کد خبر: 42475
A

نماینده اهواز: بازداشتی‌ها طی دو روز آزاد می‌شوند/ حدود ١٥٠ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند

تمامی اعتراض‌ها در لوای کلام بوده و کاملاً نیز کنترل‌شده است. معترضان به هیچ عنوان قصد ندارند کشور را به سمت ناآرامی برده یا کاری کنند که به نظام لطمه وارد شود. صرفاً می‌گویند که ما هم ایرانی هستیم و این کشور را دوست داریم.

نماینده اهواز: بازداشتی‌ها طی دو روز آزاد می‌شوند/ حدود ١٥٠ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ پخش یک برنامه تلویزیونی در دومین روز فروردین‌ماه امسال و نادیده گرفتن مردم عرب خوزستان، جرقه‌ای بود برای برگزاری تجمعات اعتراضی مردم این شهر و برخی شهرهای دیگر استان خوزستان؛ تجمعاتی که باوجود تذکر شورای نظارت بر صداوسیما به مسوولان این سازمان و درخواست برای پوزش‌خواهی از مردم به‌علت بی‌توجهی مسئولان صداوسیما همچنان ادامه دارد.

برای بررسی آخرین وضعیت امنیت اهواز و خوزستان به‌سراغ جواد کاظم‌نسب الباجی، نماینده اهواز در مجلس رفتیم که در ادامه نظرات این نماینده مجلس را می‌خوانیم.

انگیزه اصلی معترضان اهوازی چیست؟

علت اولیه این اعتراض‌ها یک برنامه تلویزیونی در صداوسیما بوده که به‌نوعی اعراب خوزستان را نادیده گرفته؛ حال آنکه مردم عرب خوزستان همان مردمی هستند که در ٨ سال جنگ تحمیلی با عراق از مرزها و خاک ایران عزیز دفاع کرده و بیش از ١٦ هزار شهید تقدیم وطن کردند و در دفاع از حرمت حرمین نیز نخستین شهدا از میان جوانان عرب و غیرعرب خوزستان بوده است.

اقوام عرب ایرانی نسبت به نظام وفادار بوده و اعتقادی عمیق و درونی نسبت به رهبر فقید و همچنین رهبر فعلی دارند اما متاسفانه صداوسیما با نگرشی منفی نسبت به این مردم، در یک برنامه تلویزیونی عملاً نماد اعراب را حذف کرد. در این شرایط اعراب خوزستان به‌خاطر حب وطن و به این دلیل که خودشان را باتمام وجود ایرانی می‌دانند، معترض هستند. باید دقت کنیم که این اعتراض مدنی با اقدامات تجزیه‌طلبانه یکسر متفاوت است. این مردم می‌گویند ما ایرانی هستیم و ایران را دوست داریم. می‌گویند ما را هم ببینید.

با این حساب، صداوسیما باید نسبت به این پیام مثبت از جانب اعراب خوزستان رویکرد مثبت داشته باشد و علاوه بر بازتاب شعارهای وطن‌پرستانه آنها، روی آن مانور تبلیغاتی بدهد؛ چرا چنین اقدامی نمی‌کند؟

ما هم بارها و بارها بر این مهم تاکید کرده و موضوع را با مسوولان صداوسیما درمیان گذاشتیم و حتی به آقای علی عسگری، رییس صداوسیما نامه نوشتیم که از مردم عذرخواهی کنند اما تا به امروز معذرت‌خواهی نکردند و به‌جای آن، تعداد زیادی از جوانان را بازداشت کردند.

علت بازداشت‌ها چه بوده است؟

واقعیت این است که همه تجمعات و اعتراضات، مدنی بود و هیچ تخریبی صورت نگرفته است. تمامی اعتراض‌ها در لوای کلام بوده و کاملاً نیز کنترل‌شده است. معترضان به هیچ عنوان قصد ندارند کشور را به سمت ناآرامی برده یا کاری کنند که به نظام لطمه وارد شود. صرفاً می‌گویند که ما هم ایرانی هستیم و این کشور را دوست داریم.

آخرین وضعیت بازداشتی‌ها از چه قرار است؟ آیا آماری از تعداد بازداشت‌شدگان در دست است؟

در حال حاضر بنابر اقوال مسوولان امنیتی طی روزهای گذشته، کماکان منتظریم که همه بازداشت‌شدگان ظرف یکی، دو روز آزاد شوند. تاکنون حدود ١٥٠ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند که انتظار داریم مسوولان امنیتی هرچه سریع‌تر دستور آزادی این شهروندان را صادر کنند.

به نظر شما علت عدم پوزش‌خواهی از سوی مسوولان صداوسیما چیست؟

واقعاً نمی‌دانم. این مسوولان صداوسیما هستند که باید به این سوال پاسخ دهند که چرا تاکنون نسبت به این مردم شریف، ولایتمدار و شیعه، نگاهی این‌چنین دارند. ما نمی‌خواهیم بگوییم عمدی در این رفتار است اما وقتی مردم معترض هستند و اعتراض مدنی‌شان در راستای اعلام وطن‌پرستی و بیان و خواست این است که بگویند ایرانی هستند و ما هم بارها فریاد زدیم که مسوولان با یک عذرخواهی، کار را تمام کنند. یک معذرت‌خواهی خالصانه در این راستا که اشتباهی صورت گرفته و سعی در برطرف کردن آن داریم، مشکلات را حل می‌کرد.

عضو ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما اخیراً اعلام کرد که در این رابطه به صداوسیما تذکر داده و خواستار عذرخواهی رییس سازمان شدند. شما اقدامی نداشتید؟

ما هم ازطریق مجمع نمایندگان خوزستان اعم از نمایندگان عرب و فارس مجمع به هیات رییسه مجلس نامه دادیم و هیات رییسه مجلس، به شورای نظارت بر صداوسیما ماموریت رسیدگی داد و قرار است در آینده نزدیک در این رابطه با حضور مسوولان رده بالای صداوسیما تشکیل جلسه دهیم و موضوع را مورد رسیدگی قرار دهیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر