کد خبر: 43618
A

جان بولتون: تسلیحات هسته‌ای کره شمالی باید به آمریکا منتقل شود

یک مقام ارشد دولت آمریکا بر این باور است که اگر کره شمالی واقعا می خواهد به قول خود برای برچیدن برنامه هسته ای عمل کند، تسلیحات هسته ای این کشور باید به شرق تنسی منتقل شود.

جان بولتون: تسلیحات هسته‌ای کره شمالی باید به آمریکا منتقل شود

دیده بان ایران- به گزارش روزنامه یو اس ای تودی، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: اگر کره شمالی واقعا می خواهد به وعده اش درباره متوقف کردن آزمایش های هسته ای عمل کند، باید تسلیحات هسته ای این کشور به طور کامل برچیده شده و این تسلیحات به شرق ایالت تنسی منتقل شود، جایی که وزارت انرژی آمریکا یک آزمایشگاه ملی و یک مجتمع تسلیحات هسته ای در اختیار دارد.

وی در مصاحبه با ای بی سی افزود: خلع سلاح کره شمالی به معنای خلاص شدن از شر همه تسلیحات هسته ای، برچیدن آنها و انتقال آنها به شرق تنسی است. این اقدام به معنای خلاص شدن از غنی سازی اورانیوم و فرآوری پلوتونیوم است. این به معنای حل و فصل مساله موشک های بالستیک است.

البته بولتون به این مساله اشاره نکرده است که آیا تسلیحات هسته ای کره شمالی باید در مجتمع اتمی "اوک ریج" واقع در شرق تنسی انبار و ذخیره سازی شود یا نه. این مجتمع هسته ای که موسوم به "وای 12 " است، جایی است که اسناد و تجهیزات مربوط به برنامه هسته ای و موشکی لیبی در آن نگهداری می شود. معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی در سال 2003 میلادی موافقت کرد تا برنامه تسلیحات کشتار جمعی خود را برچیند.

مقام های کاخ سفید در حال افزایش فشار بر رهبر کره شمالی هستند آن هم در آستانه دیدار وی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا. این دیدار قرار است 12 ژوئن در سنگاپور برگزار شود. گرچه کره شمالی آمادگی خود را برای خلع سلاح اعلام کرده است ولی برخی کارشناسان نسبت به انگیزه های پیونگ یانگ به شدت تردید دارند.

مقام های آمریکایی گفته‌اند که هدف اصلی واشنگتن، برچیدن کامل برنامه هسته ای کره شمالی و حذف زرادخانه تسلیحات اتمی این کشور است.

داریل کیمبال مدیر انجمن کنترل سلاح در این باره گفت: مسائل زیادی باید پیش از هرگونه تصمیم گیری حل و فصل شود، آن هم درباره اینکه تسلیحات هسته ای کره شمالی به چه مکانی منتقل شود. یکی از مسائل اصلی که باید بین آمریکا و کره شمالی حل و فصل شود این است که کره شمالی چه اقداماتی را باید به سوی خلع سلاح انجام دهد و آمریکا در قبال آن چه اقداماتی را انجام خواهد داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر