کد خبر: 42596
A

جنجال بر سر ایده «کشور» شدن قم/ از تذکر مهم آیت الله مکارم شیرازی تا کنایه‌‎های آشنا

اگرچه بسیاری از روحانیون و سیاسیون پیشنهاد تبدیل قم به واتیکان را جدی نگرفته اند اما واکنش ها به این ایده جامعه المرتضی ادامه دارد.

جنجال بر سر ایده «کشور» شدن قم/ از تذکر مهم آیت الله مکارم شیرازی تا کنایه‌‎های آشنا

به گزارش سایت دیده بان ایران «قم واتیکان نیست». این را آیت الله مکارم شیرازی می گوید و اشاره اش به طرح ایده ای است که چند روز قبل از سوی احمد زادهوش مدیر جامعه المرتضی مطرح شد. قم نیوز هم به استناد ایده زادهوش مساله را به نظر سنجی گذاشته و نوشته بود که نتیجه این نظر سنجی به اطلاع مقامات خواهد رسید. زادهوش پیشنهاد کرده بود که حساب قم از باقی شهرها جدا و این شهر با اختصاص چند پالایشگاه یا پتروشیمی به عنوان کشوری جدید در میانه ایران اداره شود. او در یادداشتی نوشته بود « وقت آن رسیده قم به کشوری با مرزهای جغرافیایی مشخص، پرچمی مخصوص، قانون اساسی پذیرفته شده در مجامع بین‌المللی و پذیرنده سفیران کشورهای مختلف تبدیل شود».

تذکر مهم آیت الله
این موضوع در فضای مجازی و واقعی حواشی بسیاری به همراه داشت و کار به جایی رسید که آیت الله مکارم شیرازی در جلسه درس خارجه به این موضوع بپردازد. او گفت: «صحبت های شنیده شده اخیر را هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمى‌کنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زده‌اند».

کنابه های آشنا

اتفاقا حسم الدین آشنا نیز طرح این موضوع را به پای ناآگاهی زادهوش گذاشته و در صفحه توییتر خود نوشته بود: «متاسفانه تاکنون افتخار آشنایی با ایشان را نداشته‌ام اما به ایشان توصیه می‌کنم کمی مطالعه بفرمایند تا دریابند ٤٠ سال پیش چه کسی و چرا این پیشنهاد را مطرح کرد». آشنا با این کنایه سعی کرده تا به مدیر جامعه المرتضی یادآوری کند که شاپور بختیار همین ایده را مطرح کرده بود. او در ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ در گفت‌وگویی به تصمیم امام خمینی برای تشکیل دولت گفته بود که ما برای آیت‌الله [خمینی] در شهر قم دیواری خواهیم کشید که او هم در آنجا واتیکان کوچکی داشته باشد. آیت الله مکارم شیرازی هم با اشاره به این ماجرا در گذشته دور گفته است: « در زمان شاه هنگامی که بحث‌های انقلابی اوج گرفت از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع می‌گذاریم و آن را به رسمیت می‌شناسیم؛ برای خود مجلس قانون‌گذاری داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهای جهان بفرستد».

چرا ایده کشور قم اشتباه است

به هر حال همچنان واکنش ها در فضای مجازی به واتیکانیزه کردن قم ادامه دارد. یکی از این واکنش ها در روزهای اخیر انتشار یادداشتی تحت عنوان «چرا ایده کشور قم اشتباه است» بود. پایگاه خبری قم نیوز که به ایده زادهوش بال و پر داده بود، خود این یادداشت را منتشر کرد. یادداشتی که در آن سکولاریسم مبنای تشکیل قم است و نگارنده تاکید می کند که با نگاهی به تاریخچه کشور واتیکان، سیر کلیسای کاتولیک و تحقق جدایی کامل دین از سیاست در مسیحیت مشهود است. همچنین در بخشی از این یادداشت «جدایی‌طلبی مذهبی» به عنوان عنصری برای « آغاز تنش» به حساب می‌آید

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر