کد خبر: 42237
A
گزارشی از نتیجه تصمیم گیری‌ها درباره دستمزد و مزایای کارمندان و کارگران

آخرین تغییرات فیش حقوقی ٩٧

حداقل مزد کارگران و کارمندان در سال ٩٧ به یک میلیون و ١١٦ هزار تومان رسید حقوق های جدید کارگران از فروردین اعمال می شود

آخرین تغییرات فیش حقوقی ٩٧

دیده بان ایران: تکلیف دستمزد کارگران در ‌سال ٩٧ مشخص شد و حالا تنها کارمندان هستند که برای تصویب جزییات افزایش حقوق و مزایایشان باید منتظر اطلاعیه بعدی دولت باشند. براساس تصمیم دیروز شورای‌عالی کار حداقل دستمزد ماهانه با افزایش ٥/٩١ درصدی به یک‌میلیون و ١١٦هزار تومان تعیین شده است. این درحالی است که حداقل مزد در ‌سال ٩٦ حدود ٩٣٠‌هزار تومان تعیین شده بود. براساس بخشنامه وزارت کار، کارفرمایان باید افزایش حقوق ‌سال ٩٧ را از فروردین ماه در فیش حقوقی کارگران اعمال کنند. برای افزایش حقوق کارمندان هم دولت رقم ١٠ تا ٢٠‌درصد را تعیین کرده است که البته این افزایش حقوق به صورت پلکانی است. این موضوع یعنی این‌که کارمندانِ با دریافتی کمتر، افزایش حقوق بیشتر و کارمندانِ با دریافتی بیشتر، افزایش حقوق کمتری خواهند داشت. هرچند این روش به عقیده تعدادی از کارشناسان چندان درست نیست و طبقه‌بندی‌های مزدی و مهارت و تخصص را از بین می‌برد، با این حال باید منتظر ماند و دید مصوبه نهایی برای حقوق کارمندان چه خواهد بود؟ در ادامه به تعدادی از متداول‌ترین پرسش‌های دستمزد در‌ سال ٩٧ پاسخ داده‌ایم...

  حداقل دستمزد روزانه کارگران در‌ سال ٩٧ چقدر است؟

براساس تصمیم دیروز دولت حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای همه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دایم یا موقت) مبلغ ٣٧‌هزار و ٤٢ تومان تعیین شد.

  فارغ از میزان حداقل دستمزد، سایر سطوح مزدی کارگران از ابتدای ‌سال ٩٧ چند‌درصد افزایش پیدا می‌کند؟

از‌ سال ٩٧ سایر سطوح مزدی روزانه ۱۰.۴‌درصد مزد ثابت یا مزد مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) به اضافه روزانه ٢٨‌هزار و ٢٠٠ تومان به نسبت آخرین مزد در‌ سال ٩٦ افزایش دارد.

  مبلغ سنوات برای کارگران با یک‌سال سابقه کار چقدر تعیین شده است؟

به کارگرانی که در‌ سال ٩٧ دارای یک‌سال سابقه کار شده یا یک‌سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته باشد، روزانه مبلغ ١٧‌هزار تومان به‌عنوان پایه (سنوات) پرداخت خواهد شد.

برای کارگران فصلی نیز به نسبت مدت کارکردشان در ‌سال ۹۶، میزان مقرر در این بند تعلق می‌گیرد.

  آیا مشکل پرداخت سنوات کارگران موقت در ‌سال ٩٧ حل شده است؟

براساس مصوبه مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ شورای‌عالی کار از ابتدای ‌سال ۹۷ همه کارگران دارای قرارداد دایم و موقت مشمول قانون کار که دارای یک‌سال سابقه کار شده و یک‌سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از این‌که حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه‌حساب کرده باشند یا خیر، مشمول دریافت پایه (سنوات) خواهند بود.

  مزایای کارگران در‌ سال ٩٧ چه تغییراتی داشته است؟

براساس مصوبه مورخ ۱۳۸۷/۷/۲۱ شورای‌عالی کار تمامی کارگران، اعم از دایم و موقت از ابتدای ‌سال ۹۷ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار به‌عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای موضوع تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار بابت هر کارگر (اعم از متأهل یا مجرد) ماهانه مبلغ ١١٠‌هزار تومان در نظر گرفته شده است.

  آیا کارآموزان هم شامل دریافت مزایای مزد ٩٧ می‌شوند؟

کارآموزان و مشاغل موقت شامل مزایای کارگران دایمی نمی‌شوند. ضوابط مربوط به چگونگی نحوه اعمال افزایش مقرر در بند ۱ و تبصره یک بند ۲ در کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند و نیز در مورد کارگران کارمزدی و همچنین چگونگی ارتقای طبقه شغلی به موجب دستورالعمل‌های اداره کل روابط کار و جبران خدمت خواهد بود.

  نحوه افزایش حقوق کارمندان دولت در‌ سال ٩٧ چگونه است؟

دولت پیشنهاد افزایش حقوق پلکانی کارمندان دولت را بین ١٠ تا ٢٠‌درصد مطرح کرده است. این به آن معناست که قرار بر این است برای حقوق‌های پایین تا سقف ۲۰‌درصد و برای حقوق‌های بالا تا کمتر از ۱۰‌درصد متغیر باشد، ولی فعلا جزییات این مسأله مشخص نشده است و باید سازوکار این تغییرات بعد از تدوین در سازمان امور اداری و استخدامی به تصویب هیأت‌وزیران برسد.

  افزایش حقوق کارمندان از چه ماهی اعمال می‌شود؟

با توجه به این‌که هنوز موضوع افزایش حقوق کارمندان به تصویب هیأت وزیران نرسیده است، احتمال دارد افزایش حقوق ٩٧ از ماه‌های بعد از فروردین محاسبه و اعمال شود و در ادامه با مشخص شدن وضع‌درصد افزایش حقوق، مابه‌التفاوت ماه‌های اعمال نشده به کارمندان پرداخت می‌شود.

  حقوق کدام دسته از کارمندان از پرداخت مالیات معاف است؟

آن دسته از کارمندانی که ٢‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان و کمتر حقوق می‌گیرند، از پرداخت مالیات معاف هستند.

  روند پرداخت پاداش کارمندان در ‌سال جدید چگونه است؟

طبق آنچه که در ضوابط اجرایی قانون بودجه ‌سال‌جاری باید در دستورکار سازمان‌ها قرار گیرد، جزییات پرداختی در فیش حقوقی از این قرار است که در رابطه با پاداش قابل پرداخت کارکنان، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند حداکثر معادل یک‌ماه حقوق و مزایای مندرج در احکام کارگزینی را درصورت وجود اعتبار تخصیص‌یافته دستگاه اجرایی به‌عنوان پاداش پرداخت کنند. البته پرداخت یک‌ماه پاداش به اعضای هیأت‌‌مدیره، هیأت عامل و کارکنان شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی پس از تصویب مجامع یا شوراهای عالی آنها مجاز خواهد بود.

  جزییات هزینه‌های پرداختی برای غذا و ایاب و ذهاب در‌ سال ٩٧ چگونه است؟

پرداخت کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم به کارکنان قراردادی باید به‌گونه‌ای باشد که مجموع دریافتی کارمندانی که به موجب قانون کار در دستگاه اجرایی مشغول به کارند، نباید از ۱.۲ برابر حقوق و مزایای کارکنان مشابه تجاوز کند.

بر این اساس، هزینه غذای ایام تعطیل و نوبت کاری شب کارکنان مشمول در دستگاه‌های اجرایی اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی باید با تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او به‌عنوان هزینه‌های اداری قابل پرداخت تعیین شود. همچنین کمک‌هزینه غذای روزانه حداکثر ۶۱۰۰ تومان، ایاب و ذهاب سرویس کارکنانی که از سرویس استفاده نمی‌کنند، در تهران ماهانه حداکثر ۱۲۶‌هزار تومان و در شهرهای دارای ۵۰۰‌هزار نفر جمعیت و بالاتر ماهانه حداکثر ۸۴‌هزار تومان، مهدکودک برای زنان کارمند دستگاه‌های اجرایی فاقد مهدکودک دولتی به ازای هر فرزند زیر ٦‌سال ماهانه حداکثر ۱۰۰‌هزار تومان قابل پرداخت است.

در مورد پرداخت هزینه ایاب و ذهاب کارکنان نیز، دستگاه‌های اجرایی مستقر در کلانشهرها مجازند هزینه ایاب و ذهاب کارکنان خود را به شکل نقدی پرداخت کنند و برای بهره‌برداری از سرویس کارکنان نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های حمل‌ونقل شهری غیردولتی اقدام کنند. سقف قرارداد مربوطه می‌تواند حداکثر معادل هزینه ایاب و ذهاب پرداختی به کارکنان در ‌سال ۱۳۹۶ باشد.

  حق ماموریت به کارمندان بر چه اساسی پرداخت می‌شود؟

در رابطه با فوق‌العاده ماموریت کارکنان ضوابط از این طریق است که فوق‌العاده ماموریت روزانه داخل کشور به کارکنان دستگاه‌های اجرایی که به‌عنوان مامور برای انجام‌وظیفه موقت به خارج از حوزه شهرستان محل خدمت خود اعزام می‌شوند و ناچار به توقف شبانه هستند تا حداقل حقوق و مزایا در مورد مشمولان با اخذ یک‌بیستم و نسبت به مازاد با اخذ یک‌پنجاهم در سقف اعتبار مصوب دستگاه قابل پرداخت است. این درحالی است که اگر کارمند توقف شبانه نداشته باشد، تنها ۵۰‌درصد این مبلغ قابل پرداخت خواهد بود.

در این بین کارمندان وزارت راه‌وشهرسازی به دلیل انجام وظایف خاص نگهداری، مرمت و بازگشایی راه‌ها که موظف به انجام ماموریت‌های مداوم در خارج از حریم شهر محل خدمت خود هستند، از قید «خارج از حوزه شهرستان محل خدمت» استثنا شده و با اعزام به ماموریت فوق‌العاده، ماموریت به آنها پرداخت می‌شود.

  امسال چقدر کمک‌هزینه موبایل به کارمندان پرداخت می‌شود؟

پرداخت کمک‌هزینه تلفن‌همراه نیز در حقوق کارکنان بر این اساس انجام می‌شود تا ۳۰‌هزار تومان در ماه به مدیران و کارکنانی که بنا به شرایط خاص باید به‌طور مستمر در دسترس باشند، به تشخیص رئیس دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف او پرداخت می‌شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر