کد خبر: 43536
A

کاظم جلالی: برای انتخابات هیات رئیسه با عارف رایزنی کردیم

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت: با عارف و حاجی‌بابایی برای رسیدن به یک مکانیزم ائتلافی برای انتخابات هیات رئیسه رایزنی کردم.

کاظم جلالی: برای انتخابات هیات رئیسه با عارف رایزنی کردیم

به گزارش دیده بان ایران؛ خبرآنلاین نوشت: کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین دم از تفاهم می زند و همانطور که سال گذشته به میان خبرنگاران آمد و از وحدت گفت امروز هم به خبرآنلاین می گوید کشور نیاز به وحدت دارد و باید بر سر کرسی های هیات رئیسه به یک تفاهم رسید؛ آنچه در ادامه می خوانید مشروح این گفت و گو است؛
 

آقای جلالی! دو هفته دیگر انتخابات هیات رئیسه است فراکسیون مستقلین آیا برنامه ای برای هیات رئیسه دارد؟

به نظرم با توجه به اینکه ما امسال نیاز به انسجام و وحدت داریم به نظر می رسد هر سه فراکسیون باید بیایند و با یکدیگر هماهنگ کنند و با یک مکانیسم اجماعی به پیش برویم. البته بر اساس تجربه 18 سال حضور در مجلس معمولا در سال های دوم و سوم و تغییرات هیات رئیسه تغییرات محسوسی نیست و لذا باید واقع گرا باشیم و توصیه ام به دوستان هم همین است که فکر نکنیم می توان بخش اعظم یا کل هیات رئیسه را تغییر داد. در حال حاضر در حال رایزنی با دوستان هستیم که بتوانیم به یک ساز و کار برسیم که به نحو اجماعی به پیش برویم به صورتی که همه فراکسیون ها در داخل هیات رئیسه داشته باشند.

شما می گویید اجماع مانند همان چیزی که سال گذشته گفتید و نهایتا فراکسیون مستقلین در صحن و در روز رای گیری خلاف تعهد عمل کرد که دلخوری زیادی هم به وجود آورد چه تضمینی هست که دیگر خلف وعده صورت نگیرد؟

پارسال متاسفانه برخی از دوستان خودشان آمدند و کاندیدا شدند، با توجه به تجربه پارسال باید امسال یک مکانیزمی را در نظر بگیریم که دیگر خارج لیست افراد ثبت نام نکنند. البته نمی توان افراد را از حق قانونی نمایندگی شان منع کرد اما باید ساز و کاری ترتیب داد تا حداقل فراکسیون ها به تعهدات خود پایبند بمانند. به این معنا که اعضای فراکسیون ها تنها به کسانی که در لیست واحد قرار دارند رای بدهند. ما به هر صورت در مجلس مبتنی بر اخلاق می توانیم تصمیم  بگیریم و کسی را نمی توانیم الزام کنیم که تصمیمی را کاملا رعایت کند چرا که در مجلس کسی نسبت به دیگری برتری ندارد؛ یعنی از آنجایی که همه ارکان مجلس در عرض هم قرار دارند همه از یک ارزش و مرتبه ای برخوردار هستند و کسی نسبت به آن دیگری نماینده تر نیست. فقط آنچه باقی می ماند تعهدات اخلاقی ماست لذا من قبول دارم که ما سال گذشته  آسیب هایی را داشتیم که نباید امسال تکرار شود.

پس قبول دارید که دلخوری های فراکسیون امید بجا و بحق بود؟

هر کسی که به تعهدش عمل نکرد اشتباه کرده است و نباید این موضوع اتفاق بیفتد. وقتی ما با هم گفت و گو می کنیم و به یک ساز و کاری می رسیم باید به تعهداتمان عمل کنیم.

البته این فراکسیون مستقلین بود که برخی از اعضایش خارج از لیست ثبت نام کردند.

از فراکسیون یک نفر بود و از فراکسیون ولایی تعدادی ثبت نام کردند. البته من عرض کردم نمی توان الزام کرد  که نمایندگان از حق خود برای کاندیدا شدن بگذرند اما فراکسیون ها باید متعهد شوند که به تعهدات خود عمل کنند و عدم پایبندی به تعهدات کار درستی نیست و این مسئله موجب می شود تا دل از هم فاصله بگیرند و آن اتحاد انجام نشود.

آیا سال گذشته که این اتفاق افتاد و افرادی از مستقلین خارج از لیست کاندیدا شدن و باز افرادی از مستقلین خارج از تعهد به آنها رای دادند آیا فراکسیون با این خلف وعده ها برخوردی کرد؟

بله به هر حال این موضوع در هیات رئیسه فراکسیون مطرح شد. اما شما می دانید در مجلس خیلی قواعد انضباطی وجود ندارد و تنها اخلاق و تعهدات اخلاقی است که باید رعایت شود. امیدواریم در این مسیر آسیب شناسی دقیقی صورت بگیرد تا گذشته تکرار نشود.

آیا با عارف و حاجی بابایی صحبت کردید؟

یک صحبت اولیه داشتیم که قرار شد این بحث ادامه داشته باشد.

نتیجه بحث اولیه چه بود؟

برخی از دوستان همین گلایه ها را مطرح کردند که البته همان پارسال هم من اصرار داشتم که به یک مکانیسم مشخص برسیم و امروز هم امیدواریم که بتوانیم مشکلات سال گذشته را برطرف کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر