کد خبر: 41578
A

فرمول عامل سمیِ حمله به جاسوس روس در آمریکا منتشر شده بود

بنا به گفته یک کارشناس نظامی، فرمول تهیه و توسعه گاز ضد اعصاب A234 که گفته می شود روسیه برای کشتن یک مامور اطلاعاتی و دخترش مورد استفاده قرار داده توسط آمریکا ابداع و به روز شده است

فرمول عامل سمیِ حمله به جاسوس روس در آمریکا منتشر شده بود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران به نقل یورونیوز بنا به ادعای یک کارشناس نظامی در مسکو فرمول تهیه و توسعه گاز ضد اعصاب A234 که بریتانیا معتقد است از آن برای سوء قصد به مامور سابق اطلاعاتی روسیه و دخترش در خاک این کشور استفاده شده در اواخر دهه نود میلادی توسط آمریکا ابداع و به روز شده است.

خبرگزاری تاس به نقل از ایگور ریبالچنکو، متخصص شیمی در ارتش روسیه روز یکشنبه با استناد به سندی که سال ۱۹۹۸ به آن دست پیدا کرده بود، اعلام کرد محتویات این سند نشان می داد ایالات متحده آمریکا در آنزمان مشغول توسعه گاز سمی A۲۳۴ بوده است.

این کارشناس نظامی روسیه تصریح کرد: سال ۱۹۹۸ در بین نسخه جدید و به روز شده پایگاه داده های طیفی که توسط اداره ملی استاندارد ایالات متحده آمریکا منتشر شده بود به ماده ای شیمیایی از نوع ارگانوفسفات برخوردیم که توجه ما را جلب کرد. با بررسی مشخصات این ماده متوجه شدیم که بایست اثر کشنده و مرگبار داشته باشد. حالا بسیار واضح و روشن است که برای نام بردن از آن باید از عنوان گاز A۲۳۴ یا عامل "نویچوک" استفاده کنیم.»

به گفته ایگور ریبالچنکو این در حالیست که در نسخه های جدیدتر پایگاه داده های طیفی که بعد ها منتشر شد دیگر هیچ نام و نشانی از این ماده ابهام برانگیز دیده نمی شد.

کارشناس شیمی ارتش روسیه همچنین خاطرنشان کرد متخصصان بریتانیایی برای نجات جان آقای اسکریپال و دخترش احتمالا از داروی آتروپین استفاده کرده اند.

سرگئی اسکریپال، مامور سابق سرویس های اطلاعات نظامی روسیه و لولیا دخترش روز یکشنبه ۴ مارس (۱۳ اسفند ۱۳۹۶) بیهوش بر روی نیمکتی در یک مرکز خرید پیدا شدند. پس از بررسی های اولیه پزشکی مشخص شد که این دو توسط یک ماده شیمیایی هدف سوء قصد قرار گرفته و مسموم شده اند.

تحقیقات پلیس بریتانیا سرانجام به این نقطه ختم شد که گاز ضد اعصاب A۲۳۴ که از آن به عنوان عامل عصبی «نویچوک» نام می برند و روسیه در دهه هفتاد و هشتاد میلادی آنرا تولید می کرده منشا اصلی این سوء قصد بوده است. این مسئله به تایید ترزا می، نخست وزیر برتانیا رسید و بوریس جانسون، وزیر خارجه این کشور روسیه را مسئول طرح این ترور معرفی کرد.

سرگئی اسکریپال در سال ۲۰۰۶ میلادی به اتهام «خیانت» در روسیه مجرم شناخته شد، اما در سال ۲۰۱۰ در جریان مبادله جاسوس‌های آمریکا و روسیه در فرودگاه وین آزاد شد. او به اتهام افشای هویت تعدادی از ماموران مخفی روسیه برای مقامات اطلاعاتی بریتانیا به ۱۳ سال زندان در روسیه محکوم شده بود.

روسیه هر گونه دخالت در ماجرای تلاش برای قتل اسکریپال را رد کرده اما گفته است که در صورت درخواست، حاضر به همکاری با پلیس بریتانیا در این زمینه خواهد بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر