کد خبر: 41655
A

مردم ایران حال و پول تفریح ندارند

از کل هزینه خانوار ۲ درصد آن به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دارد و ۱.۲ درصد هم خرج رستوران می شود.

مردم ایران حال و پول تفریح ندارند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ،ماهنامه آینده نگر وابسته به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اتسان تهران در گزارشی نوشت:« متوسط هزینه ای که در میان کل خانواده های شهری ایران صرف تفریح و امور فرهنگی می شود، ۷۶۴ هزار تومان است. دهک اولی ها، سالانه تنها ۵۷ هزار تومان خرج تفریح می کنند، در حالی که سالانه ۸۱ هزار تومان برای دخانیات می پردازند.

هزینه تفریح در دهک دوم، نسبت به دهک اول حدود سه برابر می شود و به ۱۴۹ هزار تومان می رسد. دهک پنجمی ها نیز که طبقه متوسط جامعه به حساب می آیند، سالانه ۴۳۶ هزار تومان برای تفریح هزینه می کنند که دقیقا برابر با هزینه رستوران و هتل رفتنشان است و دهک ششمی ها نیز در همین طبقه متوسط سالانه با ۵۱۳ هزار تومان تفریح می کنند.

 بر اساس گزارش بانک مرکزی، به طور میانگین از کل هزینه خانوار ۲ درصــد آن به تفریح و امور فرهنگی اختصاص دارد که البته هزینه آن در سال ۹۵ نسبت به ۹۴ ،۲.۱۰ درصد بیشتر شد. اما در طبقه ثروتمند، حتی میان دهک نهم و دهم نیز اختلاف وجود دارد.

دهک نهمی های جامعه سالانه یک میلیون و ۳۵۳ هزار تومان خرج تفریح و امور فرهنگی می کنند اما دهک دهمی ها، از کل هزینه ۱۲۴ میلیون تومانی شان، ۲ میلیون و ۹۰۷ هزار تومان برای تفریح می پردازند. ثروتمندترین‌های جامعه همچنین سالی ۹ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان برای «کالاها و خدمات متفرقه» هزینه می کنند. همچنین خانواده های ایرانی به طور متوسط ساالنه ۸۳۶ هزار تومان برای رستوران و هتل رفتن هزینه می کنند. این درحالی است که ۷۶۴ هزار تومان در سال برای تفریح و امور فرهنگی می پردازند و ۷۳۴ هزارتومان صرف تحصیل می کنند.

هزینه رستوران و هتل رفتن ایرانی ها با هزینه آنها برای ارتباطات، سالانه ۸۳۲ هزار تومان، برابری می کند. البته این ارقام متوسط هزینه خانواده ها را در کل کشور نشان می دهد. در شهر تهران، خانواده ها سالانه حدود یک میلیون و ۱۷۰ هزار تومان برای رستوران و هتل خرج می کنند. خانواده های شهری ایران در سال ۹۵ ،به طور متوسط یک میلیون و ۶۹۱ هزار تومان از هزینه سالیانه شان را خرج خرید پوشاک و کفش کرده اند. البته دهک اولی ها تنها ۱۲۱ هزار تومان و دهک دومی ها ۳۱۱ هزار تومان برای این کار هزینه کرده اند.

در میان طبقه متوسط نیز، هزینه سالانه پوشاک حدود یک میلیون تومان بوده است. اما ثروتمندهای جامعه در طبقه نهم و دهم، اختلاف زیادی با هم دارند. دهک نهمی ها، ۲ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان برای پوشاک هزینه کرده اند و دهک دهمی ها به طور متوسط، ۶ میلیون و ۱۷۵ هزار تومان در میان خانواده های شهری کل ایران، هزینه کفش و لباس شان بوده است. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر