کد خبر: 40569
A

وال استریت ژورنال؛ آمریکا به دنبال توقف چرخش ترکیه به سمت ایران و روسیه است

یک روزنامه آمریکایی از تلاش کاخ سفید برای متوقف کردن چرخش ترکیه به سمت ایران و روسیه گزارش داد.

وال استریت ژورنال؛ آمریکا به دنبال توقف چرخش ترکیه به سمت ایران و روسیه است
وال استریت ژورنال در گزارش خود می نویسد: 5 ماه پیش «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را به عنوان یک دوست مورد ستایش قرار داد و گفت دو متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هرگز چنین به هم نزدیک نبوده اند. اما خوش بینی ترامپ یک واقعیت پیچیده تر را آشکار نمی کرد و آن اینکه ترکیه به یکی از آزار دهنده ترین روابط بین المللی دولت ترامپ تبدیل شده است.
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در همین رابطه رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا، هفته پیش اذعان کرد که دو کشور در «نقطه بحران» قرار دارند و راه روشنی برای غلبه بر اختلافاتشان دیده نمی شود.
 
دولت ترامپ برای ترمیم این روابط و بیرون کشیدن ترکیه از اتحاد فزاینده اش با روسیه و ایران کارزار تازه ای را آغاز کرده است. در این چارچوب، مقام های ارشد دولت آمریکا از جمله رکس تیلرسون، ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی، و جیمز ماتیس وزیر دفاع در روزهای اخیر مذاکرات فشرده ای با رهبران ترکیه داشته اند تا اردوغان را مجاب کنند از روابط خود با مسکو و تهران گامی عقب برود.
 
یک مقام ارشد دولت ترامپ می گوید: روس ها با آنها بازی می کنند. صف بندی ترکیه با روسیه و ایران بر ضد منافع ترکیه است.
 
آمریکا در حالی که تلاش ها برای بیرون راندن ایران و متحدانش از سوریه را شدت داده است، می خواهد ترکیه را در کنار خود داشته باشد. واشنگتن نگران است که روسیه با فروش سامانه موشکی به ترکیه در شکاف انداختن میان ناتو به پیشرفت هایی دست یافته باشد.
 
مقام های ترکیه از اظهار نظر در این باره خودداری می کنند ولی آمریکا و ترکیه موافقت کرده اند برای بررسی امکان رفع اختلافاتشان کارگروهی جدید تشکیل بدهند.
 
یک مقام دولت ترکیه می گوید: ما ترجیح می دهیم در مورد چنین مسائلی به طور مستقیم با همتایان آمریکایی مان صحبت کنیم».
 
آمریکا می کوشد بر سر مساله کردها در سوریه که موضوعی غیرقابل حل بین آمریکا و ترکیه به نظر می رسد راه حلی پیدا کند.
 
آمریکا پیشنهاد ایجاد پاسگاه های نظامی مشترک با ترکیه در سوریه را داده است تا اطمینان حاصل کند جنگجویان کرد در شمال سوریه به ترکیه در همسایگی حمله نخواهند کرد. واشنگتن همچنین در صدد کاستن از قدرت جنگجویان کردی است که با تامین، تسلیح و تعلیم نظامی شان به آنها قدرت بخشیده بود.
 
آنکارا به حمایت واشنگتن از یگان های مدافع خلق در سوریه به چشم خیانت به ترکیه نگاه می کند. این یگان ها هسته اصلی ائتلاف نظامی ضد بشار اسد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» را تشکیل می دهند و  آمریکا اکنون از ترکیه خواسته است رهبران کردی را معرفی کند که آنکارا حاضر است از آنها حمایت کند.
 
منبع: مهر
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر