کد خبر: 44345
A

سخنگوی قوه‌قضاییه و واکنش‌هایی به: شکنجه یا بدرفتاری علیه مشایی در زندان

خبرنگاری درباره موضع قوه قضاییه درباره وحدت ملی سئوال کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: حول محور انقلاب کسی اختلاف ندارد و همه وحدت نظر داریم.

سخنگوی قوه‌قضاییه و واکنش‌هایی به: شکنجه یا بدرفتاری علیه مشایی در زندان

به گزارش دیده بان ایران؛ نشست خبری یکصد و بیست و هفتم غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه با آرزوی توفیق در بهره کندی از برکات ماه مبارک رمضان آغاز شد.

 اژه ای با اشاره به حضور مشترک آمریکا و تروریست‌های منافقین در صف‌آرایی مقابل ملت ایران گفت: در روزهای ابتدایی انقلاب آنها چه غلطی توانستند کنند که حالا ترامپ به ضدانقلاب خارج نشین برای بهم زدن امنیت کشور دلخوش کرده؟ مردم آگاهند و در ۴۰ سال اخیر از این ترفندها زیاد دیده اند.
او از خانواده ها خواست مراقب بچه های خود باشند تا در دام جنگ روانی دشمنان نیفتند و فریب نخورند. اگر جمعیتی اعتراض به حق و خواسته به حقی دارند نباید اجازه داد ضد انقلاب در صف مردم معترض به حق، رخنه کند. مردم مراقب باشند فرصت طلبان و‌تروریستها از اعتراض به حق مردم سواستفاده نکنند.
 اژه ای پس از این مقدمه به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت.
اژه ای پرداخت ۲۵ هزار میلیارد تومان از تنخواه دولت برای حل مشکلات تعاونی های اعتباری را دروغ خواند و گفت: پولی بابت حل مشکلات سپرده گذاران اختصاص داده شده که نه تنخواه دولت است و نه پول بانک مرکزی، بلکه یک خط اعتباری است که از سوی بانک مرکزی باز شده و به زودی ظرف چند هفته آینده تعداد قابل توجهی از سپرده گذاران به صورت علی الحساب تسویه می‌شوند.
 او گفت: تعدادی از افراد که بالای یک میلیارد تومان سپرده داشتند باقی می مانند که هنوز با آنها تسویه نشده است.

موضع قوه‌قضاییه درباره وحدت ملی

 خبرنگاری درباره موضع قوه قضاییه درباره وحدت ملی سئوال کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: این مطلب مورد تاکید همه است. مردم و همه قوا در مقابل دشمن یک موضع دارند. یک نفر نیست بگوید آمریکا دشمن نیست یا قابل اعتماد است. همه می دانند آمریکا قابل اعتماد نیست‌و خصم ملت ایران شمرده می‌شود. اتحاد پیرامون مسایل اصلی نظام، ولایت فقیه، قانون اساسی و اصول شناخته شده انقلاب است.
 او توضیح داد: حول محور انقلاب کسی اختلاف ندارد و همه وحدت نظر داریم.

 خبرنگاری درباره سرنوشت شکایت برخی از وکلا از بازپرس شعبه ۲ دادسرای فرهنگ و رسانه که دستور فیلترینگ تلگرام را داده بود، سوال کرد. اژه ای از او پرسید شکایت تحت چه عنوانی بود؟ خبرنگار جزییات شکایت را نمی دانست. سخنگوی قوه قضاییه از او خواست جزییات شکایت را از وکلا بپرسد تا پاسخگویی مقدور شود.
سئوالی درباره عدم ثبت شکایت در دادگستریها به دلیل کاهش‌ ورود پرونده سوال کرد. اژه ای گفت این کار اشتباه است و اگر عمدی باشد جرم و اگر سهوی باشد تخلف است و هر کس با این مساله مواجه شده خبر دهد.

خبرنگار خبرآنلاین درباره اخباری که اخیرا از بازداشت اسفندیار رحیم مشایی و احتمال برخوردارهای بد با او در بازداشت منتشر شده سوال کرد. اژه ای گفت: آقای مشایی بازداشت است و آقای بقایی تحمل کیفر می‌کند. مساله شکنجه و بدرفتاری دروغ است و تکذیب میشود البته ما منکر برخی تخلفات چه در ناجا چه در سازمان زندان‌ها یا سایر نهادها نمی‌شویم ولی شکنجه در زندان‌ها غیرقانونی است و انجام نمی‌شود. 
او همچنین گفت: درباره نامه سرگشاده آقای جلایی پور درباره بازداشتی‌ها و متهمان پرونده محیط زیست چیزی نشنیده ام.

خبرنگاری درباره خروج یک میلیون نفر از تلگرام و شکست فیلترینگ سوال کرد. اژه ای گفت: آماری که از قول وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده، درست نیست. با دبیر شورای عالی فضای مجازی صحبت کردم و او گفت مهاجرت از تلگرام به شبکه های اجتماعی داخلی به خوبی انجام می‌شود. همچنین برخی از مردم ترجیح می‌دهند از فیلترشکن استفاده کنند.

خبرنگاری پرسید موضع رییس قوه قضاییه درباره رفع حصر در شورای عالی امنیت ملی چیست؟ اژه ای پاسخ داد: هنوز جلسه ای در این باره تشکیل نشده، هر زمان این نشست برگزار شد، درباره آن صحبت خواهد شد.

معوقات بانکی

 سوالی درباره معوقات بانکی در حد ۱۳۷ هزار میلیارد تومان مطرح شد. اژه ای گفت: عدد دقیق بدهکاران و بدهکاری را نمی‌دانم. ما اطلاعات به روز در این باره نداریم. معوقات بانکی نسبت به ۶-۷ سال قبل بیش‌تر شده و در سرجمع، معوقات بیش‌تر شده است.
 اژه ای توضیح داد: در بحث معوقات بانکی ما سراغ بدهکاران کوچک، کشاورزان، صنعتگران و سیل زده ها نرفتیم، قوه قضاییه سراغ بدهکاران درشت می رود. عددی که مطرح میشود با سرجمع افرادی است که وام اندک گرفته اند.

 خبرنگاری پرسید آیا همه مدیران دو تابعیتی عزل شده اند؟ اژه ای گفت: برخی از این اشخاص دو تابعیتی، استخدام نبودند بلکه به عنوان مشاور در دستگاه ها بودند و درباره مشاوران دو تابعیتی خلا قانونی داریم. ولی در تحقیقات مشخص شد برخی از مدیران دوتابعیتی نیستند ولی گرین‌کارت دارند. اینجا باز هم خلا قانونی داریم که آیا داشتن گرین‌کارت هم مشمول منع استخدام میشود یا نه.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر