کد خبر: 41805
A

وجود ۱۱ میلیون کم سواد در کشور

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از تمرکززدایی، توسعه مشارکت‌ها و انعطاف در روش‌های سوادآموزی در سال جاری خبر داد.

وجود ۱۱ میلیون کم سواد در کشور

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اتخاذ سیاست‌های سال ۹۷ در چارچوب اهداف مندرج در سند ملی ریشه کنی بی‌سوادی اظهار کرد: در این راستا سیاست‌های اجرایی نهضت سوادآموزی را در قالب محور‌های سند راهبردی و رویکرد‌های مدنظر تهیه کرده‌ایم.

وی افزود: تمرکز زدایی و کاهش تصدی گری، توسعه مشارکت‌ها و انعطاف پذیری در روش‌های سوادآموزی از رویکرد‌های اصلی فعالیت‌های سازمان در سال جدید است. همچنین گسترش فرصت هاییادگیری، ارتقای کیفی آموزش‌ها و تثبیت جایگاه سوادآموزی در برنامه‌های توسعه کشور از جمله اهداف استراتژیک ما در سال ۹۷ هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه در سال گذشته آموزش و توانمندسازی بیش از ۷۰ هزار آموزش دهنده و تهیه و تولید بیش از ۱۵۱ عنوان کتاب درسی، کمک درسی، راهنمای آموزشی و مهارت آموزی انجام شد، گفت: تشکیل پرونده فیزیکی برای آموزش دهندگان، برنامه‌ریزی برای دوره جدیدتوانمندسازی برای آموزش دهندگان با رویکرد سواد چند گانه، جذب نیروی جدید در سازمان، پیگیری افتتاحیه و اختتامیه در طرح‌های مشارکتی آموزش اتباع، تهیه کتاب ویژه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان، تهیه کتاب فرآیند تولید کتب ساده و کاربردی، برگزاری کارگاه‌های نقد و بررسی کتب درسی، تدوین و ابلاغ آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات آموزش دهندگان و اجرای برنامه مدون و منسجم برای ترویج نماز و آموزش عملی آن تنها بخشی از اولویت‌های پیش رو هستند که به جد آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

باقرزاده افزود: طی سال‌های ۹۱ تا ۹۵ نرخ سوادآموزی رشد ۲.۸۵ درصدی پیدا کرد و یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر از آمار بی‌سوادان کاهش پیدا کرد. این در حالی است که نرخ رشد باسوادی طی سال‌های ۸۶ تا ۹۰ حدود ۰.۲ درصد بوده و متاسفانه نرخ بی‌سوادی در ۱۳ استان افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، طبق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بی سواد شناسایی شده است که حدود ۴۰۰ هزار نفرشان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند. اما در مجموع در همه گروه‌های سنی هشت میلیون و ۸۰۰ هزار بی سواد مطلق و ۱۱ میلیون کم سواد در کشور داریم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: میانگین تحصیل ایرانیان هشت سال بوده و لازم است زمینه اجباری شدن تحصیلات تا پایان سال دوازدهم فراهم شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر