کد خبر: 41833
A

"لاکهید مارتین" برنده قرارداد هواپیمای مافوق صوت ناسا شد

شرکت هوافضای "لاکهید مارتین" توانست قرارداد ساخت هواپیمای فوق سبک مافوق صوت با کمترین صدا را از ناسا به دست آورد.

"لاکهید مارتین" برنده قرارداد هواپیمای مافوق صوت ناسا شد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران و به نقل از گیزمگ، شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی "لاکهید مارتین" قرارداد 247.5 میلیون دلاری را برای طراحی، ساخت و آزمایش یک هواپیمای فوق سبک با کمترین تولید صدا در حال پرواز با سرعت مافوق صوت در مناطق پرجمعیت را برای ناسا تصاحب کرد.

هدف این قرارداد تولید هواپیمایی موسوم به "X-plane" است که ناسا امیدوار است از آن برای خدمات منظم حمل و نقل هوایی با سرعت مافوق صوت و کمک به محیط‌زیست استفاده کند.

از زمانی که آخرین ناوگان کنکورد آنگلو-فرانسوی در سال 2003 پایه‌ریزی شد، صنعت هوافضا در حال کار بر روی راه‌اندازی مجدد فناوری مافوق صوت در ناوگان هواپیمایی تجاری است.

یکی از موانع اصلی که مهندسان در ساختن نسل جدیدی از این فناوری با آن مواجه هستند، مشکل صدای بلند و غرش این هواپیماها به خصوص هنگام شکستن دیوار صوتی است.

شکستن دیوار صوتی که از گذر هواپیما از سرعت صوت، از دماغه هواپیما حاصل می‌شود، می‌تواند بیش از 200 دسی‌بل صدا تولید کند و باعث ایجاد اختلال در زندگی شهروندان، حیوانات و حتی شکسته شدن پنجره‌ها شود.

به همین دلیل است که پروازهای مسافری مافوق صوت در گذشته محدود به پروازهای بین‌المللی بر فراز آب‌های آزاد بود.

قراردادی که با "لاکهید مارتین" بسته شده از 31 دسامبر سال 2021 به اجرا در می‌آید و شامل مهندسی، ساخت و آزمایش یک هواپیمای جدید است که بتواند با سرعت 1513 کیلومتر بر ساعت، در ارتفاع 16 هزار و 700 متری، در حالی که تنها 75 دسی‌بل صدا تولید می‌کند، به پرواز دربیاید.

در همین حال، ناسا از طرف دیگر معادله مراقبت خواهد کرد. این تنها دیوار صوتی نبود که کنکورد را معلق کرد، بلکه مقررات زیست‌محیطی در دهه 1970 تصویب شد تا آن را کنترل کند.

این مقررات بر علم قدیمی متکی هستند و اغلب با تعصب در برابر هواپیماهای مافوق صوت کلاسیک نوشته شده است، بنابراین ناسا می‌خواهد آنها را در سطح ایالات متحده و بین‌المللی بازنویسی کند.

ناسا پس از تحویل نمونه اولیه، آزمایشات پروازی خود را انجام خواهد داد تا یافته‌های "لاکهید مارتین" را تایید کند و آن را برای عملیاتی شدن در شهرهای منتخب آمریکا آماده کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر