کد خبر: 40654
A

پاسخ های زهرا ساعی از روند انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی/ وزرا تاکنون قول داده‌اند....

نماینده مردم تبریز در خصوص روند انتصاب زنان در پست های مدیریتی بیان کرد: در دولت یازدهم حرکت‌های خوبی برای انتصاب زنان در مدیریت‌های میانی شکل گرفت و به کار‌گیری زنان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مجموع رضایت‌بخش بود. آقای روحانی برای دولت دوازدهم قول داده بودند که از زنان توانمند کشور بیشتر استفاده شود.

پاسخ های زهرا ساعی از روند انتصاب زنان در پست‌های مدیریتی/ وزرا تاکنون قول داده‌اند....

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، این روزها از وزارت کشور اخبار خوبی در حوزه زنان منتشر نمی‌شود. حالا نه تنها زنان شایسته به وزارت منصوب نشدند که با سیاست‌های وزیر کشور هیچ یک از آنان به استانداری هم نرسید. در دولت گذشته چهار فرماندار در دولت حسن روحانی منصوب شده بودند که حالا نه تنها به تعدادشان افزوده نشده است بلکه خبرهای ضد و نقیضی در رسانه‌ها منتشر شده مبنی بر اینکه استاندار سیستان و بلوچستان نظر مساعدی به ادامه فعالیت دو فرماندار زن این استان نشان نداده است. تاکنون یکی از این فرمانداران استعفا کرده و خبرهایی از فشار برای استعفای حمیرا ریگی، فرماندار شهرستان منتشر شده که استانداری سیستان و بلوچستان تاکنون به این خبر واکنش نشان نداده است. اما چرا در حالی که سال ٩٦ رو به پایان است به جز تعداد معدودی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی بقیه به هنوز دستور رییس‌جمهوری برای استفاده از زنان و جوانان عمل نکرده‌اند؟ در این راه چه موانعی وجود دارد؟ فراکسیون زنان مجلس برای این موضوع و سایر موضوعات حوزه زنان چه رویکردی را در پیش گرفته است؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها با «زهرا ساعی» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی که تحصیلکرده جغرافیای سیاسی در مقطع دکترا است گفت‌وگو کرده‌ایم. او در این گفت‌وگو تلویحا کم کاری وزیر کشور در استفاده از زنان شایسته در پست‌های اجرایی این وزارتخانه را پذیرفت اما قول داد که فراکسیون زنان مجلس با رایزنی و حفظ ارتباط با وزارت کشور این مطالبه را پیگیری کند.

 

خانم ساعی! برخلاف اینکه آقای رییس‌جمهور برای انتصاب جوانان و زنان در وزارتخانه‌ها دستور روشنی صادر کرده‌اند اما بسیاری از دستگاه‌ها هنوز به این دستور عمل نکرده‌اند. مشخصا وزارت کشور یکی از وزارتخانه‌هایی است که به نظر می‌رسد تاکنون عملکرد امیدوار‌کننده‌ای نداشته است. شما در این باره چه موضعی دارید؟

دولت آقای روحانی با گفتمان اعتدال و عقلانیت روی کار آمد و انتظار می‌رود با توجه به همین گفتمان در تمامی حوزه‌ها از جمله زنان این اعتدال را مشاهده کنیم. در دولت یازدهم حرکت‌های خوبی برای انتصاب زنان در مدیریت‌های میانی شکل گرفت و به کار‌گیری زنان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در مجموع رضایت‌بخش بود. آقای روحانی برای دولت دوازدهم قول داده بودند که از زنان توانمند کشور بیشتر استفاده شود. حتی بحث وزارت زنان هم مطرح بود که ما هم پیگیر بودیم و بارها این را خواستیم. با خود آقای روحانی و معاونان ایشان هم رایزنی‌های متعددی داشتیم. در نهایت که مشخص شد انتخاب وزیر زن فعلا میسر نیست، ایشان قول دادند در سطح معاونان حتما از زنان استفاده کنند. بعدا هم که پیگیری کردیم قرار بر این شد وزرا یک معاون جوان و یک معاون زن انتخاب کنند. در برخی وزارتخانه‌ها این اتفاق افتاده است. مثلا در وزارت ارتباطات و وزارت نفت می‌بینیم که معاون زن منصوب کرده‌اند و فارغ از نگاه جنسیتی هم زنانی که منصوب شده‌اند جزو مدیران لایق و توانمند این دستگاه‌ها بوده‌اند. البته برخی هم این کار را نکرده‌اند. ما در هر فرصتی این مطالبه را مطرح می‌کنیم. خانم‌ها باید بتوانند فرصت‌های برابر را تجربه کنند. اگر می‌خواهیم بگوییم که توسعه یافته هستیم با حذف زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه، از فرآیند توسعه دور می‌مانیم.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر