کد خبر: 42744
A

صدور حکم ارتداد در مجلس؟ / جدال لفظی دو نماینده در خانه ملت

رای گیری درباره تحقیق و تفحص از سازمان مراتع و جنگلداری تمام شده بود که یکباره تذکر یک نماینده مجلس در اعتراض به اینکه یک نماینده دیگر حکم ارتداد او را داده است، فضا را تغییر داد.

صدور حکم ارتداد در مجلس؟ / جدال لفظی دو نماینده در خانه ملت

به گزارش دیده بان ایران؛ ماجرا به اختلاف نظر این دو نماینده درباره نوع برخورد نیروی انتظامی مربوط بود که این روزها در فضای سیاسی و اجتماعی کشور حاشیه ساز شده است. بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید روز گذشته در تذکری گفته بود قرآن کرامت انسانی را مهمتر از حرمت کعبه قرار داده است و نباید به بهانه حجاب و نهی از منکر، ترویج منکر می شود و حرمت انسان زیر سوال می رود. نماینده شیراز همچنین گفت: از برخورد مامور ناجا با فردی مسلمان اگر نگوییم که باید دق کنیم ولی باید حداقل مشکی بپوشیم. زمانی که فرع بر اصل مقدم شود و مستحب فدای واجب شود، دچار مشکل می شویم.

نصرالله پژمانفر نیز در پاسخ به این تذکر گفته بود که امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است و که اگر کسی امر به معروف را واجب نداند، یک نوع انکار ضروری دین صورت گرفته و حکم کلی آن ارتداد است.

همین سخنان دیروز پژمانفر بود که داد پارسایی را بار دیگر درآورد. پارسایی در تذکری گفت: آقای پژمان‌فر، بنده را به ارتداد محکوم کرد.

بهرام پارسایی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۷۹ قانون اساسی گفت: بنده دیروز درباره‌ی کلیپ برخورد مامور ارشاد با یک خانم که در فضای مجازی منتشر شد اظهار نظری داشتم. در این تذکر از آن دسته از ماموران نیروی انتظامی که برای حفاظت از شرافت و ناموس این ملت جان بر کف هستند، تشکر کردم.

نماینده مردم شیراز در مجلس ادامه داد:‌ آقای پژمان فر نیز گفتند بنده واجبی را منکر شدم و فتوا دادم بنده کجا این کار را کردم؟ آقای پژمان فر، شما فتوا دادید و بنده را به ارتداد محکوم کردید. شما دادگاه صحرایی تشکیل دادید در حالی که اینجا مجلس است و صدای ملت از تریبون آن باید شنیده شود. نباید نماینده‌ای را به ارتداد تهدید کرد.

وی یادآور شد: حضرت امام (ره)می‌فرمایند حفظ نظام از اوجب واجبات است. مشاهده کنید که برخوردهای اینچنینی چگونه به اعتماد ملت به نظام خدشه وارد می‌کند. "اوجب واجبات" را زیر سوال می‌برد آن وقت بنده متهم به ارتداد می‌شوم. شاید آن مامور آموزش ندیده بود و تحصیل نکرده بود اما ادبیات آقای پژمان فر بسیار خشن‌تر از رفتار آن مامور است. در حالی که دین ما دین رافت و مهربانی است و دین خشونت نیست.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس خطاب به رئیس جلسه پرسید: آقای مطهری از شما که ملت ایران جنابعالی را فردی آزاده می‌دانند انتظار بود اخطار می‌دادید که چرا از تریبون مجلس چنین فتوایی صادر شد؟ چرا از تریبون مجلس جنین اتهامی زده می‌شود؟

پارسایی خطاب به پژمان فر گفت:‌ شاید این ادبیات در حوزه‌ی انتخابیه شما برای تهدید مخالفان و از عرصه خارج کردنشان موثر باشد اما در مجلس کاربردی ندارد. بنده ۸ سال دوشادوش رزمندگان از ناموس و شرف این کشور دفاع  کردم. آقای پژمان فر تهدید شما وحشت‌ناک‌تر و ترسناک‌تر از گلوله‌های دشمن است. بیان این تهدیدها آن هم از تریبون مجلس بسیار دردناک است.

نماینده مردم شیراز در مجلس از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس خواست این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

مطهری در پاسخ به تذکر پارسایی گفت: تذکر آقای پژمان فر در روز گذشته این بود که اگر کسی امر به معروف و نهی  از منکر را واجب نداند در حقیقت یک نوع انکار ضروری دین است.

وی ادامه داد: ایشان حکم کلی را اعلام کرد و گفت: " می‌دانید که حکم کلی انکار ضروری دین، ارتداد است. " البته ایشان خیلی با لطافت گفتند تا بگویند حکم کلی دین را می‌گویند و مقصودش شما نبودید.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: بنده به صحبت های ایشان توجه کردم. ایشان گفتند: "باید توجه داشته باشند که این سخن لوازمی دارد. ایشان هشدار داد و خدای نکرده شما را به ارتداد متهم نکرد. و به نظر بنده توهین صریحی اتفاق نیفتاد.

در ادامه در پاسخ به تذکر پارسایی پژمان‌فر گفت: بنده از دین دفاع کردم

حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر سخنگوی فراکسیون امید مجلس با استناد به اصل ۷۹ قانون اساسی گفت: بنده در ارتباط با تذکر به برخوردی که مامور نیروی انتظامی مرتکب شده بود موضوعی را متذکر شدم. اولا بین ماموران نیروی انتظامی نباید پلیس بد و خوب درست کنیم. نباید از بعضی از ماموران ناجا تشکر کنیم و عملکرد بقیه را زیر سوال ببریم.

این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: ایشان (پارسایی) گفتند یک واجبی فدای مستحب شده است. آن چیزی که ایشان تعبیر کردند این است که امر به معروف و نهی از منکر مستحب است.

وی افزود: ایشان (پارسایی) گفت واجبی فدای مستحب شد و همه نمایندگان این عبارت را شنیدند در حالی که این کار وظیفه‌ی نیروی انتظامی است. بنده خطاب به ایشان گفتم شما که مجتهد نیستید باید ببینیم حکم چیست؟امر به معروف و نهی از منکر واجب است. اشتباه است که امر به معروف و نهی از منکر را واجب ندانیم. این تعبیری است که ایشان داشتند. در حالی که این حرفها پوپولیستی است ما حریت داریم، زیر بار این حرف‌ها نمی‌رویم. همیشه دفاع کردیم ولو یک عده در برابر ما حرف‌های پوپولیستی بزنند.

وی ادامه داد: حرف کاملا غیر قانونی، غیر شرعی ایشان و دفاعی که بنده از امر به معروف و نهی از منکر کردم باید در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان بررسی شود. بنده در این مساله اصلا مساله‌ای را خطاب به ایشان مطرح نکردم. اصل هشتم قانون اساسی بر امر به معروف و نهی از منکر تاکید دارد.

پژمانفر خطاب به پارسایی متذکر شد: اگر به واجبات توجه ندارید بدانید که طبق قانون اساسی امر به معروف و نهی از منکر از واجبات است که ما باید به آن عمل کنیم.

در ادامه مطهری که اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به اخطار پژمان فر گفت: اظهارات ایشان سهو لسان بود و سهوا این حرف را زدند و نمی‌خواستند فتوا صادر کنند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر