کد خبر: 42016
A

تلاطم بازار آزاد، معاملات آتی سکه در بورس کالا را تعطیل کرد

بورس کالا با تکیه بر دو ماده ۲۲ و ۲۹ دستورالعمل های قراردادهای آتی و اختیار معامله اعلام کرد امروز(دوشنبه) معاملاتی بر قراردادهای آتی و اختیار معامله طلا انجام نخواهد شد.

تلاطم بازار آزاد، معاملات آتی سکه در بورس کالا را تعطیل کرد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در پی افزایش پیاپی قیمت ارز و طلا در بازار آزاد و ادامه سکوت متولیان امر، بازارهای مختلف از جمله بازار سرمایه از این موضوع تا جایی تاثیر پذیرفته اند که بورس کالا اعلام کرد امروز(دوشنبه) معاملاتی بر قراردادهای آتی و اختیار معامله طلا انجام نخواهد شد.

این تصمیم با تکیه بر دو ماده 22 و 29 دستورالعمل های معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله اتخاذ شده است.

بر این اساس در ماده 22 دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی آمده است: در صورت وجود اطلاعات یا وقوع شرایط اضطراری که تاثیر با اهمیتی بر قیمت "قرارداد آتی" و یا تصمیم سرمایه‌گذاران دارد "کمیته آتی" می‌تواند معاملات را حداکثر به‌ مدت یک جلسۀ معاملاتی متوقف نموده و موضوع را جهت رفع موارد توقف پیگیری نماید.

همچنین طبق ماده 29 دستورالعمل اجرایی قرارداد اختیار معامله، اگر ظن دست‌کاری قیمت در معاملات وجود داشته باشد یا تغییرات غیرعادی در قیمت قرارداد اختیارمعامله مشاهده شود، سازمان یا مدیرعامل بورس، می‌تواند دستور توقف نماد معاملاتی قرارداد اختیار معامله را صادر کند. توقف نماد معاملاتی توسط مدیرعامل بورس حداکثر به مدت سه جلسۀ معاملاتی امکان پذیر است و توقف نماد برای مدتی بیش از سه جلسۀ معاملات صرفاً با موافقت سازمان امکان‌پذیر است. بازگشایی مجدد نماد، حسب مورد، بر اساس دستور متوقف‌کنندۀ نماد معاملاتی امکان‌پذیر است. معاملات متأثر از اقدامات فوق به تشخیص مقام دستوردهنده توسط بورس قابل ابطال است./تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر