کد خبر: 45735
A

رفیق دوست: قرار بود اموال مصادره‌ای در خدمت محرومین باشد

سهام خیلی از بانک‌ها، اکثر هتل‌های معروف مثل استقلال، آزادی، هیلتن، کینز در ونک، عالی قاپوی اصفهان، شرکت کشتیرانی آریا، شرکت هواپیمایی آسمان و ... متعلق به خاندان پهلوی بود.

رفیق دوست: قرار بود اموال مصادره‌ای در خدمت محرومین باشد

به گزارش دیده بان ایران؛ ماجرای ویلای لواسان سرلشگر فیروز آبادی طی روزهای گذشته حرف و حدیث های زیادی را ایجاد کرده است. ماجرا از آنجایی آغاز شد که یک تشکل دانشجویی با انتشار نامه ای مدعی شد که علی رغم دستور رهبرانقلاب، فیروزآبادی ویلای مذکور را که 20 سال قبل از ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) تحویل گرفته بود هنوز تخلیه نکرده است. این موضوع با واکنش های بسیاری مواجه شد تا اینکه در نهایت رییس سابق ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به پس دادن این ملک اقدام کرد.
اما این پایان ماجرا نبود که برخی از فعالین دانشجویی از شروع بازپس گیری املاک مصادره ای که تحویل برخی مسئولین شده است خبر داده اند. اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که این اموال از کجا در اختیار ستاد اجرایی قرار گرفته اند؟ چه اموالی از رژیم پهلوی در اختیار ستاد قرار گرفته است؟ اینها سوالاتی است که طی سالهای گذشته کمتر بدان پرداخته شده است. رییس اسبق بنیاد مستضعفان درباره اموال خاندان پهلوی می گوید: وقتی رضاشاه از تهران به سمت شمال حرکت می کرده و از مازندران بازدید داشته، هر چه اموال مرغوب در مسیر بوده یا به ثمن بخس یا اجبار می خریدند یا اینکه به زور گرفته می شدند لذا وقتی بنده سال 68 وارد بنیاد شدم یک دعاوی که وجود داشت شکایت 32 هزار نفر از سراسر خطه‌ی شمال بود البته از زمان رضاشاه 50 تا 60 سال گذشته بود که ما به دستور آقا هیأت‌هایی را مأمور کردیم تا مشکلاتشان حل شود.آنچه در زمانی که بنده وارد بنیاد شدم از اموال خاندان پهلوی مطرح بود مثلاً یک بانک عمران، سهام خیلی از بانک‌ها، اکثر هتل‌های معروف مثل استقلال، آزادی، هیلتن، کینز در ونک، عالی قاپوی اصفهان، شرکت کشتیرانی آریا، شرکت هواپیمایی آسمان و ... متعلق به خاندان پهلوی بود. شمس خواهرشاه بزرگ‌ترین باغ ایران در مهرشهر به مساحت 300 هکتارو در جاده قزوین باغ 1000 هکتاری یا در شمال شرکت دشت ناز که بزرگترین مرکز تولید مرکبات بود را در اختیار گرفته بود.
محسن رفیقدوست که چندی قبل با ماهنامه ذکر گفت و گو کرده بود می گوید که طبق فرمان حضرت امام خمینی(ره) قرار بود ثروت افرادی که در رژیم گذشته به ناحق تصرف شده بود در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گیرد تا کمک حال محرومان باشد. وی در این خصوص می گوید:اموال مصادره‌ای ابتدا در اختیار بنیاد مستضعفان و از یک تاریخی بخشی از آن در اختیار بنیاد شهید و بخشی برای کمیته امداد و بنیاد 15 خرداد قرار گرفت که بعدها ستاد اجرای فرمان امام شکل گرفت تا اموال در اینجا متمرکز شود.
اما اموال در اختیار ستاد اجرایی، تمام اموالی نیست که از رژیم گذشته مصادره شده است و قطعا لیست کردن همه آنها شاید مثنوی هفتاد من کاغذ بخواهد. رفیقدوست می گوید که بخش زیادی از اموال در اختیار دولت است نه بنیاد. « در سال 58 با یک مصوبه، صنایع را ملی کردند؛ یعنی آن عده‌ای هم که اموالشان مصادره نبود و صاحب کارخانه بودند،اموالشان ملی شد و در آن ملی شدن کارخانجاتی که همه یا اکثریت سهامش تعلق به بنیاد داشت، دست دولت افتاد؛ مثل کشتیرانی آریا، هواپیمایی آسمان، ایران خودرو و... مثل خیلی از کارخانه‌های بزرگ دیگر لذا همه آن ثروت عظیم که برای مردم مطرح است یک قسمت اعظم در اختیاردولت ها بوده است و به بنیاد ملحق نشده است.»
آنچه در این میان اهمیت دارد دلیل مصادره و هدف اصلی برای مصادره این اموال است. همانطوری که محسن رفیق دوست می گوید این اموال به علت تصرف غیر قانونی مسئولین رژیم گذشته در اموال عمومی مصادره شد تا در اختیار محرومین قرار گیرد. به همین علت است که اهمیت شفاف سازی میزان این اموال و اینکه در اختیار چه کسانی است بیش از گذشته موضوعیت دارد. چرا که ذهن جامعه با اتفاقات پیش آمده حساس تر از گذشته شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر