کد خبر: 42178
A
بانک مرکزی از طرح جدید معامله در بازار طلا خبر داد

خرید سکه از عابر بانک

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی: طرح کارت سکه طی چند روز آینده به مرحله اجرا می‌رسد

خرید سکه از عابر بانک

  دیده بان ایران: ثبات به بازار سکه و ارز بازگشت. دیگر نه از صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌های مجاز خبری هست و نه خریداران سرگردان در سبزه‌میدان. ولی‌الله سیف رئیس‌ کل بانک مرکزی می‌گوید که ارز به اندازه کافی در اختیار بانک مرکزی وجود دارد و از این منظر جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و خوشبختانه به هیچ عنوان در تنگنای ارزی نیستیم. بازار سکه هم دست‌کمی از دلار ندارد. با وجود کنسل‌شدن حراج سکه، آب از آب تکان نخورد و تغییری در قیمت‌ها مشاهده نشد. البته بانک مرکزی علت مشخصی برای لغو حراج اعلام نکرده است، اما مدیر روابط عمومی بانک مرکزی می‌گوید؛ به احتمال خیلی زیاد حراج سکه از هفته آینده دوباره از سر گرفته شود. آن‌گونه که از گفته‌های کریمی برمی‌آید، گویا قرار است که عرضه سکه تسهیل شود. به گفته او، سازوکار کارت سکه مراحل نهایی خود را طی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود بعد از اتمام مراحل کارشناسی آن طی چند روز آینده اجرایی شود. به گفته او، همان‌طور که با توسعه کارت‌های عابربانک، گردش پول فیزیکی بشدت کاهش یافته است، کارت سکه هم می‌تواند چنین نقشی را ایفا کند. بانک ملی ایران تاکنون بیش از دو‌میلیون و ۹۱‌هزار قطعه سکه پیش‌فروش کرده است که از این طریق بیش از ۲۷۷۶‌میلیارد تومان نقدینگی از مردم جمع کرده است، حالا می‌خواهد شرایطی را فراهم آورد که با کارت سکه‌ها به جای جابه‌جایی فیزیکی سکه، اعتبار از یک کارت به کارت دیگر منتقل می‌شود. آن‌گونه که مدیرعامل بانک ملی پیشتر اعلام کرده بود، از طرف دیگر در صورتی که فرد فیزیک سکه را بخواهد، می‌تواند با قراردادن کارت سکه در دستگاه، فیزیک سکه را از دستگاه دریافت کند. به گفته او این کارت، افزایش امنیت و کاهش هزینه فرصت نگهداری سکه را به دنبال دارد.

بعد از اعلام سیاست ارز تک‌نرخی در دولت، بانک مرکزی از کاهش قیمت سکه به ‌دلیل کاهش قیمت دلار خبر داد. همزمان البته ولی‌الله سیف نیز از طرحی رونمایی کرد که براساس آن قیمت و سررسید سکه‌های پیش‌فروش با تغییر همراه شده است.

طبق طرح جدید، پیش‌فروش سکه با سررسید یک‌ماهه یک‌میلیون و ٥٩٠‌هزار تومان، ٣‌ماهه یک‌میلیون و ٥٤٠‌هزار تومان، ٦‌ماهه یک‌میلیون و ٤٧٥‌هزار تومان، ٩ماهه یک‌میلیون و ٤١٠‌هزار تومان، ١٢ماهه یک‌میلیون و ٣٥٠‌هزار تومان، ١٨ماهه یک‌میلیون و ٢٤٥‌هزار تومان و ٢ساله یک‌میلیون و ١٦٠‌هزار تومان انجام خواهد شد.

رئیس‌ کل بانک مرکزی هم در همین ارتباط ضمن اعلام شرایط جدید پیش‌فروش سکه اعلام کرد: قیمت‌های پیش‌فروش سکه ثابت نخواهد بود، چراکه با روند بازار تعدیل خواهیم کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر