کد خبر: 43119
A

در دادگاه‌های اقلیم کردستان شهادت زنان مانند مردان پذیرفته می‌شود

سرویس عراق و اقلیم کردستان- طبق حکم دادستانی کل اقلیم کردستان، قبول شهادت و گواهی زنان در دادگاه و دیگر امور حقوقی و قانونی به مانند شهادت مردان پذیرفته شده و یک شاهد زن هم پایە شاهد مرد خواهد بود.

در دادگاه‌های اقلیم کردستان شهادت زنان مانند مردان پذیرفته می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ ویان شیخ علی رئیس سازمان توسعه اجتماعی تموز در اقلیم کردستان، طی گفتگو با شفق نیوز اعلام کرد که پیش‌تر دادگاه های اقلیم کردستان شهادت  و گواهی شاهدین زن را در پرونده های قضایی و حقوقی  معاملات قانونی به دلیل نبود قانون مربوطه و یا حکم شرعی در این مورد قبول نمی کردند.

وی افزود که در حال حاضر،  دادستانی اقلیم کردستان در راستای احقاق حقوق زنان در اقلیم حکمی را در مورد قبول شهادت و گواهی شاهدین زن در دادگاه ها به مانند شاهدین مرد، صادر کرده است.

ویان شیخ علی، گفت که طبق این حکم، شهادت و گواهی شاهدین زن در دادگاه های اقلیم با شاهدین مرد کاملاً یکسان و برابر بوده و شهادت یک زن برابر با شهادت یک مرد پذیرفته می شود و حکم صادره برای اجرا به تمامی ادارات و نهادهای مربوطه در اقلیم ابلاغ شده است.

همچنین خاطر نشان ساخت که این حکم شامل امور شرعی در اقلیم نمی شود.

لازم به ذکر است که در قوانین کشورهای اسلامی بر اساس قوانین شرعی شهادت و گواهی زنان در بسیاری از موارد به تنهایی قابل قبول نیست و باید به انضمام شهادت یک یا دو مرد باشد و در برخی موارد نیز از جمله در امور حقوقی و یا حق الناس و امور غیر مالی شهادت و گواهی زنان نه به‌صورت انفراد نه با انضمام به مردان قابل قبول نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر