کد خبر: 44457
A

چطور توان غنی‎سازی ۲۰درصد داریم ولی توان ساخت کیسه هوا نداریم؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی در کشورمان توانایی غنی‌سازی ۲۰درصدی انرژی هسته‌ای را داریم قطعاً می‌توانیم کیسه هوای خودرو را هم بسازیم، اما این کار را نکردیم چون تحقیقات را کنار گذاشتیم.

چطور توان غنی‎سازی ۲۰درصد داریم ولی توان ساخت کیسه هوا نداریم؟

به گزارش دیده بان ایران؛ داریوش اسماعیلی با ابراز این‌که "ما باید جوری تکلیف خودمان را مشخص کنیم که می‌خواهیم خودروساز باشیم یا نباشیم" گفت: اگر می‌خواهیم سازنده خودرو باشیم باید مقدمات و ملزومات آن را رعایت کنیم، اگر هم نمی‌خواهیم که گویا دست‌اندرکاران خودرویی ما نمی‌خواهند، باید مسیر دیگری را پیش بگیریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که مدیرعامل سایپا بر تعدیل 11 هزار کارگر خود تأکید می‌کند و از افزایش قابل توجه قیمت خودرو یا اعلام ورشکستگی می‌گوید، این نگاه از سوی یک مدیر خودروسازی نشان می‌دهد که تولید ما فاقد راهبرد است.

وی در ادامه درباره توان تولید داخل گفت: وقتی در کشورمان توانایی غنی‌سازی 20 درصد انرژی هسته‌ای را داریم قطعاً می‌توانیم کیسه هوای خودرو را هم بسازیم، اما این کار را نکردیم چون تحقیقات را کنار گذاشتیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطرنشان کرد: این که تا به حال چنین کاری انجام نشده شاید به‌دلیل محدودیت واردات خودروهای خارجی بوده و این که خیال خودروسازان راحت است که مردم باید از همین خودروها استفاده کنند.

نماینده مردم خرامه، سروستان، کوار در ادوار نهم و دهم مجلس شورای اسلامی همین‌طور از به‌فراموشی سپردن تحقیقات و ارتباط با دانشگاه و تحقیق و توسعه خودروسازان گفت و این که برای خودروساز شدن باید از همین تجارب جهانی استفاده کنیم.

وی در عین حال خواستار کاهش تعرفه خودروهای وارداتی شد و آن را تلنگری برای خودروسازان داخلی دانست تا از رهگذر رقابت بیشتر بتوانند کیفیت محصولاتشان را افزایش دهند.

اسماعیلی درباره افزایش تعرفه خودروهای وارداتی هیبریدی هم گفت: خودرویی با فناوری جدید هیبریدی و برقی که هنوز بحث ساختش در داخل نیست و از طرفی مشکلات زیادی در زمینه آلودگی هوا داریم باید تعرفه ورودی آن را به صفر و حداقل کاهش دهیم حال آن که به‌عکس عدد و رقم بالایی برای این نوع خودروها در نظر گرفته‌اند که کمیسیون صنایع مجلس هم پیگیر حل آن است./تسنیم

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر