کد خبر: 42936
A

طرح محسن هاشمی برای تحقق دو خواسته بزرگ مردم؛ جوانگرایی و شفافیت

رییس شورای اسلامی شهر تهران از ضرورت حضور جوانان در پست های مدیریتی بر اساس یک فرایند شفاف سخن گفت و نسبت به هرگونه انحراف در این مسیر هشدار داد.

طرح محسن هاشمی برای تحقق دو خواسته بزرگ مردم؛ جوانگرایی و شفافیت

دیده بان ایران : مهندس محسن هاشمی شنبه شب در همایش جوانان اصلاح ‌طلب که به مناسبت روز جوان برگزار شد، به برخی آسیب‌های شعار جوان گرایی اشاره کرد و افزود: متأسفانه ترجیح رابطه به ضابطه و زیر پا گذاشتن شایسته ‌سالاری با عنوان جوانگرایی و نیز بکارگیری افراد فاقد تجربه و تخصص لازم در مناصب بالای مدیریتی سبب می شود تا این مطالبه آسیب ببیند در حالی که به‌ هیچ وجه جوانگرایی نباید مقابل شایسته ‌سالاری قرار گیرد، اگر دو فرد متفاوت به لحاظ تخصص و تجربه و توانمندی، شایستگی ‌های برابری داشتند، ترجیح فرد جوان ‌تر برای آینده ‌نگری در مدیریت توجیه دارد و این به معنای ترجیح غیرشایسته به شایسته و ناکارآمد به کارآمد به عنوان جوانگرایی نیست.

وی با اشاره به روند طی شده در سال‌ های پس از پیروزی انقلاب در بکارگیری نیروها در جایگاه‌های مدیریتی گفت : پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی اتفاق افتاد که نسل اول انقلاب از نظر منابع انسانی برای آن آماده نبود و یکی از عوامل این عدم آمادگی، وضعیت کلی منابع انسانی در کشور و پایین بودن نرخ آموزش بخصوص در مقاطع عالی بود و علت دیگر، پایین بودن نرخ تحصیلات عالی و آکادمیک در طیف انقلابی بوده است.

او یکی از دلایل انتخاب مهندس بازرگان و طیف دولت موقت را همین موضوع دانست و گفت : به تدریج که نیروهای جوان انقلابی، جایگزین نیروهای با تخصص بیشتر و روحیات انقلابی کمتر شدند، چالش تخصص و تعهد در دهه شصت بوجود آمد که البته در دوره سازندگی این موضوع مقداری به حاشیه رفت و شاهد حضور نیروهایی انقلابی و متخصص در مسئولیت‌های اجرایی بودیم.

هاشمی افزود : اما از این دوره به بعد شاهد بروز یک نوع انسداد مدیریتی در کشور هستیم، یعنی مدیرانی که از جوانان نسل اول انقلاب و نسل دوم مسئولان کشور هستند، حاضر به واگذاری قدرت خود به نسل بعد نیستند و با تداوم حضور در مسئولیت ‌های اجرایی و با گذشت زمان، به سن مسئولان کشور اضافه می‌شود و کم ‌کم مطالبه جوانگرایی به یکی از شعارهای مشترک مسئولان ارشد کشور تبدیل می ‌گردد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به برخی آسیب‌های وارده به شعار جوانگرایی گفت : متأسفانه شاهدیم که ترجیح رابطه به ضابطه و زیر پا گذاشتن شایسته ‌سالاری را به عنوان جوانگرایی معرفی می‌ کنند و با بکارگیری افراد فاقد تجربه و تخصص لازم در مناصب بالای مدیریتی، به این مطالبه آسیب می‌ زنند؛ در حالی که جوانگرایی به‌ هیچ وجه نباید در مقابل شایسته ‌سالاری قرار گیرد، اگر دو فرد متفاوت به لحاظ تخصص و تجربه و توانمندی، شایستگی ‌های برابری داشتند، ترجیح فرد جوان ‌تر برای آینده ‌نگری در مدیریت توجیه دارد و این به معنای ترجیح غیرشایسته به شایسته و ناکارآمد به کارآمد به عنوان جوانگرایی نیست.

هاشمی به واکنش منفی جامعه به این نوع جوانگرایی اشاره کرد و گفت : نسل جوان و فعال در شبکه‌های اجتماعی عمدتا این نوع جوانگرایی را با عناوینی چون «ژن خوب» می‌شناسند و این تعابیر این معنا را می ‌رساند که نباید جوانگرایی را به پارتی‌ بازی یا رابطه‌ سالاری تنزل داد.

او همچنین با اشاره به دو وعده لیست امید به مردم در ایام انتخابات، مبنی بر جوانگرایی و شفافیت، تأکید کرد : یکی از راهکارهای عملی جوانگرایی و شایسته ‌سالاری، شفافیت در انتصاب‌های مدیریتی است و چه اشکالی دارد مانند بسیاری از کشورهای توسعه ‌یافته جهان، انتصابات مدیریتی ‌ما نیز شفاف باشد.

وی در پایان، اجرای این فرایند را راهی برای تحقق بخشی از شعار شهر شیشه‌ای و شفاف دانست که فهرست امید آن را وعده داده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر