کد خبر: 44492
A

ساز حذف مطهری از هیات رئیسه را چه کسی کوک می‎کند؟

باز زمزمه‌های حذف علی مطهری به گوش می‌رسد؛ گاهی گفته می‌شود فرمان حذف مطهری توصیه‌ای جدی از مراکز خارج از هرم سبز بهارستان است و گاهی پای گروکشی‌های سیاسی به میان می‌آید.

 ساز حذف مطهری از هیات رئیسه را چه کسی کوک می‎کند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ یک سال پیش درست در همین روزها بحث جلسات پنهانی فراکسیون مستقلین(اعتدالگرایان) با ولایی‌ها(فراکسیون اصولگرایان) برای حذف علی مطهری و جایگزینی حاجی‎بابایی برای نایب رئیسی مجلس، بالا گرفته بود. این بحث آنچنان داغ شد و سیل انتقادات روانه فراکسیون مستقلین شد که اعتدالیون مجلس، سکوت را کنار گذاشته و گفتند که هیچ جلسه ای با هیچ فراکسیونی نداشته اند؛ اما این پایان انتقادات نبود. خبر نشست های یواشکی آنقدر فضای مجازی را پرکرده بود که حتی ولایی ها هم زبان به تکذیب جلسه باز کردند و در نهایت مستقلین به صورت یک صدا مطهری را خط قرمز خود معرفی کردند! 
روز آخر هم که دیگر تکلیف مشخص شد، هرچند مبنای ائتلاف سه جانبه حفظ رئیس و نواب رئیس بود، اما حمیدرضا حاجی بابایی و هادی قوامی هم پا به میدان گذاشتند و نتیجه آن شد که علی مطهری با 163 رای بعد از مسعود پزشکیان به عنوان نائب رئیس دوم انتخاب شد و حاجی بابایی با 107 رای نتوانست این کرسی را به کام اصولگرایان شیرین کند. هادی قوامی هم تنها 60 رای فراکسیون مستقلین را به نام خود ثبت کرد.

دوباره حرف و حدیث حذف مطهری

یک سال گذشت و درست در روزهای منتهی به برگزاری سومین انتخابات هیات رئیسه بار دیگر شایعه حذف مطهری قوت گرفت البته این بار نه از سوی ائتلاف های پشت پرده، بلکه بر اساس تذکرات خارج از مجلس. برخی نمایندگان عنوان کردند تذکر علی مطهری در صحن علنی مجلس و انتقادات صریحش درباره سازمان اطلاعات سپاه جرقه ای شد تا برخی موضوع حذف مطهری از جایگاه هیات رئیسه را دنبال کنند و بعد از آنکه مطهری دست به قلم شد و نامه‎ای در نقد موضع گیری برجامی رئیس مجلس خبرگان نوشت، این دور کامل شد. البته برخی از نمایندگان هم از جمله قاسم میرزایی نیکو نماینده دماوند و تئوریسین فراکسیون امید، درباره این حرف و حدیث ها به خبرآنلاین گفت: من چیزی درباره فشارها برای حذف مطهری نشنیده ام و بعید می دانم این افراد برای حذف رقیب، اینگونه وارد میدان شوند.

عدم ائتلاف؛ مقدمه‎ای برای حذف مطهری؟

فارغ از بحث های جنجالی که این روزها به گوش می رسد یک احتمال دیگر درباره تلاش برای حذف علی مطهری شدت و حدت گرفته است و آن بیش از آنکه جنبه رقابت داشته باشد، وجهه گروکشی دارد.

به نظر می رسد انتخابات هیات رئیسه متفاوت تر از دو سال قبل باشد؛ حرف و حدیث های حواشی این انتخابات هم متفاوت تر است. درست یا غلط دو فراکسیون امید و ولایی علیرغم اصرار مستقلین به ارائه یک لیست اشتراکی تصمیم گرفته اند تا مستقل به میدان بیایند و خیز اصلی‌شان هم برای تصاحب کرسی ریاست است.

فراکسیون مستقلین که همواره کرسی ریاست را در اختیار داشته است حالا که با عزم دو فراکسیون دیگر برای رقابت بر سر ریاست مواجه شده است، حرف های یک سال پیش خود را درباره مطهری فراموش کرده است. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اگر فراکسیون امید حاضر به ائتلاف می شد و برای ریاست گزینه ای را معرفی نمی کرد، 80 درصد فراکسیون به مطهری رای می دادند، اما با این توصیف مشخص نیست که چه می شود.

از سوی دیگر اعضای فراکسیون امید اعتقاد دارند دلیلی برای حذف مطهری وجود ندارد و گمانه‌هایی که مطرح می شود درباره واگذاری کرسی نائب رئیس دوم نمی تواند رنگ حقیقت بگیرد. یکی از نمایندگانی که به این موضوع اعتقاد داشت، مصطفی کواکبیان بود؛ او به خبرآنلاین گفت: همه اعضای فراکسیون امید به مطهری رای می دهند، مضاف بر اینکه او خارج از فراکسیون هم رای دارد، پس دلیلی برای حذف او وجود ندارد.

خبرانلاین-

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر