کد خبر: 43195
A

خبر خوش نوه آیت الله برای هواداران پدربزرگ

لیلی هاشمی نویسنده کتاب «مرد بحران ها» گفت: از 35 دفتر خاطرات آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، تعداد 14 دفتر منتشر شده و 21 دفتر دیگر باقی مانده که توسط دفتر نشر معارف انقلاب به تدریج انتشار خواهد یافت.

خبر خوش نوه آیت الله برای هواداران پدربزرگ

دیده بان ایران: لیلی هاشمی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی از روز شنبه اول فروردین ١٣٦٠ تا روز شنبه ١٨ دی ١٣٩٥ یک روز قبل از رحلت به مدت ٣٥ سال خاطرات خود را هر روز ثبت کرده است.

وی افزود: در تاریخ ایران و شاید دنیا، سیاستمداری نبوده که چنین زمان طولانی، مداوم و منظمی یادداشت روزانه نوشته و از خود بر جای گذارده و در دوران حیات خود به دست چاپ سپرده باشد.

نوه آیت الله با اشاره به اهمیت تاریخی کتاب مرد بحران ها به جهت نگاشته شدن در زمان رقم خوردن خاطرات، انتشار زمانی آنها را مناسب دانست و افزود: اغلب اشخاص مورد اشاره در خاطرات در قید حیات هستند و امکان توضیح و تصحیح و تشریح دارند.

هاشمی ادامه داد: خاطرات آیت الله رفسنجانی توسط خود ایشان به عنوان کسی که همواره در مرکز و مبدا تصمیمات اساسی نظام جمهوری اسلامی قرار داشته به رشته تحریر درآمده و مطالب نگاشته شده، بی بدیل است و فرد دیگری در این سطح، اعمال خود را ثبت نکرده و هیچ مورخی نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

نوه آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه خاطره نویسی، فراتر از سندیت تاریخی است و اساس معرفت شناختی دارد، گفت: مباحثی در مورد تفاوت خاطرات آیت الله در سال 74 و بقیه خاطرات مطرح است که می توان گفت خاطرات این سال تفاوت ماهوی با خاطرات دیگر ندارد.

وی افزود: سال 74 به عبارتی سخت ترین و مشکل ترین دوره هشت ساله سازندگی است و از این جهت، مطالب ضبط شده در آن دوران از اهمیت تاریخی بسیاری برخوردار است.

دختر یاسر هاشمی ادامه داد: خاطرات سال 74 همزمان با غائله اسلامشهر رخ داده است که در آن، جمعی از ساکنان حاشیه جنوبی تهران در اعتراض به گرانی کرایه مینی بوس تظاهرات می کنند و با پیوستن عده دیگری از مردم، ماجرا ابعاد امنیتی پیدا می کند.

وی با اشاره به تحولاتی چون افزایش نرخ ارز و اثرات اقتصادی آن در قیمت کالا و خدمات در آن سالها گفت: تداوم حوادث تلخ با انتخابات مجلس پنجم و ایجاد شکاف در اصولگرایان با ظهور کارگزاران سازندگی، همراه بود که آیت الله هاشمی در هدایت و حل بحران، نقش ممتاز و محوری داشت و نمود آن در یادداشت های روزانه وی قابل مشاهده است.

لیلی هاشمی افزود: در خاطرات سال 74 تداوم تنش های سطح بین الملل پس از حادثه میکونوس و اثرات آن بر رویدادهای کشور نیز انعکاس یافته است.

وی گفت: اما آنچه که در کتاب خاطرات سال 1376 خیلی جلب توجه می کند، حس آرامشی است که در یادداشت های آیت الله با وجود اتفاقات ناگوار قابل مشاهده است.

نوه هاشمی با اشاره به هدایت بحران های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی توسط آیت الله طی دوران گفته شده، گفت: در یادداشت ها هیچ گونه اثری از دستپاچگی و خودباختگی دیده نمی شود و بسیار حرفه ای، مشکلات رفع و رجوع می شود.

وی افزود: خاطرات آیت الله رفسنجانی تجربیات گرانبهایی است که سیاستمداران می توانند از مشی مدیریتی وی در شرایط بحرانی به خوبی فرا بگیرند.

«مرد بحران ها» کارنامه و خاطرات 1374هاشمی رفسنجانی، به اهتمام لیلی فرزند یاسر، در 840 صفحه در قطع وزیری و با استفاده از ده‌ها عکس و سند تاریخی انتشار عمومی یافته و بعضی از این اسناد برای نخستین بار منتشر شده است.

این کتاب، شب گذشته، 14 اردیبهشت ماه در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلای امام خمینی (ره) تهران رونمایی شد.

هر سال یکی از افراد خانواده از جمله نوه و نتیجه ها خاطرات و دست نوشته های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را در اختیار می گیرند و به مدت یک سال این کتاب را تهیه می کنند. در طول 14سال اخیر این حرکت وجود داشته است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر