کد خبر: 45822
A
نایب‌رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور اعلام کرد:

ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای در اجلاس بیست‌ویکم

نایب‌رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای در اجلاس بیست‌ویکم خبر داد.

ایجاد ستادهای مفاخر مهندسی کشور و پایش اخلاق حرفه‌ای در اجلاس بیست‌ویکم

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران محمدرضا جواهری با اشاره به اهمیت اجلاس سالانه سازمان نظام مهندسی گفت: هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور سالانه یک‌بار نشست برگزار می‌کند؛ در این نشست بااهمیت‌ترین تصمیم‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان سازمان‌های نظام مهندسی کشور نهایی می‌شود. هم‌چنین در این نشست، مجموعه برنامه‌هایی که باید در یک سال کاری اجرایی شود تصویب و قانونی می‌شود. هیأت عمومی باید هرسال دست کم دو روز در یکی از استان‌های کشور برگزار شود و امسال اجلاس در تهران برگزار خواهد شد.

جواهری در مورد وظایف هیأت عمومی در این اجلاس گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف هیأت عمومی ابلاغ گزارش سالانه شورای مرکزی به اعضاست. سازمان‌های نظام مهندسی متشکل از سی‌ویک استان است و شورای مرکزی، همه‌ساله بر اساس سیاست‌ها، خط‌مشی‌هایی که اجلاس مشخص می‌کند را باید اعمال کند.

وی افزود: در این اجلاس، گزارش سالانه سازمان‌ها هم باید ارائه شود؛ ترازنامه مالی شورای مرکزی بررسی و تصویب شود؛ هم‌چنین خط‌مشی عمومی که در راستای قانون نظام مهندسی است باید بررسی و اصلاح شود و اگر پیشنهاد جدیدی وجود داشت مطرح و نهایتاً به تصویب شورای مرکزی برسد .

نایب‌رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: یکی از اقدامات مثبتی که در این اجلاس انجام می‌شود ارائه گزارش عملکرد سالانه سازمان نظام مهندسی استان‌هاست. چرا که در سال گذشته برخی برنامه‌ها به تصویب رسید و شورای مرکزی آن‌ها را به سازمان‌های نظام مهندسی در استان‌ها ابلاغ کرد تا عملیاتی کنند. برای مثال، یکی از این برنامه‌ها نظارت کارگاهی بود که بسیار حائز اهمیت و بر کیفیت ساخت‌وساز اثرگذار است؛ استان یزد برای عملیاتی‌شدن ان برنامه به عنوان پایلوت انتخاب شد و طی یک سال فعالیتی که در این زمینه انجام داد سمینار و کمیسیون‌های تخصصی مربوطه  را با همکاری وزارت مسکن برگزار کرد و در حال حاضر نظام‌نامه‌ای در حال تدوین است که پس از تصویب شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی ابلاغ خواهد شد تا ساخت‌وساز ساختمان‌های بزرگ را تحت پوشش قرار دهد و به این ترتیب نظارت بر ساخت‌وسازها به صورت مقیم و کارگاهی انجام شود.

او در همین‌باره افزود: هم‌چنین وظایفی دیگر به سازمان‌های استان‌هایی دیگر محول شده است. برای مثال در موضوع کارآموزی مهندسین و کسب تجارب حرفه‌ای، استان فارس در حال فعالیت است. موضوع شناسنامه فنی و ملکی نیز یکی دیگر از برنامه‌های سازمان است که در استان خراسان جنوبی در حال اجرا است.

جواهری اظهار داشت: امسال برای اولین بار در اجلاس بیست‌ویکم ستادی به نام مفاخر مهندسی ایران را ایجاد کرده‌ایم و به صورت جدی در حال شناسایی افرادی هستیم که در حوزه مهندسی اثرگذار بوده‌اند تا این عزیزان و کارهای ماندگار و باارزش ایشان به مهندسان جوان معرفی شود تا از تجارب این مفاخر بهره ببرند. همچنین کمیته‌ای به نام پایش اخلاق حرفه‌ای امسال پایه‌گذاری می‌شود  که در اجلاس پیش رو برنامه‌ریزی‌های لازم برای آن انجام خواهد شد.

با این حساب، استان‌ها موظف هستند گزارش عملکرد خود را به شورای مرکزی ارائه کنند تا بر اساس آن نقاط قوت و ضعف کارها شناسایی شده  و رهنمودهای لازم ارائه شود.

هم‌چنین در اجلاس سالانه تمام ضوابط و مقررات مربوط به نظام‌نامه‌های پیشنهادی، اداری، استخدامی و مواردی که جنبه عمومی دارد باید توسط شورای مرکزی تهیه و در اجلاس به تصویب برسد.

جواهری سازمان‌های نظام مهندسی را مردم‌نهاد خواند و عنوان کرد: از وظایف دیگر هیأت عمومی، مشخص‌کردن میزان ورودی و حق عضویت سالانه اعضای نظام مهندسی استان‌ها است که با توجه به پیشنهاد شورای مرکزی، مصوب می‌‌شود. لازم به ذکر است سازمان‌های نظام مهندسی، بودجه دولتی ندارند و به صورت خودگردان اداره می‌شوند؛ لذا باید درصدی از حق‌الزحمه مهندسی و حق عضویت‌ها به اداره این سازمان‌ها اختصاص یابد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر