کد خبر: 43737
A

حضور افشانی در جلسه رهبری با مسئولان آسیب‌های اجتماعی

محمود صادقی از حضور شهردار جدید تهران در جلسه اخیر مسئولان آسیب‌های اجتماعی با رهبری خبر داد.

حضور افشانی در جلسه رهبری با مسئولان آسیب‌های اجتماعی

دیده بان ایران- محمود صادقی، عضو فراکسیون امید مجلس در مصاحبه‌ای دلایلی حملات زودهنگام اصولگرایان به محمدعلی افشانی، شهردار جدید تهران را تشریح کرد.

 

رسانه‌های اصولگرا بسیار زودتر از آنچه انتظار می‌رفت روند تخریب شهردار جدید پایتخت را آغاز کرده و درحالی مواردی ازجمله اینکه آقای افشانی زاگرس‌نشین است و اهل تهران نبوده را مطرح می‌کنند که قالیباف نیز همین وضعیت را داشت. همین دیروز هم شاهد طرح سوال نادر قاضی‌پور، نماینده اصولگرای ارومیه درمورد روزنامه همشهری بودیم، حال آنکه ایشان در 12سال حضور آقای قالیباف سوالی درباره موسسه همشهری نداشت. به نظر شما انگیزه این تخریب‌ها یست؟

(باخنده) اصولگریان که در تخریب بسیار حرفه‌ای هستند و معمولا دست به چنین دستاویزهایی برای تخریب می‌زنند اما فارغ از شوخی، فکر می‌کنم آقای افشانی هم باید مراقب باشد. به هر حال این شایبه‌ای که درمورد ایشان مطرح شده که زاگرس‌نشینان در انتخاب ایشان فعال بوده‌اند، باید توسط خود آقای افشانی مرتفع شود. درواقع شهردارجدید باید در عمل وارستگی و استقلال خود را نشان دهد. عملکرد آقای افشانی می‌تواند بهترین پاسخ به این شایبه‌ها باشد.

 

آیا این تخریب‌ها موقتی و درحکم واکنش اولیه پس از شکست است یا باید منتظر تداوم این رویه باشیم؟

شهرداری جایگاهی است که مرتبط با منافع افراد بسیار زیادی بوده و بعضا گفته می‌شود که حجم کار شهرداری، به اندازه سه وزارتخانه است. بنابر این ممکن است، منافع افراد زیادی با تغییر شهردار به خطر بیفتد و قطعا کسانی که منافع‌شان به خطر بیفتد، ساکت نمی‌نشینند. درواقع فارغ از ابعاد سیاسی، کسانی که منافع اقتصادی‌شان را در خطر می‌بینند، در درازمدت فعال خواهند بود و درمجموع فکر نمی‌کنم تخریب‌ها کوتاه‌مدت باشد.

 

اصلاح‌طلبان درحالی بعد از بیش از یک دهه به قدرت بازگشته‌اند که به نظر می‌رسد، شهرداری تنها نهاد اجرایی است که این جریان سیاسی در آن شریک ندارند. فکر می‌کنند این مساله چقدر در این تخریب‌ها موثر است؟

قطعا موثر است. درواقع به دلیل حجم عملیاتی گسترده‌ای که در شهرداری وجود دارد و در پروژه‌های مختلف، افراد زیادی ذی‌نفع هستند، این جایگاه در معرض هجمه بیشتری نیز قرار می‌گیرد. ازطرفی شهرداری می‌تواند به لحاظ قدرت اجرایی پایگاه مهمی باشد و اگر خوب عمل شود و رضایت مردم را جلب کند، در موفقیت آینده اصلاح‌طلبان نقشی تعیین‌کننده دارد. ضمن آنکه شورای شهر تهران یکدست اصلاح‌طلب است و اگر در خدمت‌رسانی به شهروندان کوتاهی شود، مردم هیچ بهانه‌ای را نمی‌پذیرند.

 

درگذشته تاکید می‌شد که یک چهره ملی باید به عنوان شهردار انتخاب شود. در مقطع اخیر انتخاب اخیر شهردار، تقریبا هیچ‌یک از گزینه‌ها، چهره درجه یک سیاسی نبودند. درحالی که همواره این شائبه مطرح بوده که شهرداری نردبانی برای ریاست‌جمهوری است. آیا شورای شهر به دلیل این ملاحظه به سمت چنین انتخابی رفته است؟

به هر حال، آقای افشانی سوابق زیادی دارد و اتفاقا چهره دسته‌چندمی نیست و در سطوح بالا و حتی در سطح استانداری و معاونت وزیر عمل کرده است. شخصا معتقدم شهردار باید در عمل به صورت تخصصی ورود کند و جنبه‌های سیاسی و جناحی بر کارش غلبه نکند. نباید به فکر جایگاه‌های بالاتر باشد که احیانا وسوسه مقامات بالاتر اثرگذار شده و کار شهرداری را تحت‌الشعاع قرار بدهد. درنتیجه فکر می‌کنم اینکه آقای افشانی فردی متخصص در حوزه مدیریت شهری و شهرسازی است، نگرانی از این حیث درباره ایشان وجود ندارد.

اتفاقا گفته می‌شود باتوجه به حوزه تخصصی آقای افشانی، ممکن است تهران همچون دوران قالیباف با کارگاه تبدیل شده و فعالیت‌های عمرانی بر کار شهرداری غلبه کند.

 

فکر می‌کنم در برنامه ایشان این نگاه خاص مدیریتی درمورد رعایت جوانب انسانی و زیست‌پذیری شهر قید شده و اتفاقا ایشان انتقاداتی نیز نسبت به این نگاه که شهر به کارگاه تبدیل شود، مطرح کرده‌اند. البته شورای شهر نیز باید بر این موضوع مراقبت کند و ما در مجلس نیز به عنوان نمایندگان شهر تهران مراقب باشیم.

 

درمورد آقای نجفی گفته می‌شد که خیلی مدیران شهرداری پیشین را تغییر نداد و از بین اصلاح‌طلبان انتخابی نداشت. آیا این شیوه خوبی بود؟

آنچه در افکار عمومی و تبلیغات مطرح می‌شد، خیلی با واقعیت‌ها منطق نبود. بنابر آماری که شخصا مطالعه کردم، آقای نجفی درصد قابل‌توجهی از مدیران را تغییر داده بود. ولی اگر مدیری از تیم قبلی خوب کار کند و بتواند با سیاست‌های جدید هماهنگ باشد، نیاز به تغییر نیست. اتفاقا اصل باید بر عدم تغییر باشد. اینکه دایما مدیران میانی و صف را تغییر دهیم، به کار ضربه می‌زند. ضمن آنکه در بدنه شهرداری گذشته هم مدیرانی با گرایش مستقل یا اصلاح‌طلبی حضور داشتند اما مجالی برای فعالیت نداشتند و هنر آقای نجفی این بود که این افراد را شناسایی کرد و به آنها میدان داد. بنابراین فکر می‌کنم، این انتقادها بیشتر جوسازی ناشی از نوعی سهم‌خواهی بود که نباید چندان به آن توجه کنیم.

 

در پایان اینکه نظر شخصی‌تان درمورد آقای افشانی چیست؟ آیا توصیه مشخصی برای ایشان دارید؟

من نسبت به هیچ‌یک از کاندیداها تعلق‌خاطر شخصی نداشتم و آنچه در حال حاضر نسبت به آن احساس رضایت دارم، فرآیند دموکراتیکی است که طی شد و برخی شایبه‌هایی که درمورد تاثیر عوامل بیرونی مطرح بود که به خصوص در روز آخر به اوج خود رسید، مرتفع شد.

 

منظورتان بحث رای سفید است؟

بله. اینکه چنین اتفاقی نیفتاد، خوب است و بسیار خوشحالم و از آنجا که اکثریت قریب به اتفاق شورای شهر هم نهایتا رای دادند، جای خوشبینی دارد که آقای افشانی بتواند موفق باشد. ضمن آنکه تا حدی که شناخت داریم، مدیری موفق بوده است. اتفاقا شنیدم روز سه‌شنبه نیز در نشستی که مقام معظم رهبری در بحث آسیب اجتماعی داشتند، آقای افشانی دعوت شده بود. این امر حسن مطلع خوبی برای کار شهردار جدید است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر