار این نامه مشخص است و جامعه تمایل دارد که حتما پاسخ نامه را بشنود. حسن رسولی بیان می‌کند که اگر این نامه با عملکرد او در دوران ریاست‌جمهوری‌اش منطبق بود، آن وقت ابراز دغدغه آقای احمدی‌نژاد باور‌پذیر‌تر بود. مصطفی درایتی نیز می‌گوید که حتی اگر در این نامه حرف حق هم بگوید به دلیل اینکه پیشینه مناسبی در گذشته نداشته است، چندان قابل توجه نخواهد بود.
 
نیت روشن است
 
عبدالله ناصری هم در یادداشتی نوشت: جامعه از فلسفه نامه اخیر آقای احمدی‌نژاد مطلع است و انگیزه‌های نویسنده نامه را می‌داند. آقای احمدی‌نژاد مساله‌ای جدی را در نامه‌اش مطرح کرده است. اگر نگوییم خودش بنیانگذار مشکلات مطرح شده در نامه‌اش بوده است، لااقل باید اشاره کرد که دولتش تقویت‌کننده بسیاری از نابه‌سامانی‌های کشور است. البته نیت آقای احمدی‌نژاد از انتشار این نامه مشخص است. از منظر حقوقی در این نامه مواردی مطرح شده که اتهام است. یک نفر اتهاماتی زده یا به قول افراد قضایی تفهیم اتهام کرده است و طرف مقابل باید در برابر بند بند نامه پاسخ‌های خود را مطرح کند. به هیچ‌وجه این نامه نباید بدون پاسخ بماند. این انتظار در بین جامعه مدنی جدی است و انتظار پاسخگویی وجود دارد.
 
باور‌ناپذیری ابراز دغدغه احمدی‌نژاد
 
حسن رسولی در یادداشتی در اعتماد نوشته است؛ محتوای نامه آقای احمدی‌نژاد صرف نظر از تناقض‌های آشکاری که با تجربه جامعه از دوران 8 ساله ریاست‌جمهوری‌اش دارد، اشاره به برخی از اصلاحات مورد نیاز در نظام اداری کشور کرده است و فی‌نفسه محل ایراد نیست. کما اینکه امروز برای بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی درون نظام چگونگی حل مسائل فراروی جمهوری اسلامی ایران از قبیل شکاف‌های نسلی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نقطه نظرات مختلف و گوناگونی مطرح می‌شود اما اگر در مورد راوی نامه یعنی آقای احمدی‌نژاد بخواهیم اظهارنظر کنیم، از این حیث محتوای این نامه با توجه به مواضع و عملکرد گذشته او؛ چه دوره‌ای که استاندار و چه دوره‌ای که شخص دوم کشور بوده است با تناقض‌ها و ناهم‌خوانی‌های بسیار جدی و عمیقی رو به رو است. 
 
نابراین از این منظر از ارزش تحلیلی و عملیاتی این محتوا می‌کاهد. اینکه آقای احمدی‌نژاد به عنوان یکی از چهره‌های سیاسی کشور در مورد مسائل روز اظهارنظر کند، حق او است اما اگر این نامه با عملکرد آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری‌اش منطبق بود، آن وقت ابراز دغدغه آقای احمدی‌نژاد باور‌پذیر‌تر بود. به دلیل عدم هم‌خوانی محورهای مطرح شده در این نامه با مواضع قبلی آقای احمدی‌نژاد هم افکار عمومی و هم فعالان و محافل سیاسی خیلی نامه او را جدی و عملیاتی تلقی نمی‌کنند. بهتر بود پیشینه بهتری در خصوص مسائل مطرح شده در دوران ریاست‌جمهوری‌اش نشان می‌داد تا حرف‌ها و پیشنهاداتش مورد توجه قرار بگیرد.
 
 
تناقض آشکار حرف‌های احمدی‌نژاد
 
مصطفی درایتی هم گفته است: اگر می‌خواهیم دریابیم که نوع مواجهه با نامه آقای احمدی‌نژاد باید چگونه باشد، در درجه اول باید به این پرسش پاسخ دهیم که مقصود و هدف از ارایه چنین نامه‌ای چه بوده است. نقطه مشترکی در انواع و اقسام کنش‌های مختلف آقای احمدی‌نژاد وجود داشته است. او بسیار مایل بوده که به عنوان شخصیت مطرحی شناخته شود و گاها رفتارهایی انجام می‌داد که جامعه احساس می‌کرد که عجیب است. از این رو علاقه‌مند بود تا حرف‌هایش در جامعه دهان به دهان شود و کنش‌هایش دیده شود. حتی خارج از ایران نیز رفتارهایش تعجب‌بر‌انگیز بود. روزنامه‌ها و رسانه‌های خارجی به صحبت‌هایش واکنش نشان می‌دادند. این مساله به شخصیت او باز می‌گردد. خیلی هم از اینکه حرف‌های ضد و نقیض بگوید و حرف امروز و فردایش متفاوت باشد، اهمیت نمی‌داد. این نوع رفتار آقای احمدی‌نژاد به خاطر هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش برای جامعه واضح است. اگر ما چنین پیش‌زمینه‌ای را در نظر بگیریم، می‌توانیم مواجهه خودمان با احمدی‌نژاد را بهتر تنظیم کنیم. به نظر می‌رسد که کم‌اعتنایی به این نوع رفتارها اثر بیشتری داشته باشد. حتی اگر حرف حق هم بگوید به دلیل اینکه پیشینه مناسبی در گذشته نداشته است، چندان قابل توجه نخواهد بود. اعتنای زیاد به نامه‌ای که اخیرا آقای احمدی‌نژاد منتشر کرده است، همان چیزی است که او می‌خواهد. بنابراین بهتر است که از کنار این موضوع بگذریم و اعتنای چندانی به آن نداشته باشیم./اعتماد
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر