کد خبر: 44856
A

ترامپ در دیدار با آبه: امیدوارم روزی با مقامات ایرانی مذاکره کنیم

رئیس جمهوری آمریکا درحالی که از اجرای تحریم های بی سابقه علیه ایران ابراز خرسندی می کرد، گفت: امیدوارم روزی با مقامهای این کشور مذاکره کنیم.

ترامپ در دیدار با آبه: امیدوارم روزی با مقامات ایرانی مذاکره کنیم

دیده بان ایران: دونالد ترامپ بعدازظهر پنج شنبه به وقت محلی در نشست مشترک خبری با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن که در کاخ سفید برگزار شد، این مطلب را در پاسخ به این سوال که آیا آماده هستید تا از مذاکره با رهبر کره شمالی خارج شوید، مطرح کرد.

وی مدعی شد: ما از برجام خارج شدیم، از آن موقع البته با احترام به مردم، دیدید که رفتار حکومت ایران کاملا عوض شده است. به سوریه و یمن نگاه کنید، رفتار مقامهای ایرانی در سه ماه اخیر عوض شده است.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ما تحریم هایی را روی ایران و کره شمالی اجرا کردیم که بی سابقه بوده است و اگر لازم باشد افزایش تحریم ها را برای کره شمالی ادامه خواهیم داد اما مساله عاری سازی هسته ای همیشه در تقدم بوده است.

ترامپ که در فشار افکارعمومی و متحدان خود در خروج از برجام گرفتار است، اضافه کرد: درباره ایران وضعمان خوب خواهد بود، چیزی که به دست آوردیم این بود که ایران همان کشوری نیست که همین چند ماه پیش بوده و به مراتب رفتار مقاماتشان متفاوت شده است.

وی اظهار کرد: امیدوارم مقامهای ایران روزی به سراغ ما بیایند، مذاکره کنیم و به توافقی خوب برسیم. این مساله برای همه و ایران خوب خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا مدعی شد: اگر ایرانی ها درباره مفاد فاجعه باری که در برجام بود، با ما همکاری می کردند، می توانستیم به توافق خوبی دست یابیم. ما مشکلی با توافق نداریم اما با برجام مشکل داشتیم. فرصت عالی داشتیم که به توافق خوب برسیم.

ترامپ در ادامه پاسخ به سوال خبرنگاری تصریح کرد: بله، آماده هستم که از اجلاس سران خارج شوم. ما باید این قابلیت را داشته باشیم تا بتوانیم خارج شویم اما امیدوارم که به اینجا نرسیم. فکر می کنم «اون» می خواهد برای خود، خانواده و مردمش به یک کار خوبی دست بزند.

ترامپ در پاسخ به این سوال که اون در نامه چه نوشته بود؟ گفت: بخشی از آن احوال پرسی بود و شاید آن نامه را منتشر کنیم، گفته بود که مشتاق دیدار شما هستیم و امیدواریم که کارهای خوبی پیش بیاید. نامه گرمی بود و ما قدر آن را می دانیم. من فکر می کنم این اجلاس موفقیت زیادی خواهد داشت هرچند که فکر نمی کنم که اختلاف با یک جلسه حل شود.

وی افزود: این مساله باید توسط روسای جمهوری دیگر و نه فقط اوباما بلکه مدت ها پیش از آن به صورت ساده تر و کم خطرتر حل می شد اما نشد و من حل می کنم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: ما پذیرفته ایم که با کره شمالی همکاری کنیم. اقدام های رئیس جمهوری چین عالی بوده است و رابطه ما با چین نسبت به گذشته بسیار عالی است و هیچ گاه روابط ما اینگونه نبوده است. البته عدم موازنه تجاری با چین داریم که در طول دهه ها بوده است و روسای جمهوری پیشین آمریکا به آن توجه نکرده بودند و من به آن پرداخته ام.

ترامپ از روسای جمهوری چین و کره جنوبی تشکر کرد و گفت: هر دو با خطر جنگ زندگی کرده اند و من فکر می کنم اون دوست دارد کاری انجام دهد و می خواهد شاهد اتفاق باورنکردنی برای مردم کره شمالی باشد.

وی در پاسخ به این که آیا در این نشست به یک توافق دست خواهید یافت و آیا توافقی برای پایان جنگ امضا شود؟ گفت: بله ممکن است توافقی امضا کنیم و این گام نخست خواهد بود. اما مهم آن است که پس از توافق چه خواهد شد. در حال صحبت با آنها و کشورهای دیگر هستیم اما این آغاز کار است.

رئیس جمهوری افزود: این بخش آسان کار است و قسمت دشوار، پس از آن است. امیدوارم که روابط ما عادی شود. نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری کره جنوبی گفته اند که دوست دارند به کره شمالی از نظر اقتصادی کمک کنند، قطعا کره شمالی منافع زیادی در این زمینه دارد. من فکر می کنم چین هم از نظر اقتصادی کمک خواهد کرد.

ترامپ با یادآوری اینکه کره جنوبی هم پیش از این قصد خود را برای کمک به کره شمالی اعلام کرده است، ادامه داد: این ها بالقوه می تواند عالی باشد برای این که مردم آنها عالی هستند و ما می خواهیم که روابطمان با کره شمالی عادی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا کمپین فشار حداکثری بر کره شمالی ادامه خواهد یافت؟ آیا ضرب الاجلی برای غیر هسته ای شدن کره شمالی وجود دارد؟ گفت: کمپین حداکثر فشار ادامه خواهد داشت. البته در زمانی که به سمت گفت و گو می رویم نمی خواهم از این اصطلاح استفاده کنم.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: البته شاید پس از مذاکرات مجبور شوم از این عبارت استفاده کنم. صادقانه بگویم که مذاکرات خیلی خوب انجام نشده است اما دلیلی برای به کار بردن این اصطلاح نمی بینم. ما فهرستی از 300 تحریم درباره کره شمالی داریم و اگر زمانی که به توافق برسیم، اجرا نخواهیم کرد.

ترامپ با بیان اینکه از چین بیش از این انتظار داریم، اضافه کرد: تحریم های حداکثری ادامه دارد و تحریم های فعلی موجود است و تحریم های بالقوه دیگری وجود دارد اما فعلا نمی خواهیم به آن متوسل شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است رهبر کره شمالی را به کاخ سفید دعوت کنید، گفت: بله، مایلم کره شمالی را به آمریکا دعوت کنم اگر مذاکرات به خوبی پیش برود. فکرمی کنم خود اون با خوش بینی به این مساله نگاه خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا به این سوال که آیا به واشنگتن دعوت خواهید کرد یا مارالگو هم این گونه پاسخ داد که شاید با کاخ سفید شروع کنیم.

نخست وزیر ژاپن نیز با اعلام اینکه مواضع این کشوردر قبال کره شمالی با آمریکا یکسان است، گفت: مصمم هستم که در نهایت با کیم جونگ اون درباره ربوده شدگان ژاپنی و موشک ها مذاکره مستقیم داشته باشم.

شینزو آبه بعدازظهر پنج شنبه در نشست مشترک با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید برگزار شد، افزود: به نیابت از مردم ژاپن از رئیس جمهوری ترامپ برای دستیابی به قعطنامه های تحریمی تشکر می کنم. ژاپن همچنان خواستار اجرای کامل قطعنامه های شورای امنیت درباره کره شمالی است.

وی اظهار کرد: دونالد ترامپ! در حال تاریخ ساز شدن هستید، نه فقط ژاپن بلکه تمام جامعه بین المللی مشتاق نشست سران آمریکا و کره شمالی هستند تا درها به روی صلح و ثبات در شمال شرقی آسیا باز شود.

نخست وزیر ژاپن با اشاره به این که کره شمالی منابع زیادی دارد، گفت: اگر این کشور قبول کند که در مسیر درستی گام بردارد می تواند شاهد آینده ای خوب برای خود باشد، با توجه به اعلامیه پیونگ یانگ، ژاپن آماده چاره اندیشی برای مسایل گذشته است تا روابط خود را با کره شمالی عادی کنیم.

آبه خطاب به ترامپ افزود: واقعا به تعهد شما برای دستیابی به صلح و ثبات جهانی ارزش می گذارم. ژاپن آماده است برای کمک به شما در توفیق کامل اجلاس سران آمریکا و کره شمالی معمول بدارد.

وی در پاسخ به اینکه آیا در دیدارهای خود با ترامپ تضمین هایی برای طرح مساله گروگان های ژاپنی و موشک های میان برد با رهبر کره شمالی دریافت کرده اید یا خیر؟ اظهار کرد: امروز ما گفت و گوهای مختلفی داشته ایم. درباره اتباع ربوده شده ژاپنی جزئیات زیادی را برای رئیس جمهوری ترامپ مشخص کردم. ترامپ حامی موضع ژاپن در این زمینه است.

نخست وزیر ژاپن یادآور شد: سال گذشته ترامپ در ژاپن با خانواده اتباع ربوده شده دیدار کرد. ترامپ جزو رهبران جهانی و یکی از کسانی است که بیشتر از همه مسایل را درک می کند، بنابراین امیدوارم در اجلاس سران آمریکا و کره شمالی این مساله مطرح شود.

آبه درباره موشک های میان برد کره شمالی هم گفت: قطعنامه های شورای امنیت باید اجرایی شود، تمام تسلیحات کشتار جمعی و موشک های بالستیک در قطعنامه های شورای امنیت مطرح شده است و باید به طور کامل اجرایی شود. در این زمینه بین ژاپن، امریکا و جامعه بین المللی اتفاق نظر وجود دارد.

وی درباره تداوم تحریم های کره شمالی هم موضع ژاپن را کاملا با موضع آمریکا هماهنگ دانست و اظهار کرد: رئیس جمهوری ترامپ گفته است که تحریم ها علیه کره شمالی تا زمانی که این کشور اقدام ملموسی انجام ندهد، ادامه خواهد داشت.

نخست وزیر ژاپن ادامه داد: درباره سیاست های آینده در قبال کره شمالی با رئیس جمهوری ترامپ هماهنگ کردیم. ما همیشه در این زمینه با هم خواهیم بود و خواستار موفقیت نشست سران در سنگاپور هستم.

آبه در پاسخ به این سوال که تنها رهبر جهانی هستید که با رهبر کره شمالی مستقیم صحبت نکرده است، آیا مایلید درباره ربوده شدگان و همچنین مساله موشک ها بدون ایالات متحده با اون مذاکره کنید، گفت: بله، البته که مایل هستم. مساله اتباع ربوده شده ژاپنی باید حل شود و این اولویت دولت ما است.

وی افزود: تبعا مساله موشک و هسته ای هم برای ژاپن اهمیت دارد و همه این مسایل باید مطرح شود که در اجلاس سران آمریکا و کره شمالی مطرح خواهد شد. امیدوارم به نتیجه ای دست یابند. ما با آمریکا و جامعه بین المللی در زمینه های مختلف همکاری خواهیم کرد.

نخست وزیر ژاپن ادامه داد: در نهایت باید خودمان مستقیم با کره شمالی صحبت کنیم و مصمم هستم که این کار را انجام دهم.

قرار است ترامپ و اون دوازدهم ژوئن(22 خرداد) در سنگاپور با یکدیگر دیدار و گفت و گو کنند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر