کد خبر: 43676
A

سخنگوی مقتدی صدر: بدون تکیه بر حمایت کشورهای همسایه پیروز شدیم

سخنگوی رهبر جریان صدر عراق با بیان اینکه فراکسیون "سائرون" نسبت به ائتلاف با هیچ فراکسیونی اعتراضی ندارد. وی گفت، مشکل برخی فراکسیون‌هایی هستند که می‌خواهند شخصیت‌هایی را برای سمت وزارت یا نخست وزیری دولت آتی تحمیل کنند.

سخنگوی مقتدی صدر: بدون تکیه بر حمایت کشورهای همسایه پیروز شدیم

به گزارش دیده بان ایران به نقل از سومریه نیوز، صلاح العبیدی، سخنگوی مقتدی صدر، رهبر جریان "الصدر" عراق با اشاره به لیست "الفتح" که به گروه‌های حشد شعبی تعلق دارد و با اخذ ۴۷ کرسی رتبه دوم را کسب کرده، گفت، فراکسیون "سائرون" نسبت به ائتلاف با هیچ طرف سیاسی اعتراضی ندارد.

العبیدی در خصوص اینکه آیا مقتدی صدر تنها با اسامی فراکسیون‌هایی که در توئیت خود اعلام کرده، ائتلاف خواهد کرد یا نه، گفت: فراکسیون "سائرون" نسبت به هیچ فراکسیونی اعتراضی ندارد. ما درباره مشارکت لیست "الفتح" در دولت تا زمانی که در چارچوب برنامه باشد، اعتراضی نداریم.

وی ادامه داد: مشکل، فراکسیون‌هایی هستند که می‌خواهند شخصیت‌هایی را برای سمت وزیری یا نخست وزیری دولت آتی تحمیل کنند. فراکسیون "سائرون" بدون تکیه بر "حمایت کشورهای همسایه" در انتخابات پیروز شد، در حالی که دیگر فراکسیون‌های مورد حمایت قرار گرفتند، حمایت از آنها روشن است و من نمی‌خواهم نامشان را فاش کنم.

سخنگوی صدر افزود: ما برنامه ملی داریم که در آن همه فراکسیون‌هایی که مقتدی صدر در توئیترش از آنها نام برده، بدون شرط گذاشتن مبنی بر اینکه سهمی داشته باشند، همکاری می‌کنند.

در این راستا، حسین العادلی،‌ سخنگوی ائتلاف "النصر" به رهبری حیدر العبادی،‌ نخست وزیر عراق صحبت‌ها درباره ائتلاف یا برقراری تفاهم با فراکسیون‌های پیروز را رد کرد.

ائتلاف "النصر" در بیانیه‌ای اعلام کرد، همچنان ورود در ائتلاف‌ها زود است و شایعه‌ها درباره تفاهم یا ائتلاف النصر یا رهبر آن با دیگران صحت ندارد.

این در حالی است که برخی مدعی‌اند، نوری مالکی، رهبر ائتلاف "دولة قانون" که در انتخابات نتیجه مطلوبی به دست نیاورده، به دنبال تشکیل ائتلافی است تا مانع تشکیل دولت آتی توسط جریان الصدر شود.

کرسی‌های احراز شده توسط مالکی ۲۵ کرسی است ناظران معتقدند، او به دنبال ائتلاف با الفتح (با ۴۷ کرسی) و قانع کردن العبادی برای پیوستن به او (با ۴۲ کرسی) و الحکمة به ریاست عمار حکیم (با ۱۹ کرسی) است. اما این گروه به اکثریت قاطع یعنی احراز ۱۶۴ کرسی برای تشکیل بزرگترین فراکسیون طبق قانون اساسی برای تشکیل دولت دست نمی‌یابد.

در حالی که ائتلاف مالکی در انتخابات پارلمانی سابق در سال ۲۰۱۴، ۸۹ کرسی به دست آورده بود، در این انتخابات تنها ۲۵ کرسی اخذ کرده است.

مالکی در انتخابات ۲۰۱۴ ضمن ائتلاف با دیگر گروه‌های شیعی و پیوستن به لیست ایاد علاوی که ۹۱ کرسی را اخذ کرده بود،‌ توانست بزرگترین فراکسیون در پارلمان را تشکیل دهد.

از آن سو صدر نیز با توئیتی که اخیرا منتشر کرد تصمیم خود برای تشکیل دولتی غیر حزبی را با عضویت احزاب کرد و سنی اعلام کرد و این مساله احیای "ائتلاف شیعه" را دشوار خواهد کرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر