کد خبر: 43637
A

فلاحت پیشه: آمریکا می‌داند نباید ایران را وارد فضای انتحاری کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر شرایط منطقه به گونه‌ای پیش برود که برنامه‌های اقتصادی ایران عقب بیفتد، در آن زمان امکان اجرای هر بازی از سوی ایران وجود دارد.

فلاحت پیشه: آمریکا می‌داند نباید ایران را وارد فضای انتحاری کند

به گزارش دیده بان ایران؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در خصوص آینده برجام، اظهار داشت: برجام معاهده‌ای بین‌المللی نیست بلکه سند سیاسی بین ایران و قدرت‌های جهان است و ساز و کار اعتراض به برجام نیز در همان توافقنامه دیده شده و اگر عضوی از آن خارج شود، بر مبنای قطعنامه 2231 عملا به معنای بازگشت تحریم‌ها است مگر اینکه قطعنامه جدیدی صادر شود.

آمریکایی‌ها می‌توانند به سمت اجرای مکانیزم ماشه دوزمانه حرکت کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکایی‌ها می‌توانند به سمت اجرای مکانیزم ماشه دوزمانه حرکت کنند، بیان کرد: آمریکا می‌تواند مدعی نقض برجام از سوی ایران شود و سپس تحریم‌ها را علیه ایران وضع کند.

وی افزود: آمریکایی‌ها بدون استناد به قطعنامه 2231 شورای امنیت می‌خواهند تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کنند و تنفسی به 6 قطعنامه تحریمی علیه ایران بدهند که بر مبنای آن‌ها 15 بند تحریمی را علیه ایران شکل داده بودند، تحریم قطعات هواپیما، تحریم صنایع حساس، تحریم نفت، بنزین و سایر تحریم‌های 15 گانه پیش از برجام نیز در دستور کار آمریکا قرار داشت.

مذاکرات جدی بین آمریکا و اروپا شکل گرفته است

فلاحت پیشه با بیان اینکه ترامپ بدون اینکه 6 قطعنامه قبلی را مطرح کند به دنبال احیای همان تحریم‌ها علیه ایران است، ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا سعی می‌کند در مذاکره، کشورهای اروپایی را با خود همراه کند، نوع موضع‌گیری مقامات اروپایی نشان می‌دهد که مذاکرات جدی بین آمریکا و اروپا شکل گرفته است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: اروپایی‌ها در جایی اعلام می‌کنند که سعی ما تداوم حضور ایران در برجام است و از سوی دیگر موضوعات مربوط به موشکی و مسائل منطقه‌ای را مطرح می‌کنند، بعد از مذاکرات ظریف مشخص می‌شود که چه سناریویی در قبال ایران در حال شکل گیری است.

پایبندی اروپا به ادامه برجام چه نتایجی به دنبال دارد؟

وی افزود: اگر این سناریو شکل بگیرد که اروپایی‌ها تلاش کنند تا ایران منزوی نشود و حتی بسته‌های تشویقی تازه‌ای را برای ماندن ایران در برجام در نظر بگیرند، می توان تصور کرد که ایران همکاری با اروپا را ادامه دهد و حتی می‌توانند مذاکرات امنیتی مجزایی را با اروپایی‌ها شروع کنند.

ایران در چه صورتی ادامه همکاری با اروپایی‌ها را متوقف می‌کند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر اروپایی‌ها به این سمت پیش بروند که احساس شود بین اروپا و آمریکا تقسیم کاری در قبال ایران ایجاد شده، از آن جایی که ایران از تقسیم کار بین کشورهای غربی خاطره خوبی ندارد، حتما در آن صورت همکاری‌های خود با اروپایی‌ها را پایان می‌دهد.

فلاحت پیشه اظهار داشت: اما راه سومی که من معتقدم وجود دارد، این است که اروپایی‌ها به محدودیت‌ها اذعان کنند و در قالب محدودیت‌ها عمل کنند، در آن زمان ایرانی‌ها حق وزن کشی دارند و در قالب منافع ملی کشور اقدام می‌کنند، ضمن اینکه نباید گرفتار افراطی‌گری‌های روز دنیا شویم و کارها را به ورطه اختلاف بکشانیم، در عین حال باید بر اساس منافع ملی حرکت کنیم.

وی در خصوص اینکه توان ایجاد اجماع علیه آمریکا وجود دارد یا خیر، افزود: توان تاثیرگذاری کشورها در عرصه بین‌المللی متاثر از شاخص‌های مختلف از جمله شاخص اقتصادی و راهبردی است و ایران به میزان توان خود می‌تواند اثرگذاری داشته باشد.

آمریکا می‌داند نباید ایران را وارد فضای انتحاری کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: آمریکا و متحدان منطقه ای نیز می دانند که نباید به گونه ای عمل کنند که ایران وارد فضای انتحاری شود، زیرا بسیاری از معادلات در این صورت برهم می‌خورد.

وی افزود: چالش مرزهای سرزمین‌های اشغالی نشان داد که همه به دنبال مدیریت بحران هستند ولی باید بدانند که ایران در سیاست خود فقط مولفه‌های سیاسی را در نظر نمی‌گیرد، بلکه مجموعه ای از مولفه‌ها از جمله موضوعات اقتصادی برای ایران بسیار مهم است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس گفت: اگر شرایط منطقه به گونه‌ای پیش برود که برنامه‌های اقتصادی ایران عقب بیفتد، در آن زمان امکان اجرای هر بازی از سوی ایران وجود دارد./خانه ملت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر