کد خبر: 40938
A

استفاده از روحانیون برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با بیا ن اینکه در طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) ۱۲ سازمان و ارگان در حوزه پیشگیری از اعتیاد همکاری می‌کنند، گفت: ۳۸ هزار مدرسه اطلاعات و وضعیت آسیب‌های اجتماعی خود را در سامانه این طرح وارد کردند.

استفاده از روحانیون برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ مهرزاد حمیدی در نشست تخصصی آموزشی-توجیهی ویژه مدرسان و روحانیون آموزش دیده عرصه پیشگیری اولیه از اعتیاد با تأکید بر اینکه بیش از ۵۰ درصد از ظرفیت، امکانات و برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر باید در حوزه پیشگیری متمرکز شود، گفت: افزایش نرخ پوشش طرح آموزش مهارت‌های مراقبت از خود در دوره ابتدایی از ۲۰ به ۵۰ درصد و با پوشش ۳۰ هزار مدرسه ابتدایی در کشور انجام شده است.

او در ادامه با بیان اینکه نرخ پوشش طرح آموزش‌های مقابله با رفتارهای پرخطر در دوره متوسطه نیز از ۲۰ به ۵۰ درصد افزایش داشته، گفت: در این طرح ۲۱ هزار و ۷۶۸ مدرسه دوره‌های اول و دوم متوسطه کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفتند. همچنین طرح توانمندسازی همزمان دانش‌آموزان، والدین و کارکنان آن‌ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد در ۱۳ استان در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در تمام مراکز استان‌های کشور اجرا خواهد شد.

۴ هزار نفر از این تعداد دارای اختلالات مرتبط با رفتارهای پرخطر هستند

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش افزایش نرخ پوشش کارگاه‌های والدین در زمینه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر را در حدود دو میلیون نفر از والدین که به طور مستقیم در کارگاه‌های آموزشی شرکت کرده‌اند دانست و گفت: گسترش طرح «مددکاری اجتماعی در مدارس» ویژه شناسایی، مداخله مختصر، درمان و حمایت‌های اجتماعی دانش‌آموزان در معرض اختلالات پرخطر سالانه بیش از ۱۰۰هزار دانش‌آموز در معرض خطر را شناسایی می‌کند که حدود ۴۰۰۰ نفر از آن‌ها دارای اختلالات مرتبط با رفتارهای پرخطر هستند و جهت درمان و مددکاری به دستگاه‌های همکار معرفی می‌شوند.

حمیدی با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های استقرار نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان است، ادامه داد: طرح آزمایشی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان (نماد) در سراسر کشور اجرا شده است. این طرح شامل دو محور آموزش‌های ارتقایی و مداخلات توانمندسازی وحمایتی است که به تولید ۶۴ راهنمای آموزشی، ۴۰۰ ابزار غربالگری و ۳۲ بسته خدمات توانمندسازی و حمایتی در کنار راه‌اندازی سامانه جامع طرح از زمستان ۹۵ در شش استان منجر شده است. با اجرای این طرح و با توسعه آن دانش‌آموزان در معرض خطر به موقع شناسایی شده و تحت خدمات مداخله قرار می‌گیرند.

استفاده از روحانیون و مدرسان برای آموزش پیشگیری از اعتیاد در مدارس

او با تأکید بر اینکه پیشگیری از آسیب اعتیاد در مورد دانش‌آموزان به ویژه در خانه، محله و مدرسه اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه پیشگیری انجام شده است. حضور روحانیون، دبیران، شورای هماهنگی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مدرسان آموزش دیده و توانمند برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد زمینه پیشگیری را در مدارس فراهم کرده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه برنامه‌های حوزه پیشگیری از اعتیاد باید به یکپارچگی، هم افزایی و همسویی برسد، ادامه داد: در صورتی که این هماهنگی اتفاق نیفتد منجر به بروز موازی‌کاری در این زمینه می‌شود و افراد را در مدارس با بلاتکلیفی روبرو می‌کند، بنابراین اساس این برنامه باید مبتنی بر مدیریت منابع انسانی باشد.

حمیدی با اشاره به آموزش ۹ و ۱۱ ساعته این مدرسان و روحانیون در حوزه پیشگیری از ابتلا به اعتیاد گفت: تلاش شده است تا در این طرح آموزش به شکل فرایندی مستمر مد نظر قرار گیرد و بتوانیم از این افراد در سال‌های آتی به حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال به عنوان نیروی انسانی باتجربه و علاقه‌مند استفاده کنیم.

تهیه و توزیع سه راهنمای معلمان برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر

وی با اشاره به تهیه و توزیع سه راهنمای معلمان برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر به منظور استفاده در کلاس نیز گفت: این راهنماها برای سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم تهیه شده است که در قالب آن با هدف تبیین و عملیاتی کردن پیشگیری برای تمامی معلمان مدارس کشور در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تدوین شده است.

حمیدی در ادامه گفت: تاکنون ۱۸۰هزار نسخه از این کتاب در مدارس کشور توزیع شده است که تا پایان سال تحصیلی جاری به ۲۳۰ هزار نسخه خواهد رسید. در قالب این برنامه ۵۶۶ هزار نفر از معلمان کشور در برنامه سراسری توانمندسازی برای پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر آموزش می‌بینند.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به راهبرد توسعه مداخلات زودرس و مداخلات مبتنی بر دوره شیوع نیز اظهار کرد: توانمندسازی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان برای پیشگیری از اعتیاد در تمامی مدارس دوره متوسطه دوم مراکز استان‌های کشور در حال اجراست. همچنین توانمندسازی روانی، اجتماعی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر نیز از دیگر برنامه‌های این طرح است که در تمامی مدارس دوره متوسطه اول مراکز استان‌های کشور در حال اجرایی شدن است.

او آموزش مهارت‌های تاب آوری برای دانش‌آموزان سه دوره تحصیلی را از دیگر برنامه‌های این راهبرد دانست و گفت: در قالب این طرح ۲۰ درصد از مدارس سه دوره تحصیلی تحت پوشش مهارت‌های تاب آوری قرار گرفتند. همچنین آموزش والدین دانش‌آموزان دوره پیش دبستانی و ابتدایی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر نیز از دیگر راهبردهای توسعه مداخلات زودرس است که در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ در قالب برنامه والدین پیشگام، والدین منتخب دانش‌آموزان دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی، کارگاه‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر برگزار خواهد شد.

حمیدی با تأکید بر لزوم گسترش ایجاد شادی و نشاط در مدارس به عنوان یکی از راهبردهای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد نیز اظهار کرد: برگزاری المپیادهای مختلف در مدارس یکی از راهبردهای گسترش شادی و نشاط است که تأکید ما در این زمینه مشارکت فعالانه دانش‌آموزان در آن‌ها است چرا که تماشاچی بودن نمی‌تواند موجب ایجاد شادی و نشاط در دانش‌آموزان شود./ایسنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر