کد خبر: 40571
A

ندانستن قیمت نان برای سعد الحریری دردسرساز شد

کاربری توئیت کرد: چرا تعجب کردید؟ خب «شیخ سعد» قیمت نان را نمی داند، من هم قیمت هواپیمای خصوصی.

ندانستن قیمت نان برای سعد الحریری دردسرساز شد

پاسخ اشتباه «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان به پرسشی درباره قیمت یک بسته نان در کشورش واکنش انتقادی لبنانی ها را در فضای مجازی در پی داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، الحریری در برنامه ای تلویزیونی که از شبکه «ام.تی.وی» لبنان یکشنبه شب پخش شد، در جمع تعدادی از دانش آموزان حاضر شد و به سوال های آنها پاسخ داد.در بخشی از این برنامه یکی از دانش آموزان از الحریری پرسید که قیمت یک بسته نان چقدر است؟ که او پس از درنگی با تردید پاسخ داد: 500 لیره. اما دانش آموز در پاسخ گفت: خیر 1500 لیره (معادل یک دلار).

پاسخ اشتباه الحریری واکنش های زیادی را در شبکه های اجتماعی در پی داشت و باعث شد بسیاری از لبنانی ها او را به باد انتقاد بگیرند.یکی از کاربران نوشت: آقای نخست وزیر نمی داند قیمت نان در کشورش چقدر است، همین کمترین دلیل برای دوری از مردمش است.

کاربر دیگری توئیت کرد: چرا تعجب کردید؟ خب «شیخ سعد» قیمت نان را نمی داند، من هم قیمت هواپیمای خصوصی.

یک نفر با کنایه نوشت: مهم نیست که نداند در کشورش قیمت نان چقدر است، یا نسبت بیکاری و قیمت خانه را هم نداند، مهم خوشتیپ بودن اوست و اینکه عکس سلفی با همه می گیرد.کاربری دیگر هم نوشت: واقعا نخست وزیری هست که نداند در کشورش قیمت نان چقدر است؟ خب چطور می خواهد بداند که فقیر چه احساسی دارد؟

کاربری هم به شوخی پاسخ داد: حق دارد خب قیمت نان را نداند، جنابشان نان تُست می خورند.کاربری دیگر با انتشار عکس الحریری در حال خرید در یکی از سوپرمارکت های سوئیس (در سفر اخیرش برای شرکت در نشست داووس)، در کنار آن پرسید: شما در سوئیس نان را چند یورو می خری؟

البته برخی نیز از سعد الحریری دفاع کردند. یکی از لبنانی ها در پاسخ به انتقادات از الحریری نوشت: اگر (الحریری) می خواست نشان دهد که شخصیت کامل بدون نقصی دارد از دست اندرکاران برنامه می خواست تا بخش قیمت نان را حذف کنند. پس همین نشان دهنده حقیقت شخصیت اوست.

**دراماتیک تر شدن استعفاسعد الحریری نخست وزیر لبنان در بخش دیگر این برنامه هدف از استعفای چهار ماه پیش خود را ایجاد شوک مثبت دانست و گفت: عربستان را برای اعلام استعفا انتخاب کردم تا بیشتر دراماتیک شود. وی افزود: استعفا دادم چون خطر بزرگ و تهدیدکننده ای را علیه لبنان می دیدم. هدفم این بود که شوک مثبت ایجاد کنم و پس از استعفا هم وحدتی ایجاد شد که به آن نیازمند بودیم. سعد الحریری 13 آبان در حالی که به عربستان سعودی سفر کرده بود از سمتش استعفا کرد. 

بسیاری از مقام های لبنان از جمله «میشل عون» رئیس جمهوری این استعفا را زیر فشار سعودی ها دانستند. الحریری پس از بازگشت به لبنان استعفایش را پس گرفت و بعد از آن در اظهارنظری گفت: آنچه در عربستان بر من گذشت را نزد خودم نگاه می‌دارم. 

او در برنامه تلویزیونی دیشب درباره ارتباطش با پادشاه عربستان هم ضمن اعلام اینکه «من ارتباط خوب و تنگاتنگی با پادشاه عربستان دارم و به طور دائمی با او و ولیعهد در تماس هستم» اظهار داشت: به زودی به عربستان خواهم رفت و در یک کنفرانس شرکت خواهم کرد.نخست وزیر لبنان در بخش دیگر برنامه تلویزیونی با اشاره به سقوط کابینه اش در سال 2011 میلادی گفت: در آن زمان به آمریکا سفر کرده بودم و خبر استعفای وزیری را که باعث سقوط دولت شد از «باراک اوباما» رئیس جمهوری وقت آمریکا شنیدم.

 الحریری همچنین با اشاره به ترور «رفیق الحریری» پدرش که سیزده سال پیش رخ داد تاکید کرد که راجع به این قتل مسامحه نخواهد کرد و خواهان اجرای عدالت است. وی در پاسخ به این پرسش که در زمان ترور پدرش کجا بوده و چه احساسی داشته، گفت: من در آن لحظه در هواپیما بودم و از ریاض به ابوظبی می رفتم، زمانی که هواپیما فرود آمد به من خبر دادند و بلافاصله از همانجا به بیروت آمدم. 

آن موقع موهایم بلند بود و همانجا در همان حالت موهایم را قیچی کردم.همچنین او در جای دیگری به ماجرای دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری اشاره و تصریح کرد: دادگاه ها همواره چندین سال زمان می برد که پرونده ها را بررسی کنند، اما تا شش ماه یا یک سال آینده شاهد صدور حکم دادگاه بین المللی ترور رفیق الحریری خواهیم بود.نخست وزیر لبنان درباره موضوع نفت لبنان و اختلاف های این کشور با رژیم صهیونیستی هم گفت: ما توافقنامه هایی را با شرکت های بزرگ برای استخراج نفت امضا کرده ایم و موقعیت میدان های نفتی هم از اسرائیل دور است. وی همچنین افزایش توان تسلیحاتی ارتش لبنان را برای عمل به وظایفش ضروری دانست. 

الحریری درباره سلاح حزب الله هم گفت: موضوع سلاح حزب الله به گفت و گوهای مرتبط با استراتژی دفاعی محول شده است که این امر با همکاری با رئیس جمهوری انجام خواهد شد. سعد الحریری آرزوی سیاسی اش را تبدیل لبنان به پاریس یا سوئیس دیگر دانست. 

وی همچنین با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کسی امنیت لبنان را در هر لحظه تهدید نکند گفت: اگر برای رسیدن به این آرزو لازم باشد که من دست به صلح یا آشتی بزنم حتما این کار را خواهم کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بخواهد بین تابعیت و هویت عربستانی و لبنانی یکی را انتخاب کند، کدام را انتخاب خواهد کرد، گفت: من در عربستان به دنیا آمده ام و لبنانی هستم و مادرم هم عراقی است. نمی شود که کسی بخشی از خودش را نفی کند و از آن جدا شود. 

من نمی توانم بگویم عربستانی نیستم یا مادرم عراقی نیست.نخست وزیر لبنان در پاسخ به پرسش دیگری درباره چرایی تحصیل فرزندانش در خارج از لبنان و اینکه آیا به دیدن بچه هایش می رود یا نه گفت: فرزندانم به لبنان نمی آیند، من پیش آنها می روم چرا که می خواهم آنها زندگی طبیعی شان را داشته باشند، بدون حضور محافظ و بادیگارد و بدون اینکه من دائم نگرانشان باشم. 

سعد الحریری خود را طرفدار پر و پا قرص تیم فوتبال برزیل در جام جهانی معرفی کرد اما گفت: اگر تیم عربی باشد من آن را تشویق می کنم.نخست وزیر لبنان درباره فرق شیعه و سنی نیز پاسخ داد: شیعه وسنی با هم تفاوتی ندارند و تنها اختلاف بین شان سیاسی است، نه دینی.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر