کد خبر: 41837
A
دیده بان ایران روند حوادث نوروز 97 را بررسی می کند؛

نوروز در بهشت زهرا با سرعت غیرمجاز!

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از کیفیت نامناسب خودروهای تولید داخل، گفت: مسئولان از فرصت سال 97 درافزایش کیفیت تولیدات داخلی با هدف کاهش سوانح رانندگی استفاده کنند. طبق آمار بیشترین تصادفات منجر به فوت و مصدومیت ناشی از تردد خودروی پراید و پژو است، مسئولان چه زمانی تصمیم به افزایش کیفیت خودروها دارند؟ وی همچنین تصریح کرد: آیا در شان تولید کنندگان خودروهای داخلی است که با کیفیت پایین اما با قیمت بالا چنین خودروهایی تولید شود که جایی درقابت جهانی ندارد، اینکه قطعات خودروها را مدام با یکدیگر تعویض کرد که هنرمحسوب نمی شود؛ به طورحتم یکی از عوامل اصلی تصادفات کیفیت پایین خودروهای داخلی است.

نوروز در بهشت زهرا با سرعت غیرمجاز!
دیده بان ایران: سپیده اجلالی:  نوروز 97 و تعطیلات آن در شرایطی به پایان رسید که در کنار سفرهای پرشمار و خوشگذرانی های میلیون ها ایرانی، شاهد حوادث و اتفاق های بسیاری بودیم که عید امسال را به کام برخی از هموطنانمان تلخ کرد؛ اما افزایش 3 درصدی آمار تلفات در کنار افزایش 15 درصدی سفرهای نوروزی و 21 درصدیِ مدت اقامت مسافران در تعطیلات (58 میلیون و 433 هزار نفر شب تا پایان یازدهم فروردین 97) از بسیاری جهات میتواند زنگ خطری برای سال های آینده به حساب بیاید.
 
افزایش 12 درصدی سفر در نوروز 97 نسبت به سال 96
 
 
سردار حمیدی، رئیس پلیس راه راهور ناجا در هفته اول نوروز در گفت و گوی خود با رسانه ها اعلام کرد که براساس استعلام از سامانه های موجود در ده روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 12 درصدی سفرها را شاهد بودیم. این یعنی که در ده روز گذشته (24 اسفند) تا این لحظه (5فروردین) بیش از 12 درصد افزایش تردد نسبت به مدت مشابه سال قبل را شاهد بوده ایم 
 
این افزایش تقاضا برای مسافرت مستلزم این موضوع است که هموطنان و رانندگان بیش از گذشته قوانین و مقررات را رعایت کنند تا مشکلی برای خود و دیگران پیش نیاورند. حمیدی این را هم اضافه کرد که طی این مدت 4 تا 5 درصد با کاهش تصادفات مواجه بوده ایم. و عمده ترین علت وقوع تصادف هم مبحث عدم توجه به جلو ناشی از خواب آلودگی و خستگی بوده است. این در حالی است که  در حدود 60 درصد تصادف ها در 30 کیلومتری شهرها اتفاق افتاده است.
 
افزایش سه درصدی تلفات جانی
 
بار اصلی سفرهای نوروزی بر دوش جاده ها و اتومبیل ها بوده و هست. امسال هم شرایط بر همین منوال بود و البته میزان تصادفات جاده ای با تمام هشدارها و تمهیدات اندیشیده شده، متاسفانه بیشتر هم شد. طبق آماری که البته تعداد کشته های 13 فروردین و موج بازگشت روزهای آینده را در خود ندارد، در نوروز امسال، 328 نفر در تصادف های جاده ای جان خود را از دست داده اند! آماری که طبق اعلام رئیس پلیس راهور، افزایشی سه درصدی را نسبت به سال گذشته در پی داشته است.

 

نیمه دوم تعطیلات کشنده تر بوده است
 
طبق آمار، میزان تلفات جانی در تصادفات در نیمه اول تعطیلات، پنج درصد هم نسبت به سال گذشته کمتر بوده اما نیمه دوم آنقدر حادثه ساز بوده که سه درصد هم آمار را از سال گذشته بالاتر برد. اوج ماجرا هم همان دهم فروردین بود که در یک روز 37 نفر جان خود را دست دادند و لقب تلخ ترین روز سال را به خود داد.
 
 5400 حادثه دیده در 13 بدر!
 
آمارهایی که از تفریحات ایرانی ها منتشر می شود گاهی اوقات با حملات تروریستی یا جنگ های نظامی اشتباه گرفته می شود! دو روز گذشته روز طبیعت بود و همه می دانیم که در این روز چه می گذرد و مردم در 13 بدرشان چه می کنند. با این حال آمار رسمی رئیس سازمان امداد و نجات می گوید، درهمین 13 بدر 5400 نفر در کشور دچار حادثه شده و حدود 300 نفر نیز با مصدومیت جدی مواجه شده اند!

 

از میان این 5400 نفر، بیش از 3000 به طور سرپایی مداوا شده و 1700 نفر هم در مراکز حلال احمر اسکان داده شده اند. چیزی حدود 300 نفر هم مصدوم شده که در مراکز درمانی معالجه می شوند. البته هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته ها منتشر نشده تا ببینیم که بدر شدن 13 چه تعداد تلفات جانی در پی داشته است!
 
52 هزار حادثه دیده در نوروز 97
 
همین آمار روز طبیعت در مقیاس بزرگ تر و در کل سفرهای نوروزی به عدد عجیب 52 هزار و پانصد می رسد. یعنی در تعطیلات بیش از پنجاه هزار نفر دچار حادثه شده اند که 2190 نفر به مراکز درمانی منتقل شده و چیزی حدود 30000 نفر هم به معالجه سرپایی نیاز پیدا کرده اند!

 

افزایش خودرو به قیمت جان مردم

 

در سال 96 یک و نیم میلیون خودرو وارد جاده های کشور شده که در نوروز منجر به افزایش 15 درصدی سفرها شده است. افزایشی که مشخص است تدبیر مشخصی برایش اندیشیده نمی شود و می بینیم که میزان کشته ها بیشتر و بیشتر می شود.
 
سلمان خدادادی: نوروز 97 خونبارترین ایام مسافرت در سال های اخیر
 
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از کیفیت نامناسب خودروهای تولید داخل، گفت: مسئولان از فرصت سال 97 درافزایش کیفیت تولیدات داخلی با هدف کاهش سوانح رانندگی استفاده کنند. طبق آمار بیشترین تصادفات منجر به فوت و مصدومیت ناشی از تردد خودروی پراید و پژو است، مسئولان چه زمانی تصمیم به افزایش کیفیت خودروها دارند؟
 
وی همچنین تصریح کرد: آیا در شان تولید کنندگان خودروهای داخلی است که با کیفیت پایین اما با قیمت بالا چنین خودروهایی تولید شود که جایی درقابت جهانی ندارد، اینکه قطعات خودروها را مدام با یکدیگر تعویض کرد که هنرمحسوب نمی شود؛ به طورحتم یکی از عوامل اصلی تصادفات کیفیت پایین خودروهای داخلی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر