کد خبر: 44978
A

بشار اسد: حضور مستشاران ایرانی در سوریه کاملا قانونی است

بشار اسد اعلام کرد: حضور مستشاران ایرانی در سوریه بنا به دعوت دمشق و کاملا قانونی است، اما حضور نیروهای آمریکایی و انگلیسی غیرمشروع و غیرقانونی و حتی تجاوز نظامی محسوب می شود.

بشار اسد: حضور مستشاران ایرانی در سوریه کاملا قانونی است

به گزارش دیده بان ایران؛ رییس جمهوری سوریه در گفت وگوی اختصاصی با روزنامه «میل آن ساندی» که بامداد یکشنبه منتشر شد، افزود: حضوراین دوکشور در خاک سوریه تجاوزبه حاکمیت کشور ما است.

اسد گفت: سازمان کلاه سفیدها که در مناطق مختلف سوریه حضور دارد ، شاخه ای از گروه تروریستی جبهه النصره وابسته به القاعده است و ما این سازمان را ابزار دست انگلیس می دانیم که از آن در روابط بین الملل خود استفاده می کند.

رئیس جمهوری سوریه در خصوص گروهک تروریستی داعش نیز گفت: ما طرف اصلی نبرد با این گروه تروریستی هستیم و در چند سال گذشته با حمایت روس ها و ایرانی ها با داعش جنگیدیم؛ در واقع ائتلاف نظامی غربی به سرکردگی آمریکایی از داعش حمایت می کند، زیرا هر وقت ارتش سوریه به داعش حمله کرد و یا از سوی داعشی ها مورد حمله قرار گرفت، غربی ها ارتش سوریه را مورد تهاجم قرار دادند.

وی توضیح داد : ارتش سوریه ظرف چند روز گذشته به داعش در شرق کشور حمله کرد و آنها را شکست داد، اما در همان هنگام آمریکایی ها نیروهای ما را مورد حمله قرار دادند.

وی افزود: ما با تروریست های دست پرورده انگلیس، فرانسه و آمریکایی در سوریه می جنگیم؛ ما در این جنگ پشتوانه مردمی ملت سوریه را در اختیار داریم و به همین دلیل پیشرفت می کنیم؛ ما به صرف دریافت کمک از ایران و روسیه نمی توانیم به چنین پیشرفتی دست پیدا کنیم زیرا روس ها و ایرانی ها نمی توانند جایگزین حمایت های مردمی ملت سوریه شوند و اگر دلیلی بر این مدعا می خواهید به شاه ایران بنگرید که بازیچه دست غرب بود، اما نتوانست در برابر واکنش ملت ایران ایستادگی کند و تمام ساختار رژیمش ظرف چند هفته متلاشی شد و مجبور به فرار گردید.

رییس جمهوری سوریه همچنین با اشاره به ادعای کشورهای غربی در خصوص حمله ادعایی شیمیایی چندی پیش در دوما (غوطه شرقی) بیان داشت: انگلیس، فرانسه و آمریکا به حمله شیمیایی ادعایی در دوما شکل دادند و در این زمینه به جهانیان دروغ گفتند.

اسد در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تماس برخی از سرویس های اطلاعاتی غربی با دولت سوریه نیز گفت: سوریه تماس های بسیاری از سوی دستگاه های مختلف اطلاعاتی اروپایی دریافت کرده است، اما اخیرا دمشق این روند را به دلیل جدی نبودن اروپایی ها متوقف کرده است؛ آنها خواهان مبادله اطلاعات هستند در حالی که از نظر سیاسی دولت هایشان در برابر دولت ما ایستاده اند؛ ما به این سازمان های اطلاعاتی گفتیم که هر وقت مورد حمایت سیاسی دولت متبوع خود قرار گرفتید و یا به عبارت دیگر مواضع سیاسی شما نسبت به ما تغییر کرد، در آن صورت ما نیز آماده همکاری با شما خواهیم بود.

** نبرد علیه تروریست ها ادامه دارد

اسد درباره ادامه نبرد با تروریست ها تاکید کرد: ما تا آخرین وجب از سرزمین سوریه را آزاد خواهیم کرد؛ این یک وظیفه ملی است و تصمیم گیری در مورد آنچه که در کشور ما روی می دهد و یا روی خواهد داد، تنها توسط سوریه اتخاذ می شود و هیچ کس نباید در این موضوع شک و تردید به خود راه دهد.

رئیس جمهوری سوریه ادامه داد: من در سال 2013 گفتم که سوریه بر روی گسل زلزله جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی و ایدئولوژیک قرار دارد و هشدار دادم که تحریک این گسل می تواند پیامدهای خطرناکی برای تمام خاورمیانه و اروپا به همراه داشته باشد و تحولات پنج سال گذشته ثابت کرد که حق با من بود.

اسد در ارتباط با جنگ تحمیل شده علیه سوریه گفت: ما جنگ خوب یا مسالمت آمیز نداریم و به همین دلیل جنگ زشت است؛ جنگ خون و ویرانی به همراه دارد، اما سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه کسی این جنگ را آغاز و از آن حمایت کرد؟ غربی ها بودند که از همان ابتدا از جنگ و تروریست ها در سوریه حمایت کردند، تروریست هایی که در همه جا انفجار به وجود آوردند و آدم کشتند و سرها را بریدند؛ غرب از القاعده حمایت کرد و به همین دلیل عامل اصلی جنگ در سوریه است.

وی در ادامه شایعه بازداشت تروریست های غربی از جمله شماری از اتباع انگلیس را رد کرده و گفت که 'از سراسر جهان جنگجو برای کمک به تروریست ها به سوریه آمده است؛ من تصور نمی کنم جنگجوی انگلیسی در قید حیات داشته باشیم، زیرا اصولا آنها به سوریه آمده اند تا بمیرند و به قول خود به بهشت بروند، این اعتقاد آنها است.

خبرنگار روزنامه 'میل آن ساندی' در ادامه از رئیس جمهور سوریه سئوال کرد که 'چرا روسیه در زمینه اهداف حملات هوایی اسراییل در پشت پرده با دشمنان شما هماهنگ است؟'.

اسد پاسخ داد: روسیه چه از نظر سیاسی و یا نظامی با هیچ طرفی علیه سوریه هماهنگ نیست؛ این امر یک تناقض آشکار به شمار می آید، زیرا چگونه ممکن است روسیه به ارتش سوریه برای پیشروی کمک کند و در عین حال با دشمنان ما در جهت از بین بردن ارتش سوریه همکاری نماید.

وی افزود: اینکه گفته می شود روسیه در جریان اهداف حملات هوایی اسراییل قرار دارد نیز دروغ محض است، اما در ارتباط با اینکه 'چرا روسیه سامانه اس 300 را در اختیار سوریه قرار نمی دهد؟' باید این سئوال را از مقامات روسیه بپرسید، اما در مورد اینکه آیا روسیه چنین سامانه ای را در اختیار سوریه قرار خواهد داد یا خیر؟ این یک موضوع نظامی است و ما راجع به آن اظهارنظر نمی کنیم.

رئیس جمهوری سوریه در مورد سرنوشت حضور آمریکا در سوریه نیز گفت: آمریکایی ها و همپیمانانش از ابتدای جنگ در مناسبت های مختلف سوریه را تهدید کرده اند و از حمایت های شان از تروریست ها دست برنداشتند و در بسیاری مواقع ما را به طور مستقیم مورد تهاجم قرار دادند، اما به رغم همه اینها ما به مقابله با تروریست ها ادامه دادیم و گفتیم که تا آخرین وجب از سرزمین سوریه را آزاد خواهیم کرد؛ اینجا سرزمین ما است و این وظیفه ما است؛ این امر صرفا یک تصمیم سیاسی نیست، بلکه یک وظیفه ملی است و ما به رغم مواضع سیاسی و نظامی دشمنان خود به این راه ادامه خواهیم داد.

وی در مورد اینکه آزادسازی کامل سرزمین سوریه چقدر طول خواهد کشید اظهار داشت: این موضوع صرفا به ارتش سوریه، تروریست ها و تحولات جاری در درون کشورمان بستگی ندارد، زیرا اگر این چنین بود من می توانستم تاریخ مشخصی در این خصوص ارائه دهم و در این صورت جنگ ظرف کمتر از یک سال پایان می یافت؛ آنچه که جنگ سوریه را پیچیده کرده دخالت های خارجی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر