کد خبر: 43909
A
گزارش دیده بان ایران از اظهارات متناقض نمایندگان مجلس درباره مدیران دو تابعیتی:

دو تابعیتی های دولتی یا غیردولتی؟!

اسفند ماه سال گذشته موضوع دو تابعیتی بودن برخی از مسئولان دولتی در حالی مطرح شد که حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس دهم، به استناد به گزارش های واصله از دستگاه ها؛ مسئولان دوتابعیتی را بیش از 100 نفردانسته و گفته بود: در این ارتباط قرار است کمیته تحقیق و تفحص گزارشی تدوین و آن را همراه با اسامی مربوطه به اعضا و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارایه دهد. اعضای کمیته ای که اکثریت آنها را نمایندگان مخالف پر وپا قرص دولت تشکیل داده بودند.

دو تابعیتی های دولتی یا غیردولتی؟!

دیده بان ایران: اسفند ماه سال گذشته موضوع دو تابعیتی بودن برخی از مسئولان دولتی در حالی مطرح شد که حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس دهم، به استناد به گزارش های واصله از دستگاه ها؛ مسئولان دوتابعیتی را بیش از 100 نفردانسته و گفته بود: در این ارتباط قرار است کمیته تحقیق و تفحص گزارشی تدوین و آن را همراه با اسامی مربوطه به اعضا و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارایه دهد. اعضای کمیته ای که اکثریت آنها را نمایندگان مخالف پر وپا قرص دولت تشکیل داده بودند.

 

اما با این حال؛ در آخرین روزهای پایانی سال 96، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما اظهار داشت: بر اساس تحقیقاتی که کارشناسان ما به عمل آورده اند، در کشورمان هیچ مدیر دولتی دو تابعیتی نداریم و نمی شناسیم.

 

وی  افزود : پیش ترخواسته بودیم که اگر کسی مدیر دو تابعیتی می شناسد به ما معرفی کند ، حتی یک مورد هم به ما معرفی نشد، تنها یک فرد را می شناختیم که بسیار مومن و متدین و فرهیخته و داماد یکی از شخصیت های ارزشمند کشور بود ولی چون دو تابعیتی بود ناگزیر از مسئولیتش استعفا داد اما به غیر ایشان مورد دیگری نمی شناختیم و نمی دانم چرا دوباره این موضوع مطرح می شود.

علوی ادامه داد : آقای منتظری دادستان محترم کل کشور نامه ای را برای ما فرستادند و اسم ۱۶ نفر از افراد را ذکر کردند که از مدیران دو تابعیتی هستند ، ما آن را برای بررسی به بخش کارشناسی کشور فرستادیم ، بعد از بررسی ها معلوم شد از این تعداد ۲ نفرشان گرین کارت دارند.

وزیر اطلاعات این را هم اضافه کرده بود که: همانطور که می دانید گرین کارت، تابعیت نیست و فقط یک اقامت ۱۰ ساله است که با گذرنامه ایرانی تردد می کنند البته آقای منتظری هم در نامه شان قید کرده بودند که این افراد منعی برای تصدی مسئولیتشان ندارند .

 

اما با این وجود دادستان کل کشور در ادامه مباحث دو تابعیتی ها گفت که دو نفر از افرادی که در لیست اسامی ۱۶ نفره مدیران دولتی دو تابعیتی معرفی شده اند به آقایانی که در جریان برجام خدمت می کردند مشاوره می دادند.

 

اما پس از گذشت تقریبا دو ماه از اظهارات دادستان کشور و وزیر اطلاعات، روز گذشته(29 اردیبهشت) جواد کریمی قدوسی، رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مسئولان دو تابعیتی از ارسال طرحی در قالب 33 صفحه متن گزارش، 40 صفحه پیوست به همراه ضمائم (کلیه مکاتبات تیم تحقیق و تفحص با دستگاه‌ها و سازمان‌ها) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و گفت: قرار است این گزارش در هفته جاری در صحن علنی پارلمان قرائت شود.

کریمی قدوسی این را هم اضافه کرد که کمیته تحقیق حتی تصویر پاسپورت این افراد را هم دراختیار دارد.

 

اما با این حال؛ سایت تسنیم در حالی به صورت اختصاصی گزارش کریمی قدوسی را منتشر کرد که صبح امروز مهرداد لاهوتی سخنگوی فراکسیون مستقلان ولایی با اشاره به حضور علوی وزیر اطلاعات در جلسه صبح امروز این فراکسیون،گفت که وزیر اطلاعات در پاسخ به اعضای این فراکسیون گفته است که برای 210 نفر از مسئولان از وزارت اطلاعات استعلام شد و درباره 101 نفر هم شائبه دو تابعیتی بودن وجود داشت. این یعنی اینکه به گفته وزیر اطلاعات هیچ یک از مسئولان دو تابعیتی نیستند.

این در حالی است که تلاش خبرنگار دیده بان ایران برای توضیح آقای لاهوتی و یا سایر اعضای فراکسیون دراین باره و همچنین جزییات جلسه بیشتر صبح امروز نتیجه نداد. اما امید است با توجه به حساسیت موضوع دو تابعیتی ها این مسئله مهم یکبار برای همیشه حل و فصل شود.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر