کد خبر: 42133
A

جهانگیری: نمی‌توانیم نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی تفاوت باشیم

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه اتفاقات بازار ارز به شدت مسائل اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار داده است گفت: ما نمی‌توانیم نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی تفاوت باشیم.

جهانگیری: نمی‌توانیم نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی تفاوت باشیم

به گزارش سایت دیده بان ایران به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری درحاشیه دومین جلسه ساماندهی بازار ارز با اشاره به اینکه باید تصمیمات مهم و اساسی کشور مرتب رصد شود و حتی اگر لازم باشد تصمیمات لحظه‌ای گرفته شود تا تصمیم اصلی را با موفقیت دنبال کنیماظهار کرد: رئس جمهور نسبت به  پیگیری تصمیمات اخیر دولت حساسیت ویژه‌ای دارد و علاقمندند در همه جلسات حضور داشته باشند .

وی در ادامه افزود: ستادی هم که برای تنظیم بازار ارز تشکیل شده است روزانه تشکیل جلسه می‌دهد که این ستاد امروز هم با حضور رئیس جمهور برگزار شد و تصمیماتی اتخاذ کرد.به هر حال برخی از مسائل اقتصادی کشور به تصمیمات جدی نیاز دارد زیراگاهی اتفاقاتی می‌افتد که به اقتصاد کشور و زندگی مردم آسیب می‌زند.اتفاقاتی که در مورد ارز رخ داد همه زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد و ما نمی‌توانیم نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی تفاوت باشیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه اتفاقات بازار ارز به شدت مسائل اقتصادی کشور را تحت الشعاع قرار داد و موجب ایجاد فسادهایی شد خاطر نشان کرد:‌حتی برخی انتقال سرمایه از کشور انجام شد من متاسفم وقتی دیدم موضوع برخی رسانه‌های خرجی این بود برخی از افراد در خارج از ایران به قیمت به هم ریختن زندگی مردم در داخل کشور به دنبال خرید املاک بودند و قیمت ارز را با تقاضاهای غیر واقعی بالا بردند تا بیرون از ایران برای خود کارهایی انجام دهند که این اقدامات با هیچ سیاستی سازگار نیست و ما به جهت مسائل امنیت ملی این نیاز را دیدیم که تصمیمات جدی بگیریم.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد  ایران باید از ثبات، آرامش و اطمینان برخوردار باشد، اظهار کرد: آنها که بحث تحریم را مطرح کرده یا به برنامه‌ای دیگر درباره ایران فکر می‌کنند، باید بدانند با چه اقتصاد، مسئولان و مردمی روبرو هستند. هر کس به ایران نگاه می کند باید بداند اینجا کشوری است که از ثبات و آرامش به ویژه در مسائل اقتصادی برخوردار است. من رمز اصلی موفقیت را در همکاری مردم به خصوص فعالان اقتصادی می دانم. می دانم  فعالان اقتصادی به ثبات اقتصادی کشور بیش از هر چیزی فکر می کنند. سودجویی برای هیچ‌کس منفعت دراز مدت نخواهد داشت و ثبات اقتصادی برای همه منفعت خواهد داشت.

 جهانگیری خاطر نشان کرد: بخشی از کالاهای کشور که با ارز آزاد وارد می‌شده است، حتما باید کاهش قیمت داشته باشد. کالاهایی که با ارز 4900 تومانی یا بالاتر وارد می شده است الان با ارز 4200 تومان وارد می‌شود و حتما باید کاهش قیمت داشته باشد.

وی ادامه داد: برخی کالاها که با ارز مبادله‌ای 3800 تومان وارد می شده است که وقتی قیمت ارز به 4200 تومان منتقل شده است، ممکن است احساس شود که این 10 درصد افزایش قیمت در افزایش قیمت کالاها موثر است. ما درباره بخشی از این کالاهای اساسی مثل دارو که با ارز مبادله‌ای وارد می شده است، تصمیم گرفتیم 3000 میلیارد تومان در ردیف مستقلی بگذاریم که به ازای هر دلار 400 تومان به کالاهایی که از ارز 3800 تومانی استفاده می کردند، پرداخت کنیم که قیمت آنها تحت تاثیر این سیاست تغییر نکند.

معاون اول رئیس‌جمهور  تاکید کرد: از دیروز (سه شنبه)هر کس که می خواهد واردات انجام دهد باید در وزارت صنعت، معدت و تجارت ثبت سفارش کند و کالای خود را با ارز 4200 تومان وارد کند. هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش به رسمیت شناخته نمی شود. ما انتقال ارز را جز از مسیری که قوانین گمرکی مشخص کرده‌اند، به رسمیت نمی شناسیم. کسی نمی تواند بگوید به دنبال تهیه ارز هستم تا واردات انجام دهم. کسی که می خواهد واردات داشته باشد باید ثبت سفارش انجام دهد تا سیستم بانکی ارز موردنیازش را تامین کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه دولت ارز تمام نیازهای منطقی کشور اعم از کالا و خدمات را تامین می کند، تصریح کرد: از تاکیدات رئیس‌جمهور و دولت این است که افرادی که ارز دارند، ارز خود را با اطمینان در بانک ها سپرده گذاری کنند و سود آنها را بگیرند و در هر مقطعی که خواستند عین ارز و سودش را از سیستم بانکی دریافت کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه دولت به اجرای قولهای خود به خصوص در قراردادهای بانک‌ها و مردم متعهد است، اظهار کرد: اگر در این زمینه بانکی تخلف کرد، مردم می توانند ازبانک شکایت کنند و قوه قضائیه هم حتما از حقوق مردم دفاع خواهد کرد.

جلسه ساماندهی بازار ارز پیش از ظهر امروز به ریاست رییس‌جمهوری و با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی و تعدادی از اعضای کابینه برگزار شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر