کد خبر: 42130
A
همزمان با شکست شورای امنیت در تصویب ۳ قطعنامه درباره سوریه

اعزام ناوهای آمریکا به منطقه با صدها جنگنده

طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، ناو هواپیمابر یواس‌اس هری اس. ترومن امروز چهارشنبه برای انجام عملیات در خاورمیانه و اروپا، در منطقه مستقر خواهد شد.

اعزام ناوهای آمریکا به منطقه با صدها جنگنده

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناو هواپیمابر مذکور با همراهی هفت کشتی تهاجمی مسلح به موشک‌های کروز و ۶۵۰۰ ملوان در حال حرکت است. این ناو در بخش اول از سفرش در کنار ناوچه آلمانی اف‌جی‌اس هسن خواهد بود. یواس‌اس هری اس ترومن قرار است جایگزین گروه تهاجمی یواس‌اس تئودور روزولت شود که اخیرا استقرار چهار ماهه آن در خاورمیانه تکمیل شد. در سال ۲۰۱۶ از عرشه ناو ترومن، جنگنده‌ها برای هدفگیری مواضع داعش در خاورمیانه به پرواز درمی‌آمدند. براساس گزارش‌ها، همچنین ناوشکن یواس‌اس دونالد کوک که مسلح به موشک‌های هدایت‌شونده است قبرس را ترک کرده و در حال حرکت به سمت شرق خاورمیانه است. این کشتی جنگی کلاس آرلی بورک حامل ۶۰ موشک تام‌هاوک است. تحرکات نظامی مذکور در شرایطی انجام می‌شود که کاخ سفید به استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما واقع در سوریه تهدید کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است در حال رایزنی با مشاورانش است تا برای پاسخ به این حادثه تصمیم‌گیری کند. ترامپ دوشنبه به خبرنگاران گفت: به لحاظ نظامی، گزینه‌های بسیار زیادی داریم و به‌زودی شما را مطلع خواهیم کرد.

شکست شورای امنیت در تصویب ۳ قطعنامه درباره سوریه

 

نشست روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب سه پیش‌نویس قطعنامه‌های ارائه شده درباره سوریه ناکام ماند. به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه القدس العربی، یکی از این پیش‌نویس‌ها از سوی آمریکا و دو پیش‌نویس دیگر از سوی روسیه ارائه شده بود. روسیه بار دیگر علیه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا از حق وتو استفاده کرد. فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل قبل از رأی‌گیری نسبت به عدم تحرک درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هشدار داده بود.

در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا بر ایجاد مکانیزم مستقل تحقیقات وابسته به سازمان ملل برای یک سال جهت جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آن و گردآوری نمونه‌هایی از مجروحان و مناطق درگیری و اجازه دادن به تیم پزشکی برای رفتن به منطقه و تلاش برای شناسایی عامل حمله تأکید شده است. در این پیش‌نویس از تمامی طرف‌های سوری خواسته شده با این تیم همکاری کنند. نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد که وی با تمامی اعضای این شورا برای رسیدن به ساختار مورد قبول قطعنامه مشورت کرده است.

وی گفت: در پیش‌نویس اصلی قطعنامه روسیه اشاره‌ای به تحقیقات مستقل نشده بلکه روسیه خودش بازپرس را تعیین کرده و نتایج تحقیقات را مشخص می‌کند. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه نیز گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال تیم تحقیقاتی هستند که مثل مکانیزم مشترک تحقیقات مترسکی در دست آن‌ها باشد. این نشست هیچ ارتباطی با تحقیق ندارد؛ چراکه این گروه از قبل گناهکار را تعیین کرده‌اند. نیازی به تیم تحقیقات ندارند. این فقط بهانه آن‌هاست که گروه "کلاهخود سفید" به آن‌ها درباره این مسئله کمک می‌کند. ما به درخواست دولت سوریه در آنجا هستیم اما شما به دعوت تروریست‌ها در آنجا هستید.

آماده باش ارتش سوریه برای مقابله با حمله احتمالی غرب

 

در پی تهدید رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر پاسخی "شدید و قریب‌الوقوع" به سوریه در پی حمله شیمیایی در دوما در غوطه شرقی دمشق، ارتش دولتی سوریه به حالت آماده باش درآمد.

 رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای نظام سوریه و نیروهای هم‌پیمان از دو شب گذشته در راستای رویارویی با حملات احتمالی که غربی‌ها علیه سوریه تهدید کرده‌اند، به حالت آماده باش درآمده و به این وضعیت ادامه می‌دهند.

رامی عبدالرحمان گفت: فرماندهی ستاد ارتش سوریه از اواسط نیمه شب گذشته به مدت ۷۲ ساعت تمامی بخش‌های نظامی را به حالت آماده باش درآورده است. فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی در تمامی مناطق تحت کنترل دولت سوریه از جمله دمشق در آماده باش و تحت تدابیر امنیتی هستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر