کد خبر: 45014
A

سرانجام "صوت و تصویر فراگیر"؛ زیرساخت با وزارت ارتباطات، محتوا با وزارت فرهنگ و نظارت با صداوسیما

به گفته عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، مسئولیت زیرساخت‌های "صوت و تصویر فراگیر" با وزارت ارتباطات است، محتوا با وزارت فرهنگ و نظارت با صداوسیما.

سرانجام "صوت و تصویر فراگیر"؛ زیرساخت با وزارت ارتباطات، محتوا با وزارت فرهنگ و نظارت با صداوسیما

به گزارش دیده بان ایران؛ احمد مازنی، درباره علت طولانی شدن بحث‌ و بررسی‌های کمیسیون در رابطه با بررسی ماده 4 طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گفت: این طرح یکی از اولویت‌های مهم کمیسیون فرهنگی از ابتدای مجلس دهم بود؛ نمایندگان ادوار، کمیسیون فرهنگی، دولت و سازمان صداو سیما طرح‌های مختلفی در این زمینه داشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: مقرر شد در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی این طرح‌ها مود بررسی قرار گیرد و جمع‌بندی شود؛ کمیسیون فرهنگی با کلیات طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.

مازنی ادامه داد: کمیسیون مجدد دو وظیفه برای کمیته فرهنگ و هنر تعیین کرد؛ از یک سو باید خط‌‌مشی نیز به این طرح افزوده می‌شد و از سوی دیگر کمیته باید واژه‌های موجود در این طرح را تعریف می‌کرد.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی با خط‌مشی ارائه شده از سوی کمیته فرهنگ موافقت کرد، اظهار کرد: کمیته فرهنگ، هنر و رسانه باید هرکدام از واژه‌های موجود در عبارت "تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر" یعنی تنظیم مقررات، صوت و تصویر و فراگیر را هرکدام جداگانه تعریف کند و مصادیق آن را مشخص نماید.

عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: بین وزارت فرهنگ، ارتباطات و سازمان صداو سیما در تعیین مصادیق و مفاهیم صوت و تصویر فراگیر اختلاف نظر وجود داشت و همچنین نظرات نمایندگان کمیسیون فرهنگی نیز بایکدیگر متفاوت بود؛ بنابراین نیاز بود برای تصویب و تعریف صوت و تصویر فراگیر این نظرات به یکدیگر نزدیک شود.

وی تاکید کرد: ارائه تعریف مفهومی از صوت و تصویر فراگیر نظرات را تامین نکرد، بنابراین با آن مخالفت شد؛ در نتیجه تعریف مصداقی از سوی کمیته فرهنگ ارائه و وظایف سازمان صداو سیما مشخص شد و مسائل باقی مانده مانند ایجاد زیرساخت‌ها، شبکه ملی اطلاعات زیرمجموعه وظایف وزارت ارتباطات و مسائل مربوط به عکس، متن، خبرگزاری‌ها و برخی تولید محتوای صوت و تصویر جزء وظایف وزارت فرهنگ بود.

مازنی با اشاره به مسئله تعارض منافع، گفت: از آنجایی که مقرر شد صداو سیما مجوزها را صادر کند و وظیفه نظارت را انجام دهد بنابراین این سازمان نباید خود فعالیتی در این زمینه داشته باشد تا تعارض منافع ایجاد نشود؛ سعی شد با تصویب تبصره‌ای این تعارض منافع از بین رود.

وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده برای رفع این مشکل، اضافه کرد: فعالیت‌های سازمان صداو سیما باید به گونه‌ای باشد که تعارض منافع ایجاد نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موازی با کمیسیون فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی نیز مشغول تعریف مصادیق صوت و تصویر فراگیر است؛ بنابراین کمیسیون فرهنگی تصویب کرد ذیل ماده 4 طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط صدا و سیما با همکاری وزارتخانه‌های فرهنگ و ارتباطات تهیه شده و سه ماه پس از اجرایی شدن این قانون در شورای عالی فضای مجازی یا هیات وزیران به تصویب برسد./خانه ملت

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر