کد خبر: 41733
A

انتقاد از عضویت همزمان معاونان شهرداری در چندین هیئت مدیره

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری و عضویت همزمان معاونان شهرداری تهران در چندین هیئت مدیره گفت: برخی مدیران فقط ۲۴ ساعته در حال امضا کردن هستند و فقط تبدیل به یک ماشین امضا شده‌اند.

انتقاد از عضویت همزمان معاونان شهرداری در چندین هیئت مدیره

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران  با بیان اینکه معضلات اساسی شهرداری شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته است که مدتها مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند، گفت: متاسفانه در طول ۲۰ سال گذشته هر چقدر که شورای شهر در شهرداری مناطق ورود کرده است، اما پیگیری کمتری نسبت به سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری داشته است.

وی ادامه داد: عملاً شرکت‌ها و سازمان‌ها تبدیل به حیاط خلوت شهرداری شده است و به همین دلیل توسعه نیافتگی در شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار حادتر  شده است، ما تصمیم داریم روی این مسئله خط بطلان کشیده و این فرایند را به اتمام برسانیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با بیان اینکه قصد داریم در مسئله شرکت‌ها و سازمان‌ها وابسته وارد شده و روی آن تمرکز داشته باشیم، افزود: تمرکز ما روی همه حوزه‌ها خواهد بود که این شامل حوزه‌های مختلف از جمله منابع انسانی، افزایش درآمد، جذب سرمایه‌گذار و میزان بهره‌وری شرکت‌ها و سازمان‌ها است.

وی مسئله بعدی را حضور معاونان شهرداری در هیئت مدیره شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری خواند و تصریح کرد: مگر یک فرد می‌تواند چقدر مسئولیت داشته باشد و با یک دست چند هندوانه بردارد؟ یک فرد هر چقدر هم حرفه‌ای باشد با یک دست چند هندوانه می‌تواند بردارد و چقدر می‌تواند وقت بگذارد؟ معنا ندارد که من به عنوان معاون شهردار و یک مدیر عالی رتبه در ۳ الی ۴ هیئت مدیره عضو باشم.

 فراهانی ادامه داد: من که عضو شورای شهر تهران هستم و مسئولیت اجرایی ندارم هر روز از ۶ صبح تا ۱۰ شب درگیر هستم، این در حالی است که من هیچ گونه مسئولیت اجرایی ندارم چطور ممکن است که فردی وظیفه اجرایی داشته باشد و همزمان در چند سازمان به عنوان عضو هیئت مدیره فعالیت کند. این در شرایطی است که این همه نیروی خوش فکر و متخصص در کشور وجود دارد که می‌توانند این وظیفه را به عهده بگیرند و دقیقا  به همین دلیل است که مدیران ما تبدیل به یک سری مدیر کارتابلی می‌شوند.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه برخی مدیران هستند که فقط ۲۴ ساعته در حال امضا کردن هستند، تصریح کرد: شاهد بودم حتی گاهی اوقات برخی مدیران نامه را نیز نمی‌خواندند، اصلاً وقت خواندن نامه را پیدا نمی‌کنند، چه برسد که بخواهد نامه را پیگیری و بررسی کرده و به صحت و سقم آن پی ببرند. برخی مدیران فقط تبدیل به یک ماشین امضا شده‌اند، این روند غیرقانونی است که فردی جزوه ۴ هیئت مدیره به صورت همزمان باشد.

فراهانی با اشاره به تذکری که در صحن شورا  در خصوص عضویت معاونان شهردار در چندین هیئت مدیره داده بود، افزود: در صحن شورا تذکری در این رابطه دادم که کاملاً مبتنی بر قانون بود، چرا که بر اساس مصوبه قانونی هیچ فردی نمی‌تواند اصالتا یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا موسسات عمومی غیردولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره انتخاب شود.

 وی ادامه داد: این مصوبه نخست اصل حضور فرد (چه اصالتا و چه به نمایندگی) و دوم دریافت وجوه را توسط افراد در بیش از یک هیات مدیره جایز نمی شمارد، لذا با استناد به نص صریح این قانون شایسته است در اسرع وقت زمینه های اجرای آن در شرکت‌ها، سازمان‌ها و موسسات وابسته به شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی فراهم شود.به احتمال قوی شهرداری از این بند قانونی مطلع نبوده است و بر اساس شنیده‌ها این روند در آینده نزدیک اصلاح استان خواهد شد مطمئنم اگر در جایی خطا رخ داده اصلاح خواهد شد./ایلنا

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر