کد خبر: 45952
A

کرباسیان: نوع و ارزش کالاهای وارداتی روزانه منتشر می شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر نظارت بر بازار گفت: میزان واردات کالا، نوع و ارزش آن به صورت روزانه منتشر می شود تا مردم بدانند که چه مقدار کالا و به چه قیمت وارد شده است.

کرباسیان: نوع و ارزش کالاهای وارداتی روزانه منتشر می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ مسعود کرباسیان در نشست خبری مشترک با سخنگوی دولت و وزیر نیرو، گفت: عملکرد سه ماهه کشور در حوزه واردات، 11 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.7 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: این در حالیست که میزان صادرات کشور در این مدت 11 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 15.5 درصد رشد داشته است.
کرباسیان گفت: اقلام عمده وارداتی در این مدت کالاهای اساسی بودند که از جمله می توان به قطعات منفصله خودرو اشاره کرد.
وی یادآور شد: با توجه به تامین قطعات مورد نیاز با ارز مصوب و رشد هفت درصدی تولیید خودرو در سه ماهه نخست امسال، افزایش قیمت خودرو منطقی نیست.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت در سیاست های ارزی خود هم از مصرف کننده و هم تولید کننده حمایت کرده است، گفت: دولت برای مدیریت منابع ارزی، کالاها را در چهار گروه طبقه بندی کرده است؛ برای گروه نخست که شامل کالاهای ضروری و اساسی است، دولت با تخصیص یارانه، ارز 3800 تومانی تخصیص می دهد.
به گفته کرباسیان، برای واردات کالاهای اساسی در مجموع امسال 18 میلیارد دلار اختصاص می یابد و دولت ارز مورد نیاز آن را تامین می کند.
کرباسیان با بیان اینکه واردات گروه دوم کالاها منوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات است، گفت: صادرکنندگان بر اساس نوع کالا ملزم به برگشت ارز به داخل کشور هستند.
به گفته وی، این ارز که هشتاد درصد از صادرات غیرنفتی کشور را شکل می دهد، به طور عمده از محل پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین تامین می شود.
کرباسیان مجموع صادرات غیرنفتی کشور از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و فلزات رنگین را 45 میلیارد دلار در سال برآورد کرد و گفت: صادرکنندگان باید این ارز را در سامانه نیما ثبت کنند تا برای واردات کالاهای گروه دوم تخصیص یابد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه نشست خود به تصمیمی اشاره کرد که روز گذشته گرفته شد و اظهار داشت: صادرکنندگان ملزم نیستند که ارز خود را به بانک بفروشند. بلکه صادرکنندگان خرد که حدود 20 درصد باقیمانده صادرات غیرنفتی را انجام می دهند، می توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس عرضه کنند که مقدمات این کار پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: بر این اساس از صادرکننده حمایت می شود و مابه التفاوت درآمدی که از محل اظهارنامه صادراتی به دست می آید کنترل شده و به بازار وارد می شود.
کرباسیان دسته چهارم را کالاهایی عنوان کرد که واردات آن ضرورت ندارد.
وزیر اقتصاد با تاکید بر ردیابی توزیع کالاهای ضروری و نظارت بر نرخ ها برای حمایت از مصرف کننده تاکید کرد: وقتی ارز را تامین می کنیم، باید نظارت کنیم که با همان قیمت به دست مصرف کننده هم برسد.
وی حمایت از تولیدکننده داخلی را رویکرد دولت دولت در اعمال سیاست های جدید ارزی عنوان کرد و گفت: دسته سومی که از این سیاست ها سود می برند، صادرکنندگان هستند؛ ممکن است صادرکننده ای خود واردکننده هم باشد ولی در نهایت این افراد باید اظهارنامه صادراتی خود را عرضه کنند و در حقیقت نیاز مصرف کننده نهایی پوشش داده می شود.
کرباسیان گفت: قرار است روزانه میزان واردات کالا، نوع و ارزش آن روی سایت اعلام کنیم و مردم بدانند که چه مقدار کالا و به چه قیمت وارد شده است و بر بازار هم نظارت کنیم.
به گفته کرباسیان در این شیوه همه مردم ناظر بر کار می شوند و در صورت بروز تخلف می توانند به سامانه 124 شکایت کنند.
وی در بخشی دیگری از سخنانش قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، برنج، سویا، گوشی تلفن همراه، جو، ماشین آلات صنعتی، کنجاله، قطعات لوازم خانگی، روغن دانه آفتابگردان، بنزین و اقلام خوراکی و مواد اولیه صنعت را کالاهایی عنوان کرد که در ردیف کالاهای نخست قرار دارند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر