کد خبر: 42160
A

حمایت برخی از اعضای سنای آمریکا از طرح حمله به سوریه

بعد از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که روسیه برای حملات موشکی علیه سوریه «آماده باشد» برخی اعضای کنگره تهدیدهای توئیتری وی را زیر سوال بردند اما بعضی سناتورهای جنگ طلب نیز او را به اقدام سریع علیه سوریه ترغیب کردند.

حمایت برخی از اعضای سنای آمریکا از طرح حمله به سوریه

دیده بان ایران : ترامپ روز چهارشنبه توئیت کرد: روسیه وعده می دهد موشک های شلیک شده به سمت سوریه را ساقط می کند. روسیه آماده باش، زیرا موشک های دقیق، خوب و هوشمند می آیند.

به گزارش تارنمای شبکه سی.ان.ان، «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی که ریاست کمیته روابط خارجی سنا را برعهده دارد، ارزش تویت ترامپ را زیر سوال برد و هشدار داد که لفاظی های ترامپ می تواند بحران جاری را به یک مساله ژئوپولتیک تبدیل کند.

وی که اخیرا خواستار حمله نظامی به سوریه شده بود، در این باره گفت: تنها چیزی که من را نگران می کند این است که این اتفاق نیفتاد. زیرا چیزهای زیادی اعلام شده که بعدا هرگز اتفاق نیفتاده است.

کورکر مدعی شد که اگر آمریکا اقداماتی را که گفته بود، انجام می داد، «قبل از آنکه روس ها، ایرانی ها و سوری ها برای آن آماده شوند، ما در موضع بهتری می بودیم».

وی افزود: اینکه ما اعلام می کنیم که چه کاری می خواهیم انجام دهیم و متاسفانه این ما را در موقعیتی قرار می دهد که ممکن است یک مناقشه بزرگ تر ایجاد کند.

درحالی که ترامپ گفته که قصد حمله به سوریه را دارد، کاخ سفید اعلام کرده است که هنوز در این باره تصمیمی اتخاذ نشده است.

از سوی دیگر، «جان کرونین» سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس از تصمیم ترامپ برای «اقدام تلافی جویانه» در سوریه استقبال کرد اما تویت ترامپ را «غیرمتعارف» خواند. وی اظهار داشت: از اینکه ترامپ اقدام تلافی جویانه را بررسی می کند، خوشحالم.

در همین حال، «جیم آینهوف» سناتور جمهوریخواه از ایالت اوکلاهما هم گفت که آمریکا سوریه را «بمباران کند.»

آینهوف که از اعضای ارشد کمیته نیروهای مسلح سنا است، افزود که اگر ترامپ این کار را نکند، «ما جایگاه خود به عنوان رهبر دنیای آزاد را از دست می دهیم. پس او باید وارد عمل شود».

اما «کریس مورفی» سناتور دموکرات از ایالت «کانتیکت» هشدار داد که حمله به سوریه به جنگ در آن کشور پایان نخواهد داد. وی تاکید کرد که ترامپ پیش از هر حمله ای باید از کنگره مجوز بگیرد.

مورفی افزود: ترامپ این پیام را مخابره کرده است که قصد دارد حمله نظامی دیگری انجام دهد. این کار از نظر قانونی مجاز نیست. 

وی که عضو کمیته روابط خارجی سنا است، اظهار داشت: به نظر من، حمله نظامی به او کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشد اما این اقدام اوضاع میدانی را تغییر نخواهد داد. این کار ممکن است که اوضاع را بسیار بدتر کند.

مورفی سعی دارد که اعضای کنگره را متقاعد کند تا مجوز جدیدی برای اقدام نظامی آمریکا در سوریه صادر کند. اما هنوز معلوم نیست که این طرح حامیان کافی در کنگره دارد یا نه.

تهدیدهای آمریکا و متحدانش علیه سوریه هنگامی شروع شد که هفته جاری گزارش هایی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی در منطقه «دوما» سوریه منتشر شد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما از سوی نیروهای دولتی این کشور را بی اساس و کذب محض خواند.

این رسانه گزارش داد: تروریست‌های جیش ‌الاسلام با نسبت دادن اتهام به کارگیری سلاح شیمیایی به ارتش سوریه، تلاشی آشکار برای مانع شدن از پیشروی نیروهای دولت سوریه دارند.

روسیه نیز ادعای مطرح شده مبنی بر استفاده از گاز کلر در شهر دوما از سوی ارتش سوریه را رد و اعلام کرد: این ادعاهای بی اساس تنها با هدف توجیه حمله نظامی به این کشور مطرح می شود.

درحالی که هنوز اسناد و شواهد کافی مبنی بر اینکه چنین حمله ای به دست نیروهای دولتی سوریه انجام شده باشد، به دست نیامده است، ترامپ و متحدانش بر طبل جنگ می کوبند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر