کد خبر: 44236
A

پوتین: ترامپ درباره کره‌شمالی سختگیر نباشد

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به روابط پر تنش کشورش با ایالات متحده آمریکا گفت، مسکو خواستار ارتقای مناسبات با واشنگتن است اما این روابط عملا گروگان اختلافات پیرامون رئیس‌جمهوری آمریکا شده‌اند.

پوتین: ترامپ درباره کره‌شمالی سختگیر نباشد

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به روابط پر تنش کشورش با ایالات متحده آمریکا گفت، مسکو خواستار ارتقای مناسبات با واشنگتن است اما این روابط عملا گروگان اختلافات پیرامون رئیس‌جمهوری آمریکا شده‌اند.

به گزارش دیده بان ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جمعه در دیدار با سردبیران ارشد خبرگزاری‌های بین‌المللی تاکیدی بر آن است که چطور امیدهای دوچندان روسیه برای ارتقای روابط در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا رو به افول رفته است.

به نوشته ایسنا، گرچه دولت ترامپ تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده و ده‌ها دیپلمات آن را اخراج کرده است، اما سیاستمداران روس عموما، ترامپ را فردی می‌دانند که مخالفت داخلی باعث شده تا او از اجرای وعده‌های کمپینش برای ارتقای روابط با مسکو باز بماند.

پوتین پیش از آن هم در یک مجمع اقتصادی سالانه شدیدا از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام انتقاد کرده و گفت، این مساله ممکن است جرقه بی‌ثباتی خطرناکی را بزند.

رهبر کرملین گفت: اگر توافق‌های بین‌المللی هر چهار سال یک بار لغو شوند دیگر چشم‌اندازی برای برنامه‌ریزی باقی نمی‌ماند. چنین حرکتی جو تنش و فقدان اعتماد به وجود می‌آورد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با ابراز تاسف از تماس کم با ترامپ، مقصر را تحقیقات درباره احتمال همدستی کمپین ترامپ و روسیه و اینکه آیا روسیه برای مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تلاش کرد یا خیر دانست.

پوتین گفت: ما گروگان‌های این اختلافات داخلی در ایالات متحده آمریکا هستیم. امیدوارم این مسائل روزی حل شود و نیاز عینی برای توسعه روابط روسیه – آمریکا پیروز شود.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن هم در این نشست صحبت کرده و خواستار همکاری نزدیک کشورش با روسیه شد.

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم در آنجا حضور داشت. حضور ماکرون و آبه و تاکید بر تمایلشان برای همکاری برای پوتین اهمیت دارد و نشان می‌دهد تلاش تحت رهبری آمریکا برای منزوی کردن روسیه با موانع روز افزونی روبرو می‌شود.

کره شمالی

پوتین در دیدار با سردبیران رسانه‌ها از ارزیابی روابط ترامپ و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی خودداری کرد اما گفت ایالات متحده نباید "خیلی سختگیرانه" با این کشور برخورد کند.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: به منظور مذاکره درباره خلع سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی، معتقدم ما باید به کره‌شمالی یک تضمین برای حفظ حق حاکمیت و پابرجایی آنها بدهیم. عمیقا معتقدم که اگر شما چیزی را تحمیل نکنید، اگر رفتار خصمانه نداشته باشید و اگر کره‌شمالی را به گوشه رینگ نیندازید، ‌نتیجه‌ای که لازم داریم بسیار زودتر از آنچه خیلی‌ها گمان می‌کنند و با هزینه بسیار کمتری به دست می‌آید.

تحریم‌های آمریکا

پوتین با انتقاد شدید از تحریم‌ آمریکا و متحدانش علیه روسیه گفت: آنها نه فقط برای فرسایش، بلکه برای از بین بردن یک سیستم همکاری چندجانبه که دهه‌ها طول کشیده تا ساخت شود، سیگنال می‌فرستند.

مناقشه اسکریپال

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره تنش‌ها با انگلیس بر سر اتهامات مبنی بر مسموملیت جاسوس سابق روسیه گفت: یا باید تحقیقاتی مشترک، با ارزش و عینی برگزار شود یا اینکه دیگر حرفی درباره آن زده نشود چون به چیزی جز تخریب روابط منتهی نمی‌شود. روسیه مکررا خواسته است تا به روند تحقیقات درباره این پرونده ملحق شود./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر