کد خبر: 43198
A
انتقاد مولانا عبدالحمید از ممانعت از سفر علمای اهل‌سنت:

باید به هرگونه «اِعمال سلیقه» از سوی نهادها و ارگان‌ها پایان داده شود

مولانا عبدالحمید : اگر یک شیعه یا سنی و حتی یک یهودی و مسیحی و زرتشتی به سیستان‌وبلوچستان بیاید، ما قدمش را بر چشمان‌مان می‌گذاریم و او را اکرام می‌کنیم. اگر یک شیعه بخواهد در منزل ما نماز بخواند ما درب منزل را برایش باز می‌کنیم و می‌گذاریم که عبادتش را انجام دهد. نه شیعه «اهل‌بیت» را عبادت می‌کند و نه سُنی «صحابه» را؛ بلکه همه خدای واحد را عبادت می‌کنند. ایشان تاکید کردند: اگر یک گروه یا مذهب از آزادی کامل برخوردار باشد، اما پیروان یک مذهب دیگر از این آزادی محروم باشند؛ این بر خلاف قانون اساسی و میثاق ملی است. همه باید به‌طور یکسان از آزادی‌های قانونی برخوردار باشند. نباید از چیزی ترس و هراسی داشته باشیم. باید آزادی‌های قانونی را به مردم ایران بدهیم، اعطای این آزادی‌ها، امنیت را در جامعه برقرار می‌کند. «امنیت فکری» زمانی حاصل می‌شود که مردم از آزادی‌های قانونی و مشروع برخوردار باشند.

باید به هرگونه «اِعمال سلیقه» از سوی نهادها و ارگان‌ها پایان داده شود

 به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید طی سخنانی در مراسم نماز جمعه زاهدان، به میثاق‌هایی که انسان‌ها باید آنها را مدنظر قرار دهند اشاره کردند و گفتند: یکی «میثاق اسلامی» است که تمام مسلمانان باید آن را رعایت کنند و از دستورات شریعت اسلام و قرآن و سنت پیروی کنند. دیگری «میثاق بین‌المللی» است که کشورهای جهان با یکدیگر پیمان‌ها و معاهده‌هایی دارند، ازجملۀ آنها رعایت حقوق بشر، آزادی‌های دینی و مذهبی و سایر حقوق بین‌المللی است که کشورهای دنیا ملزم به رعایت آنها هستند.

خطیب جمعه اهل‌سنت زاهدان در ادامه به بیان و تشریح «میثاق ملی» پرداختند و گفتند: «میثاق ملی» همان «قانون اساسی» است که تمام ملت ایران اعم از اقوام، مذاهب و تمام اقشار و گرایش‌ها آن را قبول کردند و ملزم به رعایت آن هستند و باید به آن پایبند باشند.

ایشان مسئولین، نهادها و ارگان‌ها را به رعایت قانون اساسی توصیه کردند و گفتند: همه در برابر قانون برابر هستند و در قانون اساسی هیچ‌کسی مستثنا نشده است. تمام نهادها، ارگان‌ها، مسئولین و مدیران کشور باید پایبند قانون اساسی باشند و آن را رعایت کنند.

امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان به تاکید قانون اساسی بر «رعایت آزادی‌ها» اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: بر اساس قانون اساسی آزادی‌های دینی، مذهبی، فردی، سیاسی، اجتماعی و انواع آزادی‌های مشروع باید حفاظت و رعایت بشوند. «حق شهروندی» یکی از مواردی است که باید رعایت شود.

ایشان افزودند: قانون اساسی بر «آزادی اعتقادی»‌ تاکید دارد. بر اساس قانون هیچ‌کسی حق ندارد در مورد «عقیده»‌ فردی دیگر را زیر سؤال ببرد، زیرا قانون در مسائل اعتقادی به افراد آزادی داده است.

مولانا عبدالحمید در ادامه هرگونه «اِعمال سلیقه» را مغایر با قانون اساسی دانستند و گفتند: اینکه یک فرد یا مسئول به‌خاطر قدرتی که دارد بخواهد از طریق «اِعمال سلیقه» آزادی‌های دیگران را سلب کند، این بر خلاف قانون اساسی و «میثاق ملی» است. هیچ فردی اعم از مسئولین نهادها و ارگان‌ها و سایر افراد جامعه این اجازه را ندارد که آزادی دیگران را سلب کند.

مدیر دارالعلوم زاهدان نسبت به «ممانعت از سفرهای داخلی و خارجی» در حق برخی از افراد جامعه هشدار دادند و گفتند: این حق مردم است که بتوانند در داخل کشور آزادانه سفر کنند. نباید به کسی که می‌خواهد در یک مراسم تشییع‌جنازه در استانی دیگر شرکت کند و یا به استانی دیگر مسافرت کند بگوییم تو این حق را نداری. قانون اساسی به هیچ ارگانی چنین حقی را نداده است که مانع مسافرت یک فرد از یک استان به استانی دیگر بشود.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان ساختند: شیعه و سنی که با یکدیگر برادر هستند باید در سطح کشور آزادی داشته باشند. یک ایرانی باید بتواند آزادانه به هر نقطه از کشور اعم از کرمان، یزد، خراسان، اصفهان و… که می‌خواهد مسافرت کند؛ این حقی است که قانون اساسی به همۀ ایرانی‌ها اعم از شیعه و سنی و پیروان سایر ادیان داده است.

مولانا عبدالحمید افزودند: اگر یک شیعه یا سنی و حتی یک یهودی و مسیحی و زرتشتی به سیستان‌وبلوچستان بیاید، ما قدمش را بر چشمان‌مان می‌گذاریم و او را اکرام می‌کنیم. اگر یک شیعه بخواهد در منزل ما نماز بخواند ما درب منزل را برایش باز می‌کنیم و می‌گذاریم که عبادتش را انجام دهد. نه شیعه «اهل‌بیت» را عبادت می‌کند و نه سُنی «صحابه» را؛ بلکه همه خدای واحد را عبادت می‌کنند.

ملت ایران برای نجات از «تنگنا» و رسیدن به «آزادی» قیام کرد / «امنیت فکری» در جامعه با «تأمین آزادی‌های قانونی» حاصل می‌شود

ایشان تاکید کردند: اگر یک گروه یا مذهب از آزادی کامل برخوردار باشد، اما پیروان یک مذهب دیگر از این آزادی محروم باشند؛ این بر خلاف قانون اساسی و میثاق ملی است. همه باید به‌طور یکسان از آزادی‌های قانونی برخوردار باشند. نباید از چیزی ترس و هراسی داشته باشیم. باید آزادی‌های قانونی را به مردم ایران بدهیم، اعطای این آزادی‌ها، امنیت را در جامعه برقرار می‌کند. «امنیت فکری» زمانی حاصل می‌شود که مردم از آزادی‌های قانونی و مشروع برخوردار باشند.

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید خاطرنشان کردند: نباید تنگ‌نظری در کشور وجود داشته باشد. نهادها و ارگان‌ها باید دایرۀ فکرشان را وسیع بکنند. جمهوری اسلامی باید در تمام زمینه‌ها اعم از آزادی‌های دینی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی و… نمونه و الگو باشد.

ایشان «تأمین آزادی‌ها» را از مهمترین اهداف «انقلاب» مردم ایران برشمردند و گفتند: ملت ایران انقلاب کرد تا از تنگناهای رژیم گذشته خلاصی حاصل کند و به «آزادی» و «استقلال» برسد و این آزادی‌ها باید تامین بشوند. بنده اطمینان می‌دهم که اعطای آزادی‌های قانونی و مشروع هرگز تهدید نیستند، بلکه زمانی ما با خطر و تهدید مواجه می‌شویم که آزادی‌های مشروع را از ملت سلب کنیم.

امام‌جمعه زاهدان خاطرنشان کردند: ما نباید از سفر افراد به‌ویژه کسانی که خیرخواهی آنها در عرصه‌های مختلف ثابت شده است، به نقاط مختلف کشور ترس و واهمه‌ای داشته باشیم. ما خیرخواه حاکم و رعیت هستیم؛ ما به چیزی جز خیرخواهی نمی‌اندیشیم و کسی هم نمی‌تواند این اندیشه را از ما بگیرد، زیرا این سیاست ما نیست، بلکه عقیدۀ ما است و عقیده تغییر پیدا نمی‌کند.

مولانا عبدالحمید تصریح کردند: ما هیچ خواسته‌ای فراتر از «قانون اساسی» نداریم. هر اقدامی که در چارچوب قانون اساسی انجام بگیرد ما آن را قبول داریم، اما اقدامات مغایر با قانون اساسی را هرگز نمی‌پذیریم و معتقدیم باید اصلاح و برداشته شوند. ما خواهان اجرای قانون اساسی هستیم. همان‌گونه که قانون اساسی تفاوتی بین ملت ایران قایل نیست، تمام نهادها و ارگان‌ها نیز ملزم هستند که بین ملت ایران تفاوتی قایل نباشند. باید هرگونه «اِعمال سلیقه» در کشور به پایان برسد و قانون اساسی که یک «میثاق ملی» است به‌عنوان معیار قرار بگیرد.

مسئولین درخصوص مسائل مردم شهرهای «اهواز» و «آبادان» تجدیدنظر کنند

شیخ‌الاسلام مولانا عبدالحمید در فرازی دیگر از سخنان‌شان به مشکلات جامعه اهل‌سنت در استان‌ خوزستان اشاره کردند و گفتند:‌ قانون اساسی بر «آزادی عقیده» تاکید دارد، اما متاسفانه در بسیاری از مناطق به‌ویژه در حاشیه کشور مشکلاتی وجود دارد و اقدامات خلاف قانون انجام می‌شود. قانون به‌هیچ فردی اجازه نداده است که دیگران را به‌خاطر مسائل اعتقادی تحت فشار قرار دهد. امیدواریم مسئولین امر در مورد مسائلی که مردم شهرهای «اهواز» و «آبادان» با آنها مواجه هستند تجدیدنظر کنند.

ایشان با اشاره به پخش برنامه‌هایی در بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای داخلی و تلویزیون رسمی کشور، گفتند: مواردی بوده است که در شبکه‌های ماهواره‌ای و بعضاً در شبکه‌های رسمی صداوسیمای کشور از افرادی دعوت کرده‌اند و آنها را به‌عنوان «هدایت‌یافته» یاد کرده‌اند که مذهب‌شان را از «سُنی» به «شیعه» تغییر داده‌اند؛ ما در قبال این قبیل اقدامات سکوت اختیار کردیم و گفتیم اگر واقعاً این تغییر عقیده به‌خاطر منافع دنیوی صورت نگرفته است، این حق قانونی هر شخص است.

مولانا عبدالحمید در ادامه خاطرنشان کردند: همان‌طور که در موضوع اظهار تغییر عقیده از «سُنی» به «شیعه» آزادی وجود دارد، متقابلاً نیز باید این آزادی وجود داشته باشد. فردی که تغییر عقیده می‌دهد و عقیدۀ «اهل‌سنت» را اختیار می‌کند، بر اساس قانون اساسی هیچ‌کسی حق ندارد او را تحت تعقیب یا فشار قرار بدهد.

ایشان گفتند: در کنفرانسی که مجمع‌التقریب بین‌المذاهب در تهران برگزار کرده بود یکی از مواردی که توسط مهمانان داخلی و خارجی به تصویب رسید این بود که تمام افراد در اختیار «عقیده» آزاد هستند و هیچ‌کسی حق ندارد فرد را به‌خاطر تغییر عقیده و مذهب تحت فشار قرار دهد؛ لذا مردم اهواز و آبادان و سایر مناطق نیز از این قانون و مصوّبه مستثنا نیستند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر