کد خبر: 44964
A
گزارش-اکونومیست/

درس‌هایی که بن‌سلمان از اماراتی‌ها یاد می‌گیرد

مجله اکونومیست بر این عقیده است که ولیعهد عربستان به تقلید از سیاست امارات که پایه و اساس آن "سرکوب سیاسی در قبال دادن آزادی‌های اجتماعی" است، آزادی‌های اجتماعی زیادی را به مردم عربستان داده اما آنها را از آزادی سیاسی محروم کرده است.

درس‌هایی که بن‌سلمان از اماراتی‌ها یاد می‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ مجله اکونومیست در گزارشی با عنوان "حساب‌گری‌های محمد بن سلمان" نوشت: معمولا ماه رمضان در عربستان ماه عفو سلطنتی است، اما به جای صدور احکام عفو در حق برخی از زندانیان، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از ماه سپتامبر تاکنون ۱۰۰۰ فرد و حتی بیشتر را راهی زندان کرده است. طی ماه گذشته میلادی وی ۱۷ فعال لیبرال را که برخی از آنها زن هستند و خواستار حقوق زنان در رانندگی شده بودند، بازداشت کرد.

در این گزارش آمده: محمد بن سلمان از شدت محدودیت‌های اجتماعی کاسته است و از این گذر چندین دهه ممنوعیت رانندگی زنان در ۲۴ ماه جاری میلادی به پایان می‌رسد، اما هر زمان که شهروندان به جای صبر و به انتظار نشستن برای صدور یک حکم پادشاهی، خواستار حق و حقوق بیشتری شدند، بلافاصله بازداشت شده‌اند. به همین دلیل تأثیر سیاست‌های بن سلمان خفقان‌آور است، به طوری که مردم عربستان از طریق گوشی تلفن صحبت‌های سیاسی مطرح نمی‌کنند و به این منظور از شبکه‌های اجتماعی مخصوص و خدمات ارتباطی رمزگذاری شده استفاده می‌کنند و حتی برخی از افراد حساب‌های کاربری خود در توئیتر را پاک کرده‌ و یا کاملا آنها را بسته‌اند. به همین دلیل یکی از فعالان که قبلا بسیار فعال بود، گفته است که " متأسفم نمی‌توانم صحبت کنم". به گفته یکی از مقامات سیاسی همه این افراد می‌ترسند که دستگیر شوند و به همین دلیل است که هیچ‌گونه صحبتی نمی‌کنند.

این مجله ادامه داد: محمد بن سلمان هیچ تناقضی در این موضوع نمی‌بیند. او در این زمینه از سیاست امارات  که برپایه این اصل است "تا زمانی که مردم از سیاست کناره گیری کنند به آنها آزادی اجتماعی می‌دهد"، تقلید می‌کند. بدین ترتیب طی کمتر از یک سال محمد بن سلمان کنترل تمامی رسانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات بازرگانی را به دست گرفت و افراد خود را در این مؤسسات گماشت و تمامی علما و شاهزادگانی که خطری برای او داشتند از سر راه برداشته شدند و دیگر هیچ بحثی در مورد انتخابات پارلمانی وجود ندارد.

در ادامه این گزارش گفته شده: محمد بن سلمان بار دیگر دستگاه‌های امنیتی را تشکیل داد و افسران سابق مصر را استخدام کرد تا مخالفان را تعقیب کنند. فعالانی که در زندان‌ها مخفی شده بودند را امروز نام‌شان را فاش می‌کند. همچنین روی صفحات اول مجلات تصاویری از زنان فعال چاپ می‌شود که روی آنها نوشته شده "زنان خائن"، "زنان جاسوس" و یا "جاسوس دولت بیگانه". ولیعهد از هر ابزاری برای رسوا کردن و بدنام کردن مخالفان و فعالان استفاده می‌کند.

در این راستا چند شرکت غربی متخصص در زمینه عملیات روانی و کمک به شکل دادن افکار عمومی به کار گرفته شده‌اند. از جمله این شرکت‌ها شرکت "کمبریج آنالیتیکا" به عنوان زیرمجموعه شرکت لابراتورهای ارتباطات راهبردی (مجموعه اس‌سی‌ال) است که در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ تأثیر داشت. اس‌سی‌ال قبل از اعلام اصلاحات از سوی محمد بن سلمان، چندین نظرسنجی را با تمرکز بر گروه‌های عادی مردم عربستان انجام داد که در نتیجه این نظرسنجی‌ها این شرکت شواهد زیادی از نارضایتی گسترده در زمینه سلطنت به دست آورد و نظام عربستان را به چگونگی مقابله با آن توصیه کرد.

این مجله در پایان گزارش خود نوشت: به نظر می‌رسد که استراتژی شاهزاده محمد در سرکوب مخالفت‌ها و در مقابل دادن آزادی به مردم در برخی از زمینه‌ها حساب شده است. با این وجود که او دشمن تراشی کرده و شاهزادگان و رهبران دینی را به حاشیه رانده و لیبرال‌ها را زندانی می‌کند، اما کم بودن سؤالات درباره حکومت او، اینگونه به ذهن القا می‌کند که مردم عربستان احتمال می‌دهند که در آینده فردی بر آنها حکومت خواهد کرد که برای سال‌های طولانی تن به مواخذه نخواهد داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر